Havde tænkt at forlænge det eksisterende dobbeltgarage med en carport og har brug for lidt hjælp til at se, om jeg tænker rigtigt.
Spændvidden er 7,76 m, og jeg vil ikke have nogen søjle i midten.
Her er en lille tegning, garagen sidder sammen med huset og det brune er teglfacaden.
Der går en IPE stålbjælke lige igennem garagen, tanken var at lade den første tagbjælke hvile på den og så på teglvæggene.
Ved ikke rigtig, hvordan man skal regne på, hvad den skal dimensioneres til?
Tegning af en garageforlænger med carport, viser mål som 7,76m spænvidde. Garage tilknyttet huset. Teglfacade markeret i brunt.

De to andre tagbjælker fandt jeg frem til, at der ville være behov for 90x360 GL30c.
Dette er med en ekstra søjle 1,1 m fra husvæggen, så spændvidden kun bliver 6,66 m
Ritning af en carportudvidelse med dimensioner, tagbjælker og specifikationer for pelare, inkl. sne- og egenvægt. Tabellen viser beregninger for limtræ.

Indtaster jeg den fulde spændvidde på 7,76 m, finder jeg frem til, at der kræves 90x450 GL30c, hvilket begynder at blive i den groveste ende.
3D-gengivelse af carport med træramme, dimensioner og belastningsberegninger vist, inkluderer tagbalkinformation og strukturelle detaljer til planlægning.

Har jeg anvendt dimensioneringsprogrammet rigtigt, eller ser det galt ud?
En gadeudsigt kan måske også hjælpe for at få et bedre perspektiv.
Et dobbeltgarage ved siden af et hus med rød murstensfacade. En cykel og en grå bil holder foran garagen. Græsplæne til venstre og træer i baggrunden.

Men hvis du lægger bjælkerne 90 grader, så spændvidden bliver 4.08 i stedet?

Ved ikke rigtig om det hjælper så meget?
Det bliver bare bærlinan som bliver grov i stedet.

Dimensionerne ser ud til at passe ret godt med de spænvidder.
Sæt ind 2 til tagbjælker (Ct = 1020)
Vil mindske dimensionen noget men du bør også komme ned i nedbøjning for at opfylde kravene..
Bærelinjen vil øge noget i størrelse hvilket er godt, da den ikke bør ligge på 98% eftersom du ikke har regnet med snefickan som vil dannes mod teglfacaden.

J Jonssson13 sagde:
Dimensionerne ser ud til at passe ret godt med de spændvidder.
Sæt 2 til tagbjælker ind (Ct = 1020)
Vil mindske dimensionen en smule, men du bør også komme ned i nedbøjning for at opfylde kravene.
Bæringen vil øges lidt i størrelse, hvilket er godt, da den ikke bør ligge på 98%, da du ikke har regnet med snepuden, der vil dannes mod murstensfacaden.
Tak for svaret.
Ja, Ct 1020 bliver det nok.
Overvejede også bare at sætte en søjle ved hushjørnet, ingen dør, der risikerer at flyve op der alligevel.
Stiller dog lidt højere krav til bæringen der, når den ikke får nogen støtte i midten.
Plantegning af garage med mål og indikation af bærelinjer, viser ruminddeling og placering af søjler, uden støtte i midten.

Dimensionering for indre bæring mod husfacaden. Hvis man også fastgør tagbjælkerne til husfacaden, måske er 90x315 godt nok, selvom den klager over 12mm deformation?
Billedet viser en 3D-model af en fritstående carport med trækonstruktion og dimensioner markeret. Diagrammet angiver deformationer og udnyttelsesgrader.

Dimensionering for ydre bæring.
3D-illustration af fristående carport med dimensionsangivelser og information om deformation af bærende bjælker og stolper.

Er det rimeligt med 24mm deformation på tagbjælkerne?
Det bliver meget trangt plads mæssigt med højere tagbjælker, tror jeg, og bredere gør jo ikke specielt meget nytte.

Det blev 4 stk 115x315mm, vi får se om det holder til vinteren :)
Carport og indkørsel ved et murstenshus med to garageporte, flisebelagt gulv og en cykel ved siden af en busk.

• Synes
Peter Nyberg1 og 4 andre
  • Laddar…
RoTe
Stiligt!!

K
Flot! Har du nogle detaljebilleder af indfæstninger osv.? Gætter på, at du har gjort arbejdet selv også?

Tak, havde ret meget snedkerhjælp. Det tager alt for lang tid, når man skal gøre det selv og er pedant.
Fandt billige tagbjælker, men de var en smule for korte, så måtte forlænge det sidste stykke mod husfacaden.
Hvidmalet undertak og støttebjælke, murstensvæg i baggrunden, cykel delvist synlig, grønne buske til venstre.

Beklædte det med undertag, så man slap for at se det, tænkte det kunne blive en slags opbevaring deroppe også.
Skur med hvidmalet træloft og stolpe, rød murstensvæg til venstre og hvid bræddebeklædning til højre.

Den anden side, tagrenden er skjult inde i gesimsen.
Overdækket terrasse med hvidmalede bjælker og søjler, en mursten søjle, og grønne buske i baggrunden.

Sådan ser det ud oppe på taget.
Fladt tag med nyt strømpebelægning; huse i baggrunden omgivet af grønt område.

Satte to stykker 6m ledstrips fra plejd med en bevægelsessensor, der tænder op fra neddæmpet.
Carport om aftenen med LED-belyste lofter, røde murstensvægge, to cykler og to garageporte i mørkt træ.

• Synes
kniv og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.