B bossespecial sagde:
Selv om hanebjælkerne bygger ned noget, så bliver det lidt mere luftigt med spær, hvis man ikke bygger hanebjælkerne ind.
Alternativet med synlige hanebjælker har jeg faktisk slet ikke overvejet. Afhængigt af hvor tæt de kommer, er det jo bestemt en mulighed.
 
Nu er vi i gang med garagen i hvert fald. Har en konstruktør som arbejder på etagedækket og bjælken over porten. Indtil videre ser det sådan ud;
En garagebygning under konstruktion med mursten stablet på en palle, stillads og værktøj i en solrig haveomgivelser.

Har aldrig muret før men føles som om man begynder at få styr på det. Efter lidt tips fra en erfaren naturligvis…
 
  • Synes
Jonatanm535
  • Laddar…
Hej hvordan går det med byggeriet?
 
Jonatanm535 Jonatanm535 sagde:
Hej hur går det med bygget?
Jo, langsomt fremad kan man sige. Vi blev færdigmurede til efteråret og har påbegyndt slamning af ydervæggene. Vi gør det færdigt, når temperaturen finder sig over +5 lidt tid igen.

Har haft hjælp af en konstruktør, der dimensionerede og kom frem til HEA180 over porten og en HEA200 i midten som bæring + nogle dimensioner på træ m.m.

Eftersom stålpriserne er steget voldsomt, trak vi os lidt tilbage for at købe nye HEA, og heldigvis for det. Jeg fandt en brugt 15m HEB200 traversbjælke på blocket.dk, som rakte til både over porten og i bjælkelaget. Så nu bliver det lidt "ekstra kraftigt". Den ligger nu skåret og klar og venter på at blive løftet op, men også det må vente til foråret.

I øvrigt må vi se, hvordan det ser ud med træpriserne. Vi har ingen hast, og jeg holder lidt øje med blocket.dk og lignende sider for at se, om vi kan finde materialer til lidt bedre priser.
 
Tak for opdateringen. Sjovt at du fandt en brugt, det bliver spændende at følge dig senere.
Jeg har støbt pladen og skal begynde at rejse stommen omkring påske, hvis vejret er ok.
12x7,8m. Der bliver loft over de første 4,8-6 meter, afhængigt af hvilke løsninger konstruktørerne på spærfabrikken kommer frem til. Der kommer en indvendig væg 5,5m i bredden, som slutter ved 4,8m, så tanken er at bruge den som oplag for bjælkelaget, men ville gerne have gjort loftet lidt dybere til 6m, men vil ikke have nogen søjle. Resten af garagen bliver åbent op i kip. Antagelig med saksespær.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.