Hej,

Jeg er i gang med at bygge en garage med overetage. Pladen er støbt, og jeg sidder og overvejer dimensioneringen af bjælkelaget. Her er der jo en masse god ekspertise, så jeg tænkte, at jeg ville prøve her, inden jeg taler med en bygningskonstruktør.

Sådan ser planen og sektionen ud;
Plan- og sektionsdiagram for et to-etagers garagebyggeri, der viser opdeling i bil- og motorcykelområder, samt dimensioner. Diagram af garage med to plan, viser højder og sektion C-C. Angiver niveauer "FG +118.4" for plan 2 og "FG +115.8" for plan 1 med 2300 mm imellem.

Min tanke er, at der vil blive lagt på ydervæggene (selvfølgelig) samt på en bjælke i midten. For at forkorte spændvidden lidt er der mulighed for at understøtte bjælken i væggen til pumpelokalet. Fra pumpelokalet til garageporten er der så ca. 6,5 m.

Hvis jeg indtaster tre understøtninger i svensk træs dimensioneringshjælp til indendørs bjælkelag, får jeg det til, at jeg ville klare bjælkelaget med konstruktionsvirke 45x170 C30 c/c 600. Men hvilken bjælke vil jeg have brug for i midten? Jeg kan ikke finde et godt dimensioneringsværktøj til fx limtræ eller stålbjælke der.

Derefter er spørgsmålet selvfølgelig om fastgørelse af bjælken og understøtning af den over garageporten, men jeg tænker, at det er nemmest at finde ud af bjælkestørrelsen først.

Er der nogen, der har nogle tips til dimensionsværktøjer eller hvordan man skal tænke?

/Styrmannen

Bedste svar

S
Det er en hel del du skal kontrollere, mange parametre, ligninger osv. hvis man ikke er bekendt med dimensioneringsforbruget. En lille beskrivelse af, hvordan man tænker, er:

Bjælken vil blive belastet af punktkrafter fra hver enkelt gulvbjælke (som du forenklet kan betragte som en udbredt linjelast). Sandsynligvis vil du have to understøtninger, som bjælken hviler på, og afhængigt af indstøbningen kan du betragte bjælken som frit understøttet eller fast inspændt.

Når du har fået kræfterne i bjælken, skal du regne dem om til dimensionerende laster og derefter bruge ligninger til at kontrollere blandt andet momentkapaciteten, tværkraftkapaciteten, trykket på bjælken fra understøtningerne samt deformationer.

Her har du lidt vejledning, hvis du er interesseret:
https://www.traguiden.se/konstrukti...ering-av-en-rak-trabjalke/?previousState=1000

I øvrigt så anbefaler jeg ikke, at man dimensionerer ting selv, hvis man ikke har erfaring med det tidligere. Nogen gratis program ved jeg ikke, om der findes.

• Synes
Styrman_jansson
  • Laddar…
Ok, lidt hurtigt regnet.

Belastning: 250 kg/m2 hvoraf halvdelen belaster bjælken = 52.000 N udbredt last.
Acceptabel nedbøjning: Spændvidden / 300 = 22mm

Dette giver, at du har brug for ca. 4000 cm4 i træghedsmoment.

Vælg fx HEA 220 som har 5410 cm4
Det virker garanteret med IPE 240 også, selvom den kun har 3892 cm4

Sørg for, at betonpladen bygges for at klare punktlasterne, som søjlerne medfører.

S scorp1on sagde:
Det är en hel del du ska kontrollera, många parametrar ekvationer etc om man inte är bekant med dimensioneringsåtgången. Ett liten beskrivning kring hur man tänker är:

Balken kommer belastas av punktkrafter från respektive golvbjälke (som du förenklat kan betrakta som en utbredd linjelast). Troligtvis kommer du ha två stöd som balken vilar på och beroende på infästningen kan du betrakta balken som fritt upplagd eller fast inspänt.

När du har fått ut krafterna i balken behöver du räkna om dem till dimensionerande laster för att sedan använda dig av ekvationer för att kontrollera bland annat momentkapaciteten, tvärkraftkapaciteten, trycket på balken från stöden samt deformationer.

Här har du lite vägledning om du är intresserad:
[link]

I övrigt så rekommenderar jag inte att man dimensionerar saker själv om man inte har erfarenhet av det tidigare. Något gratis program vet jag inte om det finns.
Hej!

Jag tänker såhär att jag börjar med att försöka lite själv, så jag får lite preliminära storlekar m.m. Jag ritar det mesta själv (CADat mycket men mest El och lite A) som någon sedan får kontrollera.

Ang. hur jag fick fram storleken på bjälklaget så använde jag Svensk Träs dimensioneringsverktyg och fick fram följande;
Dimensioneringsresultat for gulvbjælkelag med specifikationer som længde, bredde, belastningsnorm og materiale, samt en diagram over bjælkelaget.

Jag ändrade från 45x170 till 45x195 för att ha lite marginal och det verkar funka.

Sedan så räknar jag med att balken även får stöd i väggen till pumprummet. D.v.s. 3st stöd.

Betongplattan kommer bli förstärkt med en sula runt 700x700 under innerhörnet på den väggen.

