Hej! Vi er i planerne om at få en carport foran vores garage. Men vi har stødt på en lille hindring. Når jeg har søgt efter byggematerialer, ser det ud til, at der næppe findes limtræsbjælker, der når over spændet, jeg har brug for til carporten. Bredden på rummet er 663 cm, men jeg finder næsten kun 600 cm bjælker. Har lavet en lille enkel tegning, som forklarer, hvordan vi har tænkt os, for at det skal passe med resten af huset. Garagen ligger i en slags sutrænge del, så naboens græsplæne er næsten i højde med taget på carporten & garagen.

Det vil ikke fungere med en søjle i midten pga. hvordan indkørslen er, og hvad planerne for at bruge carporten skal være til. Men flere søjler på siden er ikke umuligt.

Er der nogen, der har et tip til, hvordan vi kan løse dette? en anden byggeteknik? al hjælp ønskes!

Mvh Henke

3D-tegning af planlagt carport med lamelspær foran garage, med målet 663 cm vist. Omkringliggende græslignende område og adgangsvej er synlige. 3D-model af carportkonstruktion med limtræsbjælker på 663 cm, understøttet af træstolper langs siderne.

Klart det findes uden for "standard"
Træ eller stål begge findes

• Synes
Hasse C
  • Laddar…
Er vel ikke noget problem, jeg bestilte 9 meters fra Martinssons trä i Bygdsiljum.
Protte

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Som sagt, det findes. Der bygges jo arenaer med limtræsbjælker over en hel fodboldbane.
Men, de lagerholdes ikke, men bliver en specialbestilling, med pris derefter.

Sæt 9 meter bjælker men pokker hvor meget spild det bliver og prisen skyder også i vejret med det. Hvilke dimensioner på søjler, samt bjælkerne har man brug for? For at klare vægten af Norrland sneen?

Byg med stålbjælke ingen problem.

Rejse bjælker bliver det ja.
Du kan lave en vurdering her:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/vidbyggd-carport/

Bærende bjælker og bjælker vil bygge op, så du får problemer med eksisterende døre.
Jeg ville nok også anbefale dig at kigge videre på stålbjælker, ellers skal du nok gå ned på meget små CC-mål, typisk 300, for at få noget, der ikke bygger ekstremt, og det bliver nok betydeligt dyrere.

B bighenk sagde:
Set 9 meter bjælker men hold da op, hvor meget spild det bliver, og prisen stiger også med det. Hvilke dimensioner på søjler, samt bjælkerne har man brug for? For at klare vægten af Norrland sneen?
Spild?
Træet samles med fingersamlinger og skæres til præcis din længde.
Har du spurgt om prisen? Stål koster også.
Bærebjælken behøver ikke ligge under bjælkerne, det er bekvemt, hvis den placeres under, men med passende beslag kan den flugte med bjælkerne.

Protte

prototypen prototypen sagde:
Spild?
Virket fingersamles og kapes til præcis din mål.
Har du spurgt på prisen? Stål koster også.
Bærelinaen behøver ikke ligge under bjælkerne, bekvemt hvis den placeres under men med passende beslag kan den flugte med bjælkerne.

Protte
Henviser til at der bliver rigtig meget spild, hvis jeg skulle købe de 9 meters bjælker, der lagerføres.

Men køb ikke 9 meters da, RING Martinssons og bed om en dimensionering og en pris på den rigtige længde, det gjorde jeg. Mine er 9000x66x495, bomberede 15 mm kostede for en masse år siden cirka 1000 kroner stykket.

Protte

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Skal det se ud som på billedet, eller skal det bygges på noget tag?

Tænkte på stål, almindelige længder er 6 eller 11 meter, 6 er for kort og 11 meters bliver en masse spild, medmindre du er en dygtig svejser og kan samle.

Protte

• Synes
Trappa
  • Laddar…
D Dilato sagde:
Skal det se ud som på billedet eller skal det bygges på noget tag?
Bliver pladetag. Egentlig direkte på bjælkerne sandsynligvis

prototypen prototypen sagde:
Tänkte på stål, vanliga längder är 6 eller 11 meter, 6 är for kort og 11 meters bliver en masse spill, om du nu ikke er en dygtig svejser og kan skarve.

Protte
Dygtig å dygtig. Tør ikke sætte mit eller børnens liv på mine svejse kundskaber men jeg må kigge rundt efter målte bjælker

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.