Hej,

Vi skitser på et større hus, hvor vi har brug for en total spændvidde (ydervæg) på 10 meter på kortsiden. Eftersom denne spændvidde, hvad vi forstår, er lidt usædvanlig, ville vi have brug for lidt overordnet fornemmelse for dimensioneringsantagelser, før vi engagerer en arkitekt og konstruktør.

Antagelser:
- total spændvidde på 10 meter på kortsiden. langsiden er 12m+
- bærende skillevæg kan placeres i intervallet ca. 4.25 - 5.00 - 5.75m inden for spændvidden langs hele langsiden, bortset fra i en længde på ca. 1.8m, hvor en hall forbinder til en stue.
- en overetage ovenpå + et indrettet loft
(- en muret skorsten, men jeg antager, at det ikke har større indflydelse)

Spørgsmål:
1) hvilken dimension på bærende mellemloftsbjælker bør vi bruge? rækker 45x220?

2) for at anslå byggehøjde mm., rækker det så at regne med, at ca. 30cm højde forsvinder i loft/mellemloftsbjælker/gulv?

3) vil mellemloftsbjælker lægges i et stykke, dvs. 1x10m, i længde over bærende indervæg eller som 2x[4-6]m, hvor hver bjælke har en ende hvilende på indervæggen? jeg antager det sidste?

4) hvor bred skal den bærende skillevæg være for at klare belastningen? Kan vi klare os med 20cm i alt, eller skal den være bredere?

5) jeg antager, at vi skal have en form for mellemtrappe mellem de bærende indervægge over 1.8m-længden ovenfor? hvordan konstrueres sådan en?

6) eller er en anden løsning nødvendig for at klare spændvidden? H-bjælker? Hvis bjælker kræves, bygger det så ekstra byggehøjde sammenlignet med de [30]cm, jeg antog i 2) ovenfor? hvad skal H-bjælker hvile på for at være bærende?

Tak!

Lidt mere konkret:

Vi ser på at bygge et relativt kvadratisk hus (10x10.5m) og på grund af dette har vi brug for store frihedsgrader til at udforme rumplanlægningen. Med udgangspunkt i "normal trækonstruktion" med bærende ydervægge, normalt mellemdæk (45x220) osv., kan man principielt forestille sig at erstatte bærende indvendige vægge med nedenstående H-bjælkekonstruktion for at få maksimale frihedsgrader til at skabe og ændre planløsning over tid? Skal man tænke på noget andet?

Skematiskt plantegning af hus med H-bjælker og bærende søjler. Viser fordeling af bjælker på 10,5 x 10 m grundflade med forslag til søjlens placering.

Enten skulle hver H-bjælke måle 10.5m eller også skulle man dele dem op i yderligere to på ca. 4-6m i længden hver afhængigt af, hvor man placerer en bærende søjle?

Oven på kvadratet skulle man derefter bygge en overetage og derefter en udnyttet loft med sadeltag spændvidde 10m.

Hvis man ikke vil binde sig for meget, når det kommer til valg af gulvmaterialer, er en realistisk spændvidde for 45x220 C 24 træ cirka 3,2 meter. Længere spændvidder kræver limtræ.
Hvis man vil skabe et bjælkelag med frihed i planløsningen på begge planer, er et primærsystem med bjælker og søjler (limtræ eller stål) og et sekundærsystem med krydsende bjælker i konstruktionsvirke passende. I limtræ kan primærsystemet bestå af 115x405 mm bjælker og 115x115 mm søjler. I stål HEA 200 bjælker. Valget af søjledimension handler mest om samspillet med bjælken.

Tak!

Hvis man skulle bruge primær- og sekundærsystemer, har jeg forstået det rigtigt, hvis man med stålalternativet ville bygge et primærsystem med søjler og HEA200-bjælker og at man i så fald kan fastgøre sekundærsystemets krydsende konstruktionsbindingsbjælker i HEA-bjælkerne, dvs. sådan at sekundærsystemet ikke bygger yderligere højde?

Anderledes sagt: Kan man i et primær- og sekundærsystem med gulv/loft osv. opnå en maks. byggehøjde på ca. 300 mm med disse antagelser?

Det gælder både limtræ og stålalternativerne, at man kan bygge det krydsende tømmer ned for at holde konstruktionshøjden nede. Med limtræ kan man spille mere med bredde kontra højde. Med en søjle bør man klare det med 215x315 bjælker. Det er en fordel, hvis det kan løses med træ. Stål er dyrere, tungere og mere besværligt.

