Er der nogen her, der kan hjælpe lidt hurtigt med mål på en stålbjælke, jeg tænkte at have i min garage?
Jeg tænkte at bruge den dels som støtte til tagstolene og have en rullende talje på den, så jeg kan løfte lidt ting, såsom snescooter, motorer osv., altså ingen kæmpelaster. Jeg tænkte at have den mellem portene, den bliver ikke centreret under tagstolene, men det burde vel ikke gøre noget? Gulvarealet er 7,2 m, så bjælkens længde skal vel være gulvareal + vægtykkelserne? Lad os sige 8-10 m (det gør ikke noget, hvis den stikker ud i den kolde del en meter, de sælges vel i 10 eller 12 m længder eller noget lignende?). Jeg antager, det bliver en form for I-bjælke, eller er en H-bjælke nok?
Bredden er 8,9 m (gulvareal).
Vedhæfter en hurtig skitse, så I kan se, hvordan jeg har tænkt..

• Skitse af garagebygning med en stålbjælke over garagefladerne, to porte og en kold del. Bjælken er tænkt til støtte og telferlyft.
Hvad har du for spær? Hvis spærene er fritbærende, bør de ikke belaste bjælken.

Som eksempel bøjer en IPE160 ned knap 3cm, hvis du belaster den med en punktlast på 500kg i midten mellem støtterne.

Jeg har selv en bjælke med 8m spændvidde i min garage, i den bjælke hænger en 500 kg talje. Min bjælke består af to IPE160, der sidder ved siden af hinanden, jeg får altså knap 15mm nedbøjning, hvis jeg maksimerer taljen midt på bjælken.

Fordelen ved at bruge dobbelt bjælker er, at man også får en betydeligt større sikkerhed mod kipning. I dit tilfælde kunne du også fastgøre bjælken i spærene for at undgå risiko for kipning.

I-profil er optimal, hvis man ser på evnen til at bære last i forhold til bjælkens egenvægt.
H-profil er optimal, hvis man ser på evnen til at bære last i forhold til bjælkens byggehøjde.

Senest redigeret:
Det er fagværkstakstole (er det ikke det, de kaldes?), men lidt skræddersyede. 2 stk. 45x45 med finer imellem, har aldrig set noget sådant før. Det er et gammelt militærlager, så de er måske forstærkede?? På nogle få steder er fingersamlinger gledet fra hinanden (formodentlig på grund af snemængder), så jeg har været nødt til at forstærke der. Overvejer om jeg har brug for at forstærke hele de vandrette stykker/underliggende eller hvad de nu hedder? Brædder der binder 45'erne sammen? Den tidligere ejer havde begyndt at sætte brædder op (med aldresbestandig plastik ovenover), men jeg rev det ned, da jeg ville kontrollere takstolene og skal alligevel lægge ny plastik, lave reglar og så beklæde indersiden af loftet med plader. Tanker og tips? Sender et billede så I kan se det. Fackverkstakstolar med plywoodkonstruktion i gammalt militærforråd. Synlige træbjælker og tagunderlag, delvis forstærket.

Skal jeg lave reglar tværs over eller langs med? Beklæde langs med stolene eller "tværs" over? Hvordan gør tømrere? :)

Det du har i underrammen på fagværks-spærret er såkaldte letbjælker eller masonit-bjælker... intet custom der ikke. Bevidst valg, mere sandsynligt. Sådanne bjælker gør blandt andet, at kuldebroen bliver mindre, hvis du havde haft isolering mod et undertag, men det har du jo ikke :-)

Spørgsmål;
Skal du hænge stålbjælken i underrammen på spærret? Eller skal stålbjælken stå på egne søjler i enderne? Af din skitse at dømme havde jeg gættet på alternativ 1. Men, det synes jeg ikke er det bedste alternativ.

Ah ok, godt med sådanne letbjælker. Skal jo isolere vægge og løsuldisolere tag for at lave en varmdel. Findes der en god side, der viser, hvordan man gør med isoleringen ved tagfoden? Skal der ikke være en lille luftspalte mellem kondensdugen og den tynde krydsfiner eller hvad den kaldes? Bjælken skal stå på egne søjler, var bare en enkel skitse til netop bjælkens position, så tænkte ikke på det :)

Ang. tagfoden: sådan gjorde jeg på mit hus. Isover lufta eller tilsvarende hæftes i siderne til tagspærrets overribbe. Isover lufta er en papplade med lidt cellplastdistanser på (trods dette overraskende dyr), så behøver ikke være noget mærkværdigt, som danner denne luftspalte. Pladen danner luftspalte og forhindrer løsulden i at tilstoppe den, da den sidder på væggen i nederkant og derefter videre op mellem tagspærene.

Konstruktionsdiagram over tagfod med Isover lufta og sne konstruktion, viser luftspalt og løsning for at forhindre isolering i at blokere ventileret område.

Tak for billedet, perkylainen :ok:
Når man fotograferer lofter indvendigt, er der noget jeg bør tænke på? Lægger man glespanel cc300 på tværs af spær, og plader langs med? Jeg ville gerne lægge tp20 plader langs med spærene, da det ikke er snorlige mellem undersiderne på spærene (kan variere en cm her og der..) og det derfor er lettere når pladerne bøjer med profileringen, hvis I forstår, hvad jeg mener.. Går det godt eller?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.