Hej! Hej jeg er norsk, og jeg undrer om der findes egne standarder for dimensionerende "takåser" i Sverige?
Med takåser mener jeg horisontalt tømmer som vist på billede:
Jeg er jo da ude efter spændvidden naturligvis, og om jeg kan regne på individuelle bjælker af rundtømmer?

Med takåser mener jeg horisontalt tømmer som vist på billede:
Jeg er jo da ude efter spændvidden naturligvis, og om jeg kan regne på individuelle bjælker af rundtømmer?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg kender ikke til nogen egen standard for tagåse i Sverige, uden man skal bruge de generelle regler, der findes om bærende konstruktioner i Eurocode. I træguiden findes en læsbar tekst om tagåse. Den gælder ganske vist specifikt limtræ, men meget er almengyldigt. Når du bruger rundvirke, opstår der jo lidt specielle problemer. Se dette link.
https://www.traguiden.se/konstrukti...projektering-av-limtrakonstruktioner/takasar/
Beregningen er at først udregne lasten pr. meter for hver ås i vertikal retning og derefter dele denne op i en komponent i tagets plan og en vinkelret mod dette. Den enkleste (dog lidt undervurderende) er at beregne rundvirket som en kvadrat indskrevet i rundvirkets cirkel.
https://www.traguiden.se/konstrukti...projektering-av-limtrakonstruktioner/takasar/
Beregningen er at først udregne lasten pr. meter for hver ås i vertikal retning og derefter dele denne op i en komponent i tagets plan og en vinkelret mod dette. Den enkleste (dog lidt undervurderende) er at beregne rundvirket som en kvadrat indskrevet i rundvirkets cirkel.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så må man begive sig ud på en lidt mere besværlig beregning af inertimomentet, så lettere er det ikke. Det er jo en ret almindelig metode, at man bruger værdier, der er nemmere at regne med. Så er jeg lidt tvivlsom over nytten af at bruge rundtræ til netop spær. Dels er det svært at fastgøre det i rammeværket, dels er det svært at fastgøre et tagmateriale ovenpå det. Desuden mister man lidt af tagmaterialets afstivende virkning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tænkte vel nærmest på, at TS måske ikke ved, hvad inertimoment er. Ellers er den ene formel ikke sværere end den anden. Generelt synes jeg, at rundtræ er undervurderet, dog ikke i denne anvendelse.
Klik her for at svare
