2,118 læst ·
3 svar
2k læst
3 svar
Dimensionering af stålbjælke over altantag
Hej,
Jeg skal udskifte min underdimensionerede bærende bjælke til altantaget og samtidig benytte lejligheden til at flytte den lidt ud.
På grund af højdeproblemer overvejer jeg at sætte en stålbjælke i stedet for limtræ/kerto.
Findes der et program til at beregne stålbjælker, der minder om de programmer, som findes til limtræ? Eller er der nogen her, der kunne beregne, hvilken stålbjælke der kræves? Jeg overvejer en HEA-bjælke.
Kort info om forudsætninger:
Altantaget er 3 meter dybt og 5 meter bredt.
Den ene side sidder i husfacaden, den anden side skal placeres på stålbjælken (rød linje på vedhæftede billede).
Uisolerede betonfliser
Taghældning: 14 grader
Afstand mellem tagspær: 1200 mm
Snezone: 2,5
Jeg skal udskifte min underdimensionerede bærende bjælke til altantaget og samtidig benytte lejligheden til at flytte den lidt ud.
På grund af højdeproblemer overvejer jeg at sætte en stålbjælke i stedet for limtræ/kerto.
Findes der et program til at beregne stålbjælker, der minder om de programmer, som findes til limtræ? Eller er der nogen her, der kunne beregne, hvilken stålbjælke der kræves? Jeg overvejer en HEA-bjælke.
Kort info om forudsætninger:
Altantaget er 3 meter dybt og 5 meter bredt.
Den ene side sidder i husfacaden, den anden side skal placeres på stålbjælken (rød linje på vedhæftede billede).
Uisolerede betonfliser
Taghældning: 14 grader
Afstand mellem tagspær: 1200 mm
Snezone: 2,5
S scorp1on sagde:
Tak for svar! Ville man kunne reducere nedbøjningen, hvis man anvender en lidt højere IPE-bjælke, som IPE200? Eller vil der være noget andet, der skaber problemer da? Vippe?
Klik her for at svare