Vi har tænkt at bygge 4 kviste på et hus fra 1920'erne. Tanken er "bare" at åbne op mellem spær og ikke ændre noget i de bærende dele. Vi har lidt over 100 cm til 105 åbning mellem spær. Tanken er, at der skal være et hvælvet tag på kviste, hvilke dimensioner skal jeg vælge for regler til væggene i kviste? Vi bor i snezone 2. Vedlægