Hej

Jeg har 6 spær af "A" type, de er fra 1916.

Er der nogen, der har en formel for beregning af styrken, dvs kan jeg fjerne skunkgulvet og bjælken?

Se vedhæftet skitse.

MVH Kristoffer
 
det tror jeg ikke...
 
I princippet kan du fjerne skunken og bjælken. Det forudsætter, at ydervæggene er bærende, hvilket de med rimelighed er i et hus fra 1916. Ydervæggene består sandsynligvis af stående planker eller liggende tømmer. Derefter skal højbenene have nogenlunde fornuftige dimensioner. Taghældningen på kun 28 grader er usædvanligt lav for et hus fra 1916 og bidrager til et større nedbøjende moment i højbenene, end hvad der er almindeligt.
 
Tak

Væggene er 80mm liggende planker, 3 1/4 tommer.
Jeg har fundet et arkitekt-/konstruktionsbureau, der lovede at regne på det.

Overliggerne er 165x65mm

Venlig hilsen Kristoffer
 
Så bør det ikke være noget problem!
 
Hej

Har du muligvis nogen dokumentation, dimensioneringstabel eller lignende, eller er det baseret på din erfaring?

K
 
  • Synes
PåLandet
  • Laddar…
hvilken bjælke vil du fjerne?

den øvre er en del af tagstolen og den nedre holder væggene sammen, måske kollapser det ikke med det samme, men der er jo risiko for, at det synker...

jeg er tvivlsom.

/ATW
 
Senest redigeret:
Hej

Nej hanebjælken og overarmene skal være der, det er støtten (kattvind/förråd) som skal væk.
Spørgsmålet er, om man skal lade den øverste bjælke i den nuværende förrådsvägg blive siddende.

K
 
Skal forsøge at svare lidt mere udførligt senere i dag.
 
Først et advarselsord: Gamle huse er ikke så systematisk byggede som moderne huse (det meste bygget efter 1950). Man kan ikke gå ud fra, at alt ser ens ud hele vejen.
Teoretiske kundskaber samt viden om ældre byggeteknik kombineret med praktisk erfaring er en god grund for at udtale sig om dette problem.
Hanbjælken (den horisontale bjælke) er til for at forhindre, at ydervæggene ikke kalver ud. Den tager ikke op nogen vertikale laster og kan erstattes med en stang eller en stålkabel. Højbenene (de skrå tagstolsbjælker) optager de laster, som taget udsættes for og fører disse laster ned til ydervæggene, som igen fører dem ned til grunden. Lasten på et højben bestemmes primært af tagets egenvægt og forekommende snelast. (I Mölndal regner man med 1,5 kN/kvm, dvs ca 150 kg/kvm for snelast) Derefter påvirkes højbenets last af dets hældning. Jo større hældning, desto mere af lasten bliver en normalkraft, som virker i højbenets retning og som man kan se bort fra i dette tilfælde. Man skal også kende afstanden mellem tagstolene. Der findes tagstolsvarianter, som også har støtteben, men så ser det lidt anderledes ud end, hvad tegningen viser. Dine højben er sandsynligvis savet i dimensionen 3x7 tommer, muligvis med lidt undermål, hvilket var en meget almindelig dimension før. Min konklusion er, at du uden problemer kan fjerne væggen til skunk. Det er dog ikke forkert at bede en kompetent person se på forholdene.
 
Tak for input!

Jeg har bedt en konstruktør kigge på det... håber på svar til ugen, men jeg er enig, man kan fjerne væggene uden problemer.

Vi får se, hvad en konstruktør med moderne synspunkter/beregningsmetoder kommer frem til.

MVH Kristoffer
 
Fik vel ikke noget fornuftigt ud af konstruktøren... :-(. Lige nu ved jeg ikke, hvordan jeg gør, bort med alt eller efterlade en bjælke som støtte.

MVH KP
 
Jeg kan beregne styrke, og jeg ville aldrig få den tanke at fjerne åsene. Øverste bjælke i skunkvæggen er nemlig en ås, der skal bære taget. Fjerner man den, presser vægbåndet ud, og tagspærene bøjes....... nej det går ikke. Hvis åsene er for spinkle til at bære mellem tværgående skillevægge, skal de udskiftes til grovere.
 
  • Synes
Joak
  • Laddar…
Tak for input

Og spørgsmålet er så, hvilke dimensioner åsene skal have. Lige nu er der ikke meget tilbage af 2 af de 4 tidligere 'kattvindar', hvoraf en ikke ligger op ad tagstolen.
Loftsrum under renovering med synlige træbjælker og gul isolering på væggene.
Træbjælker og isolering på loft under renovering, del af konstruktion hvor ås mangler kontakt med tagstol.

K
 
Man ser ret tydeligt på billederne, at "åsarna" er blevet tilføjet senere end selve tagkonstruktionen. De fungerer jo ikke engang som støtte. Loftsgulvet er heller ikke designet til at optage de vertikale laster, som ville være resultatet, hvis tagkonstruktionerne hvilede på "åsarna". Tagkonstruktionernes dimensioner er så solide og afstanden mellem dem så kort, at de bør kunne bære taget. Jeg ville få en ældre arkitekt, som har erfaring med gamle huse, til at kigge på det. Sådanne findes der temmelig mange af i dine hjemegne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.