Hej. Skal bygge en hemseseng i drengens soveværelse og vil udføre den bærende ramme i stål for at holde dimensionerne nede. Loftshøjden er begrænset, så rammen vil bestå af en vinkeljern som holder en lamelbund med madras. Sider/gelænder laves af plademateriale. Sammenlignet med boksmadras "tjenere" jeg ca. 15cm i højde.

Forudsætninger
Sengen skal placeres langs med rummets kortside, som måler 330cm i bredde. Hele rummets side skal altså udgøres af seng (det bliver 1 hel + en noget afkortet madras). Væggen mod langsiden af sengen er betonhulsten og korsiderne er let væg (45-stel med OSB+Gips) med stående 45x95 som forstærkning i positionen, hvor sengens hjørner bliver.
Alt dette besvær gør jeg for at slippe for synlige stolper. Sengen skal altså kun fastgøres mod 3 vægge, og den ene langside bliver da "fri".

Til spørgsmålet
Lamelbunden skal placeres i en ramme af vinkelstål. Rammen svejses på stedet. Rammen fastgøres i en langside og to kortsider (90cm bred seng). Hvilken dimension på vinkelstål kan være passende til dette? En udbredt last af et antal børn (man må vel antage måske 300kg) skal det kunne holde til. Værste fald bliver vel, hvis to voksne sætter sig på midten af den 330cm lange "frie" strækning.

Tak på forhånd til jer, der tager jer tid til at svare!

Hvis man dimensionerer med hensyn til en maksimal nedbøjning på 11 mm (= 1/300 af længden), så kunne jeg forestille mig, at der behøves en L-profil, som er 60x60x6. Noget forenklet antager jeg, at halvdelen af belastningen havner på forkanten. Men det er jo primært en smagssag.

Forstår ikke hvordan du sparer højde med en stålkonstruktion, ribbotten+madrass og topmadrass er vel lige tykke uanset rammemateriale?
En højere frambalk i træ vil skjule madrassen og være en del af faldsikringen.

Hvis man vil have en lav frambalk men i træ, så kan man gøre som på det her billede jeg fandt, og gøre stigen til en del af den bærende konstruktion.
Sortlakeret højtseng med trælister og indbygget stige som del af konstruktionen, rummet er under renovering.

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 sagde:
Forstår ikke hvordan du sparer højde med en stålkonstruktion, ribbbunden+madrassen og topmadras er vel lige tykke uanset rammmateriale?
En højere frambjælke i træ vil gemme madrassen og være en del af faldsikringen.

Hvis man vil have en lav frambjælke, men i træ, kan man gøre som på dette billede jeg fandt, og gøre stigen til en del af den bærende konstruktion.
[billede]

Hej!
Hvor fandt du billedet? Jeg vil bygge præcis det samme, men har ingen erfaring :seenoevil:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.