Har svært ved at finde dimensioneringsværktøjer, nogle tips eller nogen kyndige her, der kan give råd omkring dimensioner af limtræ?

Skal tage op hul til en skydedørsektion på 7,60m
Skydedørsektionen (Hajom) har 2 bærende søjler og jeg tænkte at sætte yderligere bærende søjler 90x90 limtræ rundt om sektionen.

Kiggede på træguiden, men blev ikke klog på om jeg behøver at gå op til så høje bjælker som 90x360/90x405. Hvis det er tilfældet, så har jeg ikke plads mellem sektionen og indendørs loftet.

Skydedørsektionen har jo som sagt to bærende søjler, så bredden bliver jo ikke 7,6m mellem søjlerne... måske overdriver jeg.

Bjælken vil bære vægten fra 6 spær c/c 120 med en spændvidde på 8m (fagværkstagspær/W-tagspær), snøzone 1 (vestlige Skåne)

Med venlig hilsen / Joakim

• Illustration af en bærende bjælke konstruktion med overligger markeret som "avväxlingsbalk" og sideunderstøtninger som "stödreglar".
  • Stort vinduesparti i en stue med måling 7,60 x 2,10 m. Udsigt til en terrasse med havemøbler og frodig grøn beplantning udenfor.
  • Skydedør-tegning: mål 7580 mm bred, 2120 mm høj, med detaljer om håndtag og stolper. Skala 1:50, markeret feltnr og glasdimensioner.
Hvis du kan tage hånd om lasten fra tagspærene på en anden måde, kan du reducere bjælkedimensionen betydeligt. Det kan ske på loftet ved at lade dem bære af en anden bjælke der, men det kan blive en kompliceret operation i sig selv. Alternativt kan du arbejde med dobbelte bjælker side om side. Det er vel en ydervæg, så du kan jo have en ydre og en indre bjælke, der tager halvdelen af lasten hver, måske endda en tredje mellem dem, men så mister du måske for meget i isolering. En stålbjælke, der bærer tagspærene og en meget tyndere træbjælke til fastgørelse af skydedøren, er en anden variant. Tænk kreativt!

• Synes
Slt
  • Laddar…
Partiet er 215mm dybt, så der er klart plads til at lægge en bredere bjælke end 90, men håber, at jeg kan gå ned i dimension til en lavere end 90x360 da partiet som sagt har bærende søjler.

Helt rigtigt at tænke kreativt, et alternativ for mig er at lægge afvekslingen på loftet mod spærene. Kan nemt komme til loftet, da der kun sidder en panel på kortsiden. Dog skal jeg rive en masse hyldeplan (og regelværk til hylderne), hvis jeg vælger det alternativ.

Hvis jeg alligevel har brug for de større dimensioner af limtræ, som ikke egentlig kan få plads, må det blive en stålbjælke, men den bliver rigtig tung, og risikoen for byggerne betydelig, når den skal monteres.

Havde gerne fået lidt hjælp med dimensionering af limtræsbjælke som sagt som første alternativ.

W wasseng sagde:
Partiet er 215mm dybt så der er klart plads til at lægge en bredere bjælke end 90, men håber at jeg kan gå ned i dimension til en lavere end 90x360 da partiet som sagt har bærende søjler.

Helt rigtigt at tænke kreativt, et alternativ for mig er at lægge afvekslingen på loftet mod spærret. Jeg kan nemt komme til loftet da der kun sidder beklædningspanel på kortsiden. Dog skal jeg rive en masse hyldeplan (og rammeværk til hylderne) hvis jeg vælger det alternativ.

Hvis jeg alligevel har brug for de større dimensioner af limtræ som egentlig ikke får plads må det blive en stålbjælke, men den bliver rigtig tung og risikoen for byggerne betydelig når den skal monteres.

Havde gerne fået lidt hjælp med dimensionering af limtræsbjælke som sagt som første alternativ.
Men hvad er max fri spændvidde? Det er jo det som dimensionerer. De bærende søjler i partiet skal vel bære last!?

L largab sagde:
Men hvad er maks fri spændvidde? Det er jo det, der dimensionerer. De bærende søjler i partiet skal vel bære last!?
Ja præcis, de skal bære last.
Hvis jeg tolker tegningen korrekt, er der 3790mm mellem de to bærende søjler i partiet, så går jeg ud fra, at det = fri spændvidde.

Hvis jeg kigger på træguiden, skulle en 90x180 limtræsbjælke måske være nok...men dette er virkelig ikke mit ekspertområde...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.