• Synes
drik
  • Laddar…
Med spændvidde mener man normalt den frie længde mellem understøtninger, jeg tror (og håber) ikke, at det er det, du faktisk mener? Så ender du nok med limtræ af den mest robuste kaliber.

Som jeg tolker din tegning, og det jeg tror, du mener, er, at du snarere søger efter en spændvidde på 4-6m langs huset (H-bjælkerne), og disse har 3 understøtninger (2 ydervægge + 1 søjle). Der findes et gratis dimensioneringsprogram på nettet, og det viser, at noget spinkelt limtræ bør kunne klare opgaven (typisk 56x225).

Det ville jo være interessant at se denne planløsning, der kræver så meget åbenhed :)

• Synes
MatteMcGywer
  • Laddar…
Q qvrk sagde:
Med spændvidde mener man normalt den frie længde mellem understøtninger, jeg tror (og håber) ikke, at det er det, du faktisk mener? Så havner du nok oppe i limtræ af den største kaliber.

Som jeg tolker din tegning, og det jeg tror, du mener, er, at du snarere søger efter en spændvidde på 4-6m langs huset (H-bjælkerne), og disse har 3 understøtninger (2 ydervæg + 1 søjle). Der findes et gratis dimensioneringsprogram på nettet, og det viser, at noget tyndt limtræ bør klare jobbet (typen 56x225).
Hvad der er vigtigt for os er:
a) sadeltagshusets yderkortside vil have bredden 10m (hvilket er længere end normale 7-8.2m)
b) vi vil have rum, der muliggør bærende vægge og måske søjler, men i vores foreløbige rumplan vil vi have brug for en fri "spændvidde" på mindst 5.75m som længst
c) vi ønsker ikke, hvis det kan undgås, at bygge en højere mellemetage (loft, bjælkebund, gulv) end 30cm

Hvilket dimensioneringsprogram på nettet anbefaler du?

Bedste svar

P petersthlm sagde:
Hvad der er vigtigt for os er:
a) sadeltagshusets yderkortside vil have en bredde på 10 m (hvilket er længere end de normale 7-8,2 m)
b) vi vil have rum, der muliggør bærende vægge og måske søjler, men i vores foreløbige rumplan vil vi have brug for en fri "spændvidde" på i hvert fald 5,75 m som længst
c) vi vil ikke, om det går, bygge et højere mellemetage end 30 cm

Hvilket dimensioneringsprogram på nettet anbefaler du?
Så forstår jeg lidt bedre. Det lyder mere som et traditionelt hus model større. Hvis mellembjælkelaget skal begrænses i højde så meget som muligt, ser det ud til, at 90x225 limtræ klarer spændvidden, du søger. Derimod tror jeg, du får svært ved at holde dig under 300 mm i mellembjælkelaget inkl. alt, medmindre du går på stål. Bare loft og undergulv+gulv går på ca. 80 mm som det allerlaveste. Regner du så med lidt flydespartel, gulvvarme og klinker i et badeværelse, løber det hurtigt afsted.

Hvis du ikke har noget, der hindrer totalhøjden på huset, så overvej måske at tillade dig højere bjælker. Det er kun en fordel at have lidt ekstra plads til installationer og ændringer i gulvniveauer, specielt i et nyt hus, der sikkert vil have grovere ventilationskanaler og gulvvarme?

Du kan hurtigt tjekke dimensioner på en række konstruktioner HÉR

• Synes
Lina0044
  • Laddar…
Q qvrk sagde:
Så forstår jeg lidt bedre. Det lyder så mere som et traditionelt hus model større. Hvis etageadskillelsen skal begrænses i højde så meget som muligt, ser det ud til, at 90x225 limtræ klarer spændvidden, du søger. Derimod tror jeg, du vil have svært ved at holde dig under 300 mm i etageadskillelsen inkl. alt, hvis du ikke går på stål. Bare indvendigt loft og undergulv+gulv går på ca. 80 mm som det allerlaveste. Hvis du så regner med lidt flydespartel, gulvvarme og klinker i et badeværelse, stiger det hurtigt.
Tak! Limtræ med kortere cc (f.eks. 500) ser ud til at løse mit spørgsmål. Tak også for dimensioneringslinket.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.