Jeg er i gang med planlægning af en udbygning, som kan læses om her https://www.byggahus.se/forum/threads/tillbyggnad-35m-hur-svart-kan-det-va.395747/

Nu da jeg var ude og gå en tur, stødte jeg på en gravemaskine, der var i nærheden, og han havde tid til at komme i næste uge. Det blev derfor meget hurtigere, end jeg havde regnet med.

Jeg kunne godt bruge lidt feedback på min dimensionering, så jeg ikke har tænkt helt forkert.

Skematisk oversigt over grund til tilbygning med markerede plinte, bjælker og mål 6000 mm x 7000 mm vises ovenfra.

Sort markering - det der skal udgraves
Runde cirkler - stolper 200 mm
Røde streger - dobbelte 45x195 C24 trykimprægneret
Blå streger - 45x220 C24 bygningsregel

Udbygning i ét plan. Gitterspær med 27° hældning.
Virker det fornuftigt?

I hvilken retning skal spærene ligge?

J justusandersson sagde:
I hvilken retning skal tagspærene ligge?
I samme retning som de røde streger. Tænkte på at bruge de samme tagspær som på den eksisterende del af huset.

Bygningstegning af tagstol med mål, viser plan for udvidelse af hus taget i samme retning som røde streger angivet i projektbeskrivelsen.

Gulmalet hus med røde detaljer på hvid baggrund, omgivet af fældede træstammer og værktøj, med skov og græsplæne i baggrunden.

Så foreslår jeg, at du ændrer retning på dine bjælker, både de røde og de blå. Tagbelastningerne føres ned via de langsgående ydervægge, og da er det godt med en solid bærende bjælke under. Fire røde dobbeltskruelimede 45x220 trykimprægnerede med fire plinter under hver. For de blå er det nok med 45x170 C 24.

• Synes
maah
  • Laddar…
Tak, god forklaring
Dog vil jeg have mere isolering, deraf 220mm.
Plinterne tættest på huset kan blive svære at få ned så tæt på huset som man havde ønsket. Kan man have et lille udhæng der på bærelinjerne?

Ja det kan man have, med betoning på lille.

• Synes
maah
  • Laddar…
Et spørgsmål mere vedrørende samling af gulvreglerne.
Afstanden mellem plinterne og dermed også de røde gulvbjælkerne bliver ca. 2,6 m.
Skal jeg så sørge for, at samlingerne placeres over hver gulvbjælke forskudt i hver anden gulvregel?
Så i første række bliver det en regel på 5,2 + 2,6 m, og i anden række omvendt 2,6 + 5,2 m.

Det lyder fornuftigt. Man skal jo altid undgå såkaldte generalsamlinger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.