Jeg skal lige til at renovere vaskerummet, der ligger i kælderen (under jorden). Den tidligere ejer havde sat spånplader op på væggene, som nu havde sort skimmel. Dem har jeg nu revet ned.

Den gamle konstruktion ser således ud:

Isodrän (100 mm), betonvæg, luftspalte (ca. 30 mm), murstensvæg (50 mm), reglar (45 mm), isolering (45 mm), plast og gipsplade.

Dette er jo ingen god løsning for vægge i en kælder. Men hvad skal jeg have i stedet?

Her er nogle alternativer, som jeg har tænkt på
1. Riv alt ned til betonvæggen og mal den (med silikatmaling)
2. Som ovenfor, men med fliser i stedet for maling
3. Behold de dobbelte vægge og puds og mal murstensvæggen. Problemet er, at væggen er muret med murstenene på højkant (langsiden) og dermed ustabil. Så skal jeg forstærke på en eller anden måde.
4. Sæt celleplast (frigolit) op på murstensvæggen og puds på dem med tanken om, at dette bliver stærkere end at pudse direkte på murstenene.

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Føler lidt, at jeg er i situationen "Du dreng, gør sådan her nu".

eriobe eriobe sagde:
Jeg skal lige til at renovere vaskerummet, som ligger i kælderen (under jord). Den tidligere ejer havde sat spånplader op på væggene, som nu havde skimmelsvamp. Dem har jeg nu fjernet.

Den gamle konstruktion ser sådan ud:

Isodrän (100 mm), betonvæg, luftspalte (ca. 30 mm), murstensvæg (50 mm), reglar (45 mm), isolering (45 mm), plast og gipsplade.

Dette er jo ingen god løsning for vægge i en kælder. Men hvad skal jeg have i stedet?

Her er nogle alternativer, som jeg er kommet på
1. Fjern alt helt indtil betonvæggen og mal den (med silikatmaling)
2. Som ovenfor, men med fliser i stedet for maling
3. Behold de dobbeltvægge og puds og mal murstensvæggen. Problemet er, at væggen er muret med murstenene på højkant (langsiden) og dermed ustabil. Så skal jeg forstærke på en eller anden måde.
4. Sæt cellplast (frigolitt) op på murstensvæggen og puds på dem med tanke om, at dette bliver stærkere end at pudse direkte på murstenene.

Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Føler lidt, at jeg er i situationen "Du dreng, gør sådan her nu".
Hej!

Hvordan gjorde du i sidste ende? Har fundet lignende konstruktion i vores kælder og forstår ikke formålet med luftspalten?

V.Ekeberg V.Ekeberg sagde:
Hej!

Hvordan gjorde du i sidste ende? Har fundet lignende konstruktion i vores kælder og forstår ikke formålet med luftspalten?
Jeg pudsede og malede med silikatmaling

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.