Hvilken ufattelig jungle man havner i, når man bygger/bygger ud sit hus.

Afhængigt af hvem man spørger, får man forskellige svar, men hvem skal man stole på?

Skal have rammetagstoler og indrettet 1 1/2 plans "loft"bjælkelag og ifølge tagstolsbogen m.fl. så skal bjælkelaget ligesom underrammens bjælke på tagstolen klares med en k24 45x195.

Men i dag fik jeg fat i en knik, der skulle kunne dette og ifølge ham, så ville det ikke række med 45x195, men det skulle mindst være 45x220 for at klare reglerne om nedbøjning.

Suk, som glad amatør bliver man jo bare forvirret........hvem f.n skal man tro på?

Tag du 45X220 for sikkerhedsskyld. Ikke så farlig prisforskel på virket og i værste fald har du hvad der kræves. I bedste fald har du gode marginaler.

mats_o sagde:
Tag du 45X220 for en sikkerheds skyld. Ikke så stor prisforskel på træet, og i værste fald har du, hvad der kræves. I bedste fald har du gode marginer

Hvis jeg skulle bruge 220 i stedet for 195, vil der blive højdeforskel mellem den gamle del af huset og den nye, da mellemstøtte og ydervægge (hammerslag) er sat op i højden af 195.
Knicken jeg fik fat i lød meget *snurrig* og vi talte ikke om nogen kvalitet, så måske tænkte han på k12 træ i stedet for k24, som jeg bruger ?!
Loftbjælkelaget inklusiv underrammen på spærretroden vil havne på cc 40 og med krydsafstivning derimellem, så tvivler jeg på, at 195 k24 bliver for svagt, når længden i længste retning mellem hammerslag og midterstøtte bliver knap 3,5 meter.

Så jeg har besluttet mig for at ignorere *snurr* knicken og i stedet følge de andre tømrer, kyndige inklusiv dokumentation og professionelle spærtillverkare, som siger, at k24 45x195 er rigeligt.

Det tilkom en lille detalje. Det der med 3.5 meter mellem oplagene.

Jeg har ganske vist en enplaner, men jeg har ca. 4 meter mellem mine oplag, og det er standard 45X195. Har stået i 8 vintre nu, så det ser godt ud.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.