Hej,
jeg har problemer med, hvordan jeg skal dimensionere etageadskillelsen i tilbygningen af mit hus. Tilbygningen er knap 6 gange 6 meter uden mulighed for at få enten en bærende indervæg under eller en synlig underliggende bærende bjælke. Etageadskillelsen i det eksisterende hus er 220 mm, hvilket gør det passende at bruge her også.

Jeg overvejer at opdele arealet i to dele ved hjælp af en eller anden form for bjælkekonstruktion (noget lignende en skjult bærende bjælke på tværs af etageadskillelsen) enten en I eller HEA-bjælke på maks 220 mm's højde helst lavere alternativt en limtræsbjælke. Og så hænge en "almindelig" etageadskillelse 220x45 mm på bjælken. Hvad tænker I, er det en fornuftig løsning, da jeg tror, at gulvet vil blive for svajende ved kun at bruge 6 meters 220x45 mm etageadskillelse cc 600 eller tættere.

/Björn

Senest redigeret:
Der findes to principløsninger. 1) En form for bærelinje (limtræ eller stål) samt krydsende bjælker af konstruktionsvirke. Mulige dimensioner er 90x450 limtræ til bærelinje samt 45x220 C 24 c/c 600 mm konstruktionsvirke til krydsende bjælker. 2) Limtræsbjælker 90x270 c/c 600 mm.

Man kan justere lidt på dimensionerne. Almindeligt konstruktionsvirke kan ikke bruges til spændvidder omkring 6 meter.

Tak for svaret!

Hvis jeg bruger stål i stedet for bærlinan/orna?

Hvis jeg vælger en IPE eller HEA-bjælke, hvilken dimension har jeg så brug for? Jeg kan også overveje at bruge to bærliner, hvis det gør, at jeg kan gå ned i dimension.

HEA 220 eller IPE 270. Vælger du to bærere, kan disse have dimensionerne 90x405 i limtræ (HEA 200 eller IPE 240), og gulvbjælkerne laves med 45x145 C 24. Spørgsmålet er, hvad der er vigtigst? Gælder det om at holde konstruktionshøjden nede, er mit andet forslag i indlæg #2 uden tvivl mest effektivt. Husk på at stål skal brandsikres på en eller anden måde, og at det er betydeligt dyrere end både konstruktionsvirke og limtræ. En 6 m lang IPE 270 koster ca. 5500 kr. Limtræ er det mest fleksible materiale, da der er mulighed for at variere bredden for at reducere højden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.