Hej!

Jeg skal fastholde en limtræsbjælke (66x315) i en i-bjælke (INP 200) som på dette billede:
Illustration af en limtræsbjælke, der er forbundet til en I-bjælke med en bjælkesko med flere bolte.

Dvs en bjælkesko skal fremstilles, som ser ud omtrent sådan her:

En 3D-tegning af en metalsko med fire bolte, der bruges til at fastgøre en limtræsbjælke til en I-bjælke, med mål i mm.

Belastningen på denne fastgørelse er 13,1 kN. Dvs cirka 1,3 ton skal hvile på bjælkeskoen.

To spørgsmål.
1) Dimensionering af denne bjælkesko. Hvor tykt materiale er nødvendigt? Er der nogen, der har styr på emnet?
2) Har nogen tips til et mekanisk værksted i Stockholmsområdet, der kan hjælpe mig med at fremstille to sådanne bjælkesko?

Tak!

bør vel funke med en almindelig vinkeljern, hvis du lader limträbjælken hvile i I-bjælken.

Tak for tippet, men limtræsbjælkens nederkant skal sidde et godt stykke nedenunder i-bjælken, så jeg vil ikke fræse så meget ud af limtræet. Der bliver stor risiko for afspaltning da.

Samt at hvis man bare lader limtræet hvile på flangen på den ene side af i-bjælken, er der risiko for, at i-bjælken vrider sig.

Bråkis, du virker jo til at have ret godt styr på, hvordan det hele skal konstrueres for at bære lasterne.

Så burde du vel næsten have evnen til at beregne dimensionerne også?
Mit gæt er 4 mm plade, som du svejser sammen eller bukker, og M10 bolte.

Men nogen har vel dimensioneret stålbjælken og limtræsbjælken? Han/hun burde vel have regnet ud, hvordan forbindelsen skal se ud også.

Vi her ved jo ikke engang, hvilken belastning limtræsbjælken skal udsættes for. (Og jeg kan ikke regne på sådant.
Men burde ikke bjælkebeslagets højde mod stålbjælken være lig med stålbjælkens liv? Nu synes jeg, det ser lidt spinkelt ud lige der.)

Det der ville jeg nok lade en rigtig konstruktør kigge på. Hvis jeg (som ikke er mek. konstruktør) tænker rigtigt, så vil du få et vridmoment, som vil trække den øvre ende af skruepladen ud. Der tror jeg, at du får en vippearmseffekt, som øger trækbelastningen, så dine 13 kN nedad kan give en trækkraft på op imod 5 gange det i overkant af skruepladen. Men jeg kan tage helt fejl.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
KnockOnWood sagde:
Bråkis, du ser jo ud til at have ret godt styr på, hvordan det hele skal konstrueres for at bære belastningerne.

Så burde du vel næsten have viden til at beregne dimensionerne også?
Mit gæt er 4 mm plade, som du svejser sammen eller bukker, og M10 bolte.

Men nogen har vel dimensioneret stålbjælken og limtræsbjælken?
Han/hun burde vel have regnet på, hvordan forbindelsen skal se ud også.

Vi her ved jo ikke engang, hvilken belastning limtræsbjælken skal udsættes for.
(Og jeg kan ikke regne på sådan noget.
Men burde ikke bjælkeskoens højde mod stålbjælken være lig med stålbjælkens liv?
Nu synes jeg, det ser lidt sparsomt ud lige der.)
Stålbjælken er der fra tidligere, da huset blev bygget, nu skal der bygges ud.
Limtræsbjælken er konstrueret med beregningstabeller/håndbøger og moelvens dimensioneringsprogram.

Belastningen bliver 13,1 kN fra limtræsbjælken på bjælkeskoen.

Præcis, 4mm havde jeg tænkt også, for det føles rigtigt i maven, men jeg har ikke nogen konstruktionsberegning på det og ikke fundet nogle tips nogen steder. Jeg havde tænkt at lade laserskære og derefter bukke en 4 eller 5 mm plade. Bjælkeskoen skal om muligt udfylde hele stålbjælkens liv, det har du helt ret i.

hempularen sagde:
Det der ville jeg nok lade en rigtig konstruktør tage et kig på. Hvis jeg (som ikke er mek. konstruktør) tænker rigtigt, vil du få et drejende moment, der ønsker at trække den øvre ende af skruepladen ud. Der tror jeg, at du får en løftearmsvirkning, der øger trækbelastningen, så dine 13 kN nedad kan give en trækkende kraft på op mod 5 gange det i overkanten af skruepladen. Men jeg kan tage meget fejl.
Godt synspunkt. Jeg skulle måske tage det sikre før det usikre og lade min konstruktør (som har hjulpet med nogle andre beregninger) tage et kig alligevel. Håber ikke sommerferien er startet endnu.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Bråkis sagde:
S...
Belastningen bliver 13,1 kN fra limtræsbjælken på bjælkeskoen.
...
Undskyld at jeg læste sjusket! Jeg ser nu, at du skrev det allerede i det første indlæg.

Min mavefornemmelse siger også 4-5 mm.

Protte

Herligt. Min konstruktør mente, at det der ikke behøvede at være så kompliceret, men at man kan nøjes med at udskære limtræet og derefter bruge båndjern, som man lægger på kryds rundt om I-bjælken.

Der findes også noget, som delvist minder om min konstruktion på markedet. Vekslejern hedder det,
http://www.hilti.se/holse/page/module/product/prca_rangedetail.jsf?lang=sv&nodeId=-53417

Den der kan lide beslag kan finde en del her:
http://www.strongtie.se/ref.aspx?id=14475

Jeg skal alligevel se, om jeg ikke kan få min specialbjælesko fremstillet i 5-6 mm plade og så måske sikre op med noget ekstra båndjern.

Er der nogen, der har tips til en dygtig smed, der kan klippe 6 mm plade og bøje i Stockholm-området?

Svejse specialbeslag lyder som at overdrive lidt synes jeg.
Jeg ville nok overveje to vinkelbeslag på hver sin side af din bjælke, hvis du er bange for, at bjælken skal flække, hvilket den ikke bør gøre, kan du jo trække en gevindstang igennem den, oppefra og ned for at sikre dig mod flækningen.

/Torpalainen

Man svejser ikke beslag, punktum.
Lav en tegning og lad nogen vandskære og bukke.
6mm tykkelse er en fornuftig dimension til denne løsning.
Fyld livet i bjælken med plade i fuldhøjde, men læg ikke hullerne så tæt på kanten af bjælken.

Er stålbjælken beregnet til at klare belastningen og det vridningsmoment, som limtræsbjælken vil indføre på et punkt? Eftersom TS siger, at den allerede er på plads. Den er måske dimensioneret til et helt andet lasttilfælde?

corre sagde:
Er det ikke at gå over åen efter vand?
Gunnebo har mange beslag med fornuftige dimensioner.

[link]
[link]
[link]
Jeg er enig, de er flotte. Men ingen af dem passer til fastgørelse på en I-bjælke.
Husk at i en I-bjælke, fastgør man et beslag i livet på bjælken. Og så sidder flangen meget længere ude, så beslaget skal være udformet, så det kommer ud uden for flangen på I-bjælken.

Jeg har gennemgået Gunnebo og Strong-Tie's sortiment. Det, der muligvis virker, er en kraftigere metalvinkel, hvis man udskærer limtræsbjælken og forhindrer den i at flække. Fx gennem gevindstang som Torpalainen foreslår, eller som jeg skitserede her: http://www.byggahus.se/forum/byggma...imtra-i-i-balk-med-ritningar.html#post1757125

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.