Jeg kommer til at skulle indsætte en stålbjælke i mellemdækket i min tilbygning. Jeg har forsøgt at finde en slags dimensioneringstabel for at kunne finde ud af, hvor grov bjælken skal være, men de tabeller, jeg har fundet, har man antaget, at belastningen har været jævnt fordelt over bjælken, mens jeg vil få en belastning på godt 3000kg midt på bjælken, som bliver 4,5m lang. Er der nogen, der har et link til en tabel af denne slags?

Nedbøjningen bliver dobbelt så stor, hvis du har en punktlast i midten sammenlignet med en udstrakt last.

ingen anelse! skulle tænke mig at en HEB 220 ville fungere. ikke går den i stykker.

Hej!
Jeg skal have en mellemetage på i alt godt 9 meter. Min konstruktør har tegnet to HEA200-bjælker ind, som fordeles på ca. 3 meter med indfældede 45x220 K24 tømmer. HEA hviler på limtræsstolper 90x90 LK30.

Mit problem er, at jeg ikke ved, hvad HEA200 vejer per meter. De ligger på grunden, og man flytter dem ikke bare rundt. Jeg bor på klippegrund, så det er svært at få en kran ind. Nogle tips til, hvordan jeg får dem op?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.