Jag håller även på och kikar på övervåningen som kommer få en nockbalk där jag även räknar med att kunna ta "stöd" med en pelare i samma position som innerhörnet i pumprummet;
Diagram over nockbalkdimensionering med specifikationer for belastning og materialer, inklusiv detaljer om takhældning og dimensioner.

Med andra ord så försöker jag rita upp det mest för att förklara hur jag tänkt så får någon kontrollera sedan. Tänker att det är bra om man iaf försökt tänkt till innan.

G Gabbe1 sagde:
Ok, lidt hurtigt regnet.

Belastning: 250 kg/m2 hvoraf halvdelen belaster bjælken = 52.000 N udstrakt last.
Acceptabel nedbøjning: Spændvidde / 300 = 22mm

Dette giver, at du har brug for ca. 4000 cm4 i træghedsmoment.

Vælg f.eks. HEA 220 som har 5410 cm4
Det fungerer garanteret med IPE 240 også, selvom den kun har 3892 cm4

Sørg for, at betonpladen er bygget til at klare punktlasterne, som søjlerne medfører.
Hej,

Tak for svar. Hvis det er muligt, vil jeg gerne undgå metalkbjælke. Limtræ eller letbjælke/masonitebjælke er at foretrække, da jeg tror, det bliver lettere at arbejde med. Med det sagt er metal ikke udelukket...

En til overvejelse;

Jeg ville gerne få bjælkelaget til at mindske lidt på højden. Ændres bjælken, hvis man vælger at fastgøre bjælkelaget med bjælkesko i stedet for at lægge det oven på bjælken?

S Styrman_jansson sagde:
Endnu en overvejelse;

Jeg vil gerne have bjælkelaget til at blive lidt lavere. Ændres bjælken, hvis man vælger at fastgøre bjælkelaget med bjælkesko i stedet for at lægge det ovenpå bjælken?
Det er ligegyldigt, om du lægger gulvåsene ovenpå eller om du fastgør dem på bjælkens sider.
Hvis du vælger limträ, vil bjælken være omkring 115x450mm, så det kan være en stor fordel at fastgøre gulvåsene på siderne, ellers vil limträbjælken stikke urimeligt langt ned.
Det er netop af den grund (cirka halvdelen af byggehøjden), at stål kan være et godt alternativ i et mellem-bjælkelag.

• Synes
Styrman_jansson
  • Laddar…
G Gabbe1 sagde:
Det spiller ingen rolle, om du lægger gulvbjælkerne ovenpå eller om du fastgør dem i bjælkens sider.
Hvis du vælger limtræ, vil bjælken blive omkring 115x450 mm, så det kan jo være en stor fordel at fastgøre gulvbjælkerne på siderne, ellers vil limtræbjælken stikke urimeligt langt ned.
Det er netop af den grund (ca. halve byggehøjden), at stål kan være et godt alternativ i en mellemetage.
OK.
115x450 bliver vel højt. Problemet er, at jeg gerne vil have en port under bjælken, og jeg vil få brug for en form for bjælke over porten. Min arbejdshypotese var, at det ville være tilstrækkeligt med 90x315 limtræ i bjælkelaget og så en 90 alt. 115x225 over porten;

Diagram i snit af planlagt byggestruktur med mål og materialer for limtræsbjælker og søjler, inkl. portåbning på 4 meter.

Men jeg må måske krybe til korset og vælge stål.

Har du tilfældigvis en tegning af pladen og hvordan den er armeret, hvilken kvalitet der er på isoleringen under pladen samt hvilken type jord garagen står på? Dette sætter nemlig begrænsninger for, hvordan bæring af etagedæk og tag kan udformes. En almindelig udformning for at spare højde er at indfælde en stålbjælke, type HEA, og lægge træreglerne op på underflangen. Opstivningen over porten vil skulle udføres i stål, da den skal bære en meget stor del af taget. Er der tænkt tagtegl?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Det er tænkt rigtigt lertegl på taget.

Jeg det måske bliver stål over garageporten med. Det er jo et mindre problem da den bagen ikke bliver så lang(læs tung).

Jeg overvejer om man ikke skulle opgive nockbalken på overetagen og i stedet køre med saxtakstoler så man får ned vægten i sidevæggene i stedet.

Har du overvejet ramspærstole? Saksespærstole bygger ret meget på.

Sådan ser tegningen ud for fundamentet;
Ritning af en grundplan med mål i mm, detaljer om beton- og cellplastlag samt armering.

B bossespecial sagde:
Har du övervejet rammetagstole? Saksetagstole bygger ganske meget på.
Bliver det ikke ret begrænset lofthøjde på overetagen med rammetagstole?

Hmm. Med stålbjælke over garageporten ville måske en 415 høj limtræsbjælke i etagedækket kunne få plads. Problemet kan blive, hvilken fri højde garageporten (tagskydedør) har brug for over åbningen i facaden...

S Styrman_jansson sagde:
Bliver det ikke ret begrænset lofthøjde på overetagen med gitterspær?
Selvom hanebåndene bygger ned noget, bliver det lidt mere luftigt med gitterspær, hvis man ikke bygger hanebåndene ind vil sige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.