Hej.
Jeg ville høre om tips vedrørende det her med at sætte en bjælke op efter man har fjernet en bærende væg. Hvad er bedst? limtræsbjælke, stålbjælke? eller kan det være nok at tage to fx 45x195 og stille på højkant og understøtte?
Huset i spørgsmålet er 1 & halv plan og væggen der skal fjernes er 3,9 meter, der går ingen væg på øverste plan parallelt med væggen der skal fjernes.
Nogen der kan have en idé om hvilken bjælke der kan være nok? Manden der inspicerede huset gav tipset om netop den sidste mulighed, men kan det være nok? Det ville jo være guld! 😊
Jeg forsøger at lægge to billeder ind her nedenfor så man kan få en opfattelse.
Nederste plan = Væggen med den bølgede linje er der væggen skal fjernes og den blå linje er der en ny væg skal opstilles.
Øverste = Hvor der er stregede linjer, går væggen på nederste plan i dag.
Taknemmelig for svar!!
Jeg ville høre om tips vedrørende det her med at sætte en bjælke op efter man har fjernet en bærende væg. Hvad er bedst? limtræsbjælke, stålbjælke? eller kan det være nok at tage to fx 45x195 og stille på højkant og understøtte?
Huset i spørgsmålet er 1 & halv plan og væggen der skal fjernes er 3,9 meter, der går ingen væg på øverste plan parallelt med væggen der skal fjernes.
Nogen der kan have en idé om hvilken bjælke der kan være nok? Manden der inspicerede huset gav tipset om netop den sidste mulighed, men kan det være nok? Det ville jo være guld! 😊
Jeg forsøger at lægge to billeder ind her nedenfor så man kan få en opfattelse.
Nederste plan = Væggen med den bølgede linje er der væggen skal fjernes og den blå linje er der en ny væg skal opstilles.
Øverste = Hvor der er stregede linjer, går væggen på nederste plan i dag.
Taknemmelig for svar!!
Senest redigeret:
Ståldrager går bort for mig pga. den er svær at håndtere, svær at bearbejde, svær at skrue fast, svær at få fat i osv.
45x195 kommer til at se ud som en banan efter et par år, glem det alternativ, medmindre en konstruktør siger, at det går.
Limtræ er perfekt. Findes at købe "billigt" på blokken, ret let at håndtere, let at fæstne og bearbejde osv.
Hvis du ikke tænker tage hjælp fra en konstruktør, så er det bare at tage i så du sprikker ved dimensioneringen.
I øvrigt kan du ditta i denne tråd for tips omkring hvordan man kan gøre (desværre er billedlinksene gået i stykker ved konverteringen af forummet for længe siden, så du må klippe ind billedlinksene selv, billederne findes stadig):
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Fire meter er ret langt så jeg ville lægge en grovere bjælke end den jeg har på billederne. Måske ikke bredere men højere. Oplæggene kan du bygge på samme måde.
45x195 kommer til at se ud som en banan efter et par år, glem det alternativ, medmindre en konstruktør siger, at det går.
Limtræ er perfekt. Findes at købe "billigt" på blokken, ret let at håndtere, let at fæstne og bearbejde osv.
Hvis du ikke tænker tage hjælp fra en konstruktør, så er det bare at tage i så du sprikker ved dimensioneringen.
I øvrigt kan du ditta i denne tråd for tips omkring hvordan man kan gøre (desværre er billedlinksene gået i stykker ved konverteringen af forummet for længe siden, så du må klippe ind billedlinksene selv, billederne findes stadig):
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Fire meter er ret langt så jeg ville lægge en grovere bjælke end den jeg har på billederne. Måske ikke bredere men højere. Oplæggene kan du bygge på samme måde.
"45x195 vil se ud som en banan efter et par år" Selv om jeg tager fx 3 stk og limer og skruer sammen på høj kant? Jeg forstår, at limtræ er det bedste, men som vanligt vil man jo gå den nemmeste vej, men det vigtigste er jo alligevel ikke at snyde. Mathias, du siger, at jeg hellere skulle lægge en højere end bredere bjælke end din, er der stor forskel i bæreevnen, hvis man går efter en bredere bjælke fx 115mm og beholder samme højde 225mm. Jeg vil helst ikke have, at den stikker ned for meget.
At lime og skrue forbedrer selvfølgelig situationen, men almindeligt regeltræ bliver jo skævt alene af egenvægten efter nogle år, så jeg tror ikke på den løsning, ikke på 4m spændvidde i hvert fald. Nogen der bygger på professionens vegne kan måske også kommentere.
Det er betydeligt bedre at øge dimensionen på højden end på bredden. Jeg husker ikke præcis forholdet, men det er en del.
