Skal bygge et skærmtag som vil være ca. 4x2 meter, ca. 20 graders hældning og stolper i hjørnerne samt midt på begge langsider. Taget vil være bølget plast.
Langs den høje langside er et plank med 95x95mm trykimprægnerede stolper, langs den lave vil taget ligge på 95x95 trykimprægnerede stolper, og der vil altså ikke være nogle vægge der eller på "gavlene".
Det bliver altså 3 bjælker mellem langsiderne og to bjælker langs langsiderne (grønne), og så et endnu ikke bestemt antal bjælker mellem disse (blå).
Overvejer lidt hvad der er passende at bruge for lægter til tagkonstruktionen. Snezonen 1.5 (men 200 meter over havet så snarere zone 2, der plejer at være betydeligt mere sne her end nogle km væk).
Fungerer 45x95 mm? Kan man beregne et sådant skærmtag et eller andet sted?
45x95 C24, centrumafstand 300 mm fungerer. Jeg har så tænkt, at tagspærene ligger på langsiden som vist nedenfor.
Tak! Og flot tegning sammenlignet med mit krads... Desværre for sent, har allerede været ude og handle...
Ændrede konstruktionen, så det bliver omtrent som du har tegnet, men med 8 tagbjælker og derefter "lægt" ovenpå det. Min oprindelige tanke var at have de langsgående regler mellem tagbjælkerne, men indså at det bliver betydeligt mindre måling og savning, hvis jeg har flere tagbjælker og en tyndere langsgående lægter ovenpå dem i stedet.
Med risiko for at jeg bruger betegnelserne lidt forkert/sløset, så bliver det noget sådan her...
Sokkel: 700mm, 4" stolpejern (betonen skal stikke op cirka 20 cm over jordniveau, derfor 700mm)
Stolper: 95x95
Rem (langs langsiderne): 45x170
Tagbjælker (ovenpå "remmene"): 45x145, cc 800mm
Bæringslægt (ovenpå tagbjælkerne): 45x45, cc 400mm
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.