2,041 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Dimensionere regler i luftspalte (ydertag)
Hej!
Jeg har en garage, der er 4x8 meter. Taget har en lav hældning (få grader) langs garage længden. Garagen har tagbjælker (45x170), der ligger mellem kortsiderne på cc60.
Nu skal jeg fjerne de øverste lag på taget og bygge en ventilationsspalte samt lægge råplank. Når jeg bygger ventilationsspalten, havde jeg tænkt mig at lægge lægter langs hele længden af garagen, altså på tværs af tagbjælkerne.
Tanken var at lægge lægterne på cc60 og bruge 45x45. Men måske bliver det for spinkelt? Overfladebelægningen bliver pap, så der er ingen direkte vægte at tage hensyn til. Det handler mest om at gøre det tilstrækkeligt stift, så trampen eller snebelastninger ikke bøjer lægterne og beskadiger pappen.
Skulle jeg gå op til 2"-3 eller måske 2"-4?
Udover de praktiske dele har man også det æstetiske. Er det altid bedre med grovere lægter, hvis de efterlades synlige i tagskægget?
Jeg har en garage, der er 4x8 meter. Taget har en lav hældning (få grader) langs garage længden. Garagen har tagbjælker (45x170), der ligger mellem kortsiderne på cc60.
Nu skal jeg fjerne de øverste lag på taget og bygge en ventilationsspalte samt lægge råplank. Når jeg bygger ventilationsspalten, havde jeg tænkt mig at lægge lægter langs hele længden af garagen, altså på tværs af tagbjælkerne.
Tanken var at lægge lægterne på cc60 og bruge 45x45. Men måske bliver det for spinkelt? Overfladebelægningen bliver pap, så der er ingen direkte vægte at tage hensyn til. Det handler mest om at gøre det tilstrækkeligt stift, så trampen eller snebelastninger ikke bøjer lægterne og beskadiger pappen.
Skulle jeg gå op til 2"-3 eller måske 2"-4?
Udover de praktiske dele har man også det æstetiske. Er det altid bedre med grovere lægter, hvis de efterlades synlige i tagskægget?
Jeg ville nok have lagt vindduk direkte på spærerne....derpå en 28x70 på hver spær og derefter råspont på det....
Sprede bud 
Tagbjælker på cc60, så kommer der tilføjede krydsede lægter ovenpå, også cc60. Årsagen til, at jeg ikke lægger lægterne i luftspalten langs tagbjælkerne, er, at ventilationen da bliver i den forkerte retning, og fanger kondens og fugt, som vil løbe langs med tagets hældning.
Matti_75: Gå op til 2"-3 i det mindste?
Tagbjælker på cc60, så kommer der tilføjede krydsede lægter ovenpå, også cc60. Årsagen til, at jeg ikke lægger lægterne i luftspalten langs tagbjælkerne, er, at ventilationen da bliver i den forkerte retning, og fanger kondens og fugt, som vil løbe langs med tagets hældning.
Matti_75: Gå op til 2"-3 i det mindste?
Klik her for at svare