På den anden side kan det være, at fx 115 225 er tilstrækkeligt.
Det er betydeligt bedre at øge dimensionen på højden end på bredden. Jeg husker ikke præcis forholdet, men det er en del.
På den anden side kan det være, at fx 115 225 er tilstrækkeligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 indlæg
Jeg mistænker, at du må sætte mere end 225 i højde på bjælken.
Vi er netop i gang med en tilbygning af en etage. Konstruktøren har sat 2 st stålbjælker HEA160 ind, spændvidden på bjælken er ca. 5m. Og der er ca 4 meter spændvidde fra bjælken til hhv. ydervæg, de bjælker er 220 høje. At det blev 2 bjælker skyldes mere, at de kolliderede med en trappeopgang end rene styrkeproblemer.
Ifølge konstruktøren havde det ikke været tilstrækkeligt med en limtræsbjælke, der var 220 høj. I vores tilfælde er bjælkerne indfældet i etageadskillelsen, så de bygger ikke nedad, er helt usynlige.
Vi er netop i gang med en tilbygning af en etage. Konstruktøren har sat 2 st stålbjælker HEA160 ind, spændvidden på bjælken er ca. 5m. Og der er ca 4 meter spændvidde fra bjælken til hhv. ydervæg, de bjælker er 220 høje. At det blev 2 bjælker skyldes mere, at de kolliderede med en trappeopgang end rene styrkeproblemer.
Ifølge konstruktøren havde det ikke været tilstrækkeligt med en limtræsbjælke, der var 220 høj. I vores tilfælde er bjælkerne indfældet i etageadskillelsen, så de bygger ikke nedad, er helt usynlige.
vandame sagde:Jeg forstår godt, at limtræ er det bedste, men som sædvanligt vil man vælge den nemmeste løsning, men det vigtigste er ikke at snyde.
Mathias, du siger, at jeg hellere skulle vælge en højere end bredere bjælke end din, gør det en stor forskel i bæreevne, hvis man vælger en bredere bjælke fx 115mm og beholder samme højde 225mm. Jeg vil helst ikke have, at den stikker for meget ned.
Det er umuligt at svare sikkert på dit spørgsmål uden at lave en omfattende lastnedregning, bl.a. er spærrets påvirkning på bjælkelaget et spørgsmålstegn.
En rektangulær bjælke, der er højere end en bjælke, der er lavere men bredere, er altid stærkere, fordi formelen for bøjstivhed er: bxh^2/6. Bredden har derfor ikke så stor indflydelse på stivheden som højden, da den sidstnævnte er i kvadrat.
Som eksempel kan du tage en 45x220. Den får 363 cm^3 i bøjstivhed.
Tager du en 45x195 får den 300 cm^3. For at komme op på 363 cm^3 med bibeholdt højde må du tage en 57 tyk bjælke.
Tre limede og sammenbankede 45x195 giver derfor kun 855 cm^3. Samme bøjstivhed kan opnås med en 110x220.
Derefter er jeg ikke enig i, at en stålbjælke altid er mere besværlig at lægge ind. Stål har en meget højere bæreevne end træ, og profilen kan derfor laves væsentligt slankere og dermed lettere.
Tømmer vejer ca. 500 kg/m^3. Stål knap 800.000 kg/m^3. En forskel på 1:1600.
Men tømmer tåler kun cirka 15 MPa/mm^2 mod stålets cirka 200 MPa/mm^2. En forskel på 1:13.333, sammenlignet med bedste kvalitet (limtræ hhv. konstruktionsstål i klasse S 355 J2 G3).
Og på en bjælke er det næsten undtagelsesvis nedbøjningen, der bliver dimensionerende. Her er stålet mindre eftergivende end tømmer på grund af sin højere bæreevne.
For at få lige så stor bæreevne i stål som i tre sammenbankede 45x195 er det tilstrækkeligt med 64 cm^3 i stål. Dvs. en IPE 140, som vejer 12,9 kg/m mod 13,15 kg/m for tre 45x195.
Det er en helt personlig præference baseret på min egen evne til at bearbejde stål vs træ. Jeg har også lettere ved at gå til butikken og bestille en limträ end at få fat i en jernbit (det er ikke bare at "åka til skroten"). En særdeles subjektiv opfattelse altså. Jeg forstår, at stål konstruktionsteknisk er et bedre valg i mange tilfælde.imported_Byggaren sagde:
I øvrigt - interessante tal, h^2 var det jeg ledte efter, men ikke kunne huske præcist.
Træ er for eksempel betydeligt stivere og stærkere end stål, i forhold til sin egen vægt.imported_Byggaren sagde:
Fra en måske ikke en helt upartisk kilde:
http://www.trainformation.se/LitiumDokument20/GetDocument.asp?archive=3&directory=1028&document=6908
Faidros sagde:
Kan nok eje sin rigtighed. Det afhænger ofte af i hvilken sammenhæng. Større trækonst. kan desuden forbedres gennem stålarmering.
Det største træbyggeri jeg har været med til at konstruere, tilbyde og levere til (cirka 1965) var et træmagasin til et savværk i Juotseno i Finland. 3-ledsrammer med 96 m i fri spv. stålarmeret med firkantstål (diagonalstillede), 6 m i cc-afstand.
Btg.fyrene fik ikke deres forspændte rammer til engang at holde for egenvægten. Stål var heller ikke populært hos finnerne p.g.a. brandbeskyttelseskravene og korrosionsbenægningen.
Det blev 'vores' IAS-bjælker i stedet.
Når jeg ser på dine tegninger, bliver jeg eftertænksom. Plejer en hjertevæg ikke at gå midt i huset? På venstre side, med entré, stue og soveværelse ser det ud som jeg forventer. På højre side, hvor køkken, spisestue og soveværelse ligger, forstår jeg ikke, hvordan gulvbjælkerne ligger. Hvis jeg forstår rigtigt har du nu en længste spændvidde på 5,8 m, når du måler gennem køkken og spisestue. Når du har revet væggen til soveværelset og bygget en ny væg ved køkkenet, vil du have ca. 5,8 m fra den anden retning. Naturligt spørgsmål bliver da: Svajer gulvet ikke ovenpå?
Tanke der rammer mig: Ligger gulvbjælkerne den anden vej? Eller er væggen ovenpå en speciel løsning, der hjælper med at bære gulvbjælkerne, eftersom den ser ud til at ligge midt i huset?
Jeg er ikke tømrer, bare en glad amatør.
Tanke der rammer mig: Ligger gulvbjælkerne den anden vej? Eller er væggen ovenpå en speciel løsning, der hjælper med at bære gulvbjælkerne, eftersom den ser ud til at ligge midt i huset?
Jeg er ikke tømrer, bare en glad amatør.
Senest redigeret:
Tak for alle svar!
Sidder på Moelvens hjemmeside, hvor man kan beregne bjælker selv (nok fordi de måske ikke tager hensyn til eventuelle tagstolpers vægt?? men sjovt alligevel), og det jeg undrer mig over der er, om jeg kan medregne den nye væg, som jeg skal slå op, i deres beregning, hvis man nu gør den stabil? Åbent arealet bliver jo som mindre da.
Hvor får man fat i stålbjælker? nærmeste smedeværksted?
Sidder på Moelvens hjemmeside, hvor man kan beregne bjælker selv (nok fordi de måske ikke tager hensyn til eventuelle tagstolpers vægt?? men sjovt alligevel), og det jeg undrer mig over der er, om jeg kan medregne den nye væg, som jeg skal slå op, i deres beregning, hvis man nu gør den stabil? Åbent arealet bliver jo som mindre da.
Hvor får man fat i stålbjælker? nærmeste smedeværksted?
Senest redigeret:
JanneL. Ja!
Begynder at overveje mere og mere mulighederne for at bruge en stålbjælke. Men hvilken dimension kræves på en sådan for at klare samme last som en 66x315 limtræbjælke klarer??? (ifølge Moelvens dimensionstabel skulle den være tilstrækkelig).
Var på et smedeværksted her i byen, og der lå bjælker udenfor, men desværre havde jeg ikke noget at måle med, og virksomheden havde ferie, så jeg kunne heller ikke spørge, men det kan jo være godt at vide til næste gang.
Kan man lave understøtningerne på samme måde som når man bruger limtræbjælke?
Taknemmelig for svar.
Begynder at overveje mere og mere mulighederne for at bruge en stålbjælke. Men hvilken dimension kræves på en sådan for at klare samme last som en 66x315 limtræbjælke klarer??? (ifølge Moelvens dimensionstabel skulle den være tilstrækkelig).
Var på et smedeværksted her i byen, og der lå bjælker udenfor, men desværre havde jeg ikke noget at måle med, og virksomheden havde ferie, så jeg kunne heller ikke spørge, men det kan jo være godt at vide til næste gang.
Kan man lave understøtningerne på samme måde som når man bruger limtræbjælke?
Taknemmelig for svar.
Jeg havde lagt ind en I-bjælke (stål) i 355 kvalitet & hvis den så var blevet synlig, ville jeg have beklædt den med lidt tyndere brædder, hvor jeg havde sat propper over skruerne for at få det til at se ud som en massiv træbjælke. Min niece beklædte en stålbjælke i sit hus på den måde & det blev rigtig flot.