Skal skabe lidt skygge over en terrasse og tænkte på at bygge en solafskærmning med lameller ifølge tegningerne nedenfor.

Har tænkt mig at bruge 45x220 eller 45x195 til selve rammen og reglerne mellem rammen (spændvidde ca. 6m), under rammen skrues 45x45-regler.

Er det nok med 45x195 fingerskarvet for at holde dem lige, eller skal man bruge dobbelt, eller skal man endda gå op til limtræ? Det er jo ikke et tag, så det skal ikke bære anden last end lamellerne under.

• Tredimensionel tegning af en terrasseoverdækning med ribber og ramme i træ, måler 804,5 cm x 600 cm.
  • 3D-tegning af et solskærmprojekt med ribber, støttet af lodrette stolper, mål 804,5 cm x 600 cm. Brugt til at skabe skygge over en terrasse.
Hvad tror I om at bruge dobbelte skruelimede 45x220 i alle stolper?

Vil det "synke" mærkbart i midten?

Hvis du vil anvende 45x220 på tværs, skal c/c afstanden mellem reglarne mindskes til 400 mm (holdf klassen C24). Den nuværende design kræver limtræ 42x315. Ikke engang dobbelte skruesamlede 45x220 er nok for det c/c du har tegnet. De længdegående bjælker skal være limtræ. 42x360 er tilstrækkeligt. Stolperne skal være dobbelte, skruede. 45x95 C24 eller bedre.

Jeg vil måske stille spørgsmålstegn ved designet en smule. Jeg synes ribberne skal ligge øverst. Derudover mener jeg, at taget skal have en smule fald.

Tusind tak for input!

Kan give ret i, at designet kan fremstå lidt mærkeligt, men konstruktionen vil kun blive betragtet fra undersiden, og jeg vil have et "slickt" udseende.

Måske var jeg lidt uklar, men konstruktionen skal ikke tage nogen anden last end ribberne, altså intet tag som skal holde til at gå på eller tage sne/vind osv. Er det stadig limträ i nævnte dimension der gælder?

Snelast kan man vel ikke komme udenom, medmindre du tænker at tage konstruktionen ned om vinteren? Jeg har kun regnet med egenvægt og snelast. Måske bør man af æstetiske grunde fremhæve kravet om begrænset nedbøjning? I så fald øger det dimensioneringskravene.

J justusandersson sagde:
Snelast kan man vel ikke komme udenom, medmindre du planlægger at tage konstruktionen ned om vinteren? Jeg har kun taget højde for egenvægt og snelast. Måske bør man af æstetiske grunde fremhæve kravet om begrænset nedbøjning? I så fald øger det dimensioneringskravene.
Skulle sige det modsatte, du kan jo acceptere en meget stor nedbøjning i dette tilfælde. Desuden halvere snelasten, eftersom taget ikke er tæt.

Overvej fagværksbjælker eller masonitbjælker for at reducere egenvægten (og omkostningerne). Sæt ribberne, så du kan sætte dem mere sjældent. Så undgår du stort set snelasten. Står solen ikke lige over, skygger bjælkerne i den ene retning og ribberne i den anden.
Skitse af konstruktion med ribber og bjælker, noter i rødt om materialer og dimensioner som f.eks. 6 mm OSB og 295 c.
Mvh Findus

findus42 findus42 sagde:
Overvej gitterbjælker eller masonitbjælker for at reducere egenvægten (og omkostningerne). Placer ribberne så du kan sætte dem mere spredt. Så undgår du snebelastningen i princippet. Står solen ikke lige ovenover, skygger bjælkerne i den ene retning og ribberne i den anden.
[billede]
Mvh Findus
Findes det virkelig i trykimprægneret træ?

Behøver det være imprægneret når det sidder så der luftigt?
Man vil vel alligevel gerne male det?

Senest redigeret:
findus42 findus42 sagde:
Overvej fagværksbjælker eller masonitbjælke for at få ned egenvægten (og omkostningen). Stil ribberne så kan sætte dem mere spredt. Så slipper du snebelastningen i princippet. Står solen ikke lige ovenover, så skygger bjælkerne i den ene retning og ribberne i den anden.
[billede]
Mvh Findus
Kan godt lide denne idé, primært fordi det holder vægten nede og bliver lettere at bygge, selvom det kræver lidt mere arbejde.

Man kunne forestille sig, at rammen bygges som en kasse med krydsfiner på begge sider af reglarne, mens tværbjælkerne laves med en enkelt krydsfinerplade mellem reglarne.

Hele konstruktionen skal males.

Brug birkekrydsfiner 6mm CC/BB. Birkekrydsfiner er altid wbp-limet og 6mm er sejt og stift nok. Byggeplader er for det meste rent skrammel.

Spred samlingerne og skru/søm ordentligt, så bliver det stærkt. Tænk ekstra over hjørnesamlingerne. Der er ikke så meget materiale at fastgøre i. Vinkler med gennemgående skrue med møtrik og skive burde fungere.

Ser ingen krydsafstivninger til stolperne på din skitse. Uden sådanne bliver konstruktionen vaklende. Antager at du bare har udeladt dem, da du spørger om taget.

Mvh Findus

Lyder godt!

Du mener fx denne?
https://www.bauhaus.se/konstruktionsplywood-cpc-7mm.html#full-description

Selv om man maler... Tåler krydsfiner vand?

Tænker at man laver bjælkerne næsten 24cm høje så får man ud 5 strimler per plade. Denne højde på bjælkerne i rammen burde vel være nok?

Skru og lim mod reglarne?

Skråstiverne mangler på tegningen, overvejer at stive med wire for at gøre det så usynligt som muligt.

Kortsiden fastgøres til facaden, så tænker at det måske er nok at skråstive oversiden af "taget", måske tænker jeg forkert dog.

Bauhauslinken er en byggplyfa. Granfiner og klister af varierende kvalitet. Du kan have held, eller også separerer lagene efter nogle regn. Wisa-spruce fra Finland plejer at være god. Den russiske plyfa var rent skrald sidste gang jeg købte den. Har undgået den som pesten siden da.

Birkeplywood finder du hos Spångbergs i Hagsätra. Listeprisen ligger formentlig på nogle trehundrede plus moms for en plade på 6mm. Så ved du, at plyfaen ikke er det svageste led.

Hvis en side af tagrammen sidder på en facade, kan det være tilstrækkeligt at skråstive selve rammen. Pas på med for svage stolper.

Mvh Findus

• Synes
ramini
  • Laddar…
Som findus42 har påpeget, skal konstruktionen stabiliseres ved hjælp af diagonalstag, helst i hvert plan, dvs. alle sider og taget. Stolpekonstruktioner uden plademateriale er notorisk vaklende. Når man bruger ribber, der sidder tæt, skal præcisionen være høj. Øjet er meget følsomt, selv over for små afvigelser.

Jeg synes, det er en fornuftig tanke at lede efter enklere og lettere løsninger, der dels ikke koster så meget, dels ikke behøver beskyttelse mod vejr og vind i samme omfang. Et skridt i den retning er at gøre konstruktionen mere åben, så du kan se bort fra snelast. Selv for en professionel er denne type konstruktion en svær designudfordring.

J justusandersson sagde:
Når man bruger ribber, der sidder tæt, skal præcisionen være høj. Øjet er meget følsomt selv over for små afvigelser.
Ja, jeg indser, at det bliver udfordrende at sætte hver ribbe præcist, især når de skal samles i længden. Lavede et mindre lignende tag på 7x2m, og det blev godt, men dette er selvfølgelig en større udfordring.

Et alternativ er jo bare at lave en konstruktion med lægter for derefter at have nogle sejlduge med øjer på kabler, som kan trækkes frem, hvor man ønsker skygge. Nem at tage ned til efteråret også.... men jeg synes, man går på kompromis med stilen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.