I min miniserie om det altanbygge jeg hjælper min datter med at designe, er det nu blevet tid til den trappe, som skal gå fra den "øvre til den nedre altan". Det er en stor sag, der vil være ca. 2380 høj og i princippet lige så bred med en ca. 30 graders trappe-profil på 170x285. Det jeg har brug for hjælp til at forstå, er om de vangprofiler, jeg har tænkt mig (se billede), vil være tilstrækkelige til at få en "stiv" trappe, og måske en lille forklaring på, hvor meget de "svage dele" på vangprofilerne påvirker dimensioneringen. (Trekanterne vil blive limet og skruet).

Cc-afstand på vangprofilerne bliver 600 mm, så i alt 5 vangprofiler er nødvendige på ca. 2400 mm bredde. Trappetrinene bliver 34x145 kerne-terrassebrædder.

Problemet er som vist på billedet, at afstanden mellem midterstøtten (bærende bjælke) og afslutningen mod nedre altan er næsten 2300 mm. Den afstand er i princippet ikke til forhandling.

Planen er ikke, at man skal have gruppebillede af Svea Livgarde stillet op på trappen, men den skal være temmelig stabil til al normal håndtering.
Diagram af en trappe med målinger: steghøjde 170 mm, stegdjup 285 mm, vangstykkker på 45x145 mm, og en 30° vinkel. Bærline angives.
/Göran

Hej Göran!

En måde at dimensionere på er at sige, at en 100 kg person, der står lige over et vangstykke midt imellem trappens begyndelse og bærende linje, ikke bør forårsage en større momentan nedbøjning end 1,5 mm. Tester jeg denne betingelse på din trappe, ser jeg, at du skal gå op til 45x170 C 24 for at det skal passe.

Ok...

Men 145mm stillet i 30 grader bliver præcis 170mm.

Hvis jeg beregner på C24 og 45x170 i vertikalplanet, så får jeg også 1.5mm

Eller er jeg helt galt på den nu?

/Göran

Vi måske tager en fælles cykeltur... Jeg regner med vangstykkets virkelige længde, ca. 2,6 m, og at kraftkomposanten af 100 kg er 87 kg ved 30°. Nedbøjningen er vinkelret mod vangstykkets længderetning. Men det er let at snurre til det.

Jeg har bygget to sådanne trapper allerede, med forbehold for 2300 mm målet. Jeg har kun de to vangstykkene med 120 cm imellem. Fungerer rigtig godt. Jeg skal tage målene og et billede næste uge, hvis det er interessant. Ingen svigt i højden, men jeg bemærkede, at man skal have krydsstivere på undersiden af trappen for at forhindre sidesving.

Tak Thomas og Justus :)

Jeg har rengjort tegningen med vilje.
De øverste 1500mm af trappen er indbygget i den øvre altan i en trappebrønd med støtte til siden.
Og de yderste vangstykker er monteret mod 45x220, som går op og dækker siderne af stigetrinnene, så jeg slipper for synligt endeved, og så jeg har noget at fastgøre rækværksstolperne mod.

/Göran

Trapperitning med mått och detaljer, inklusive steghöjd, stegdjup och konstruktionselement. Perspektiv- och sidovy av trapparkitektur.
Uploadede den "riktiga" tegningen
/Göran

Byggede en solid trappe for et stykke tid siden, men den fungerede dog som den eneste indgang/udgang til festlokalet. Da regnede jeg med, at tre personer på 75kg stod på hvert trin i hele trappen. Og krævede <L/300

Meget afhænger af det krav, man stiller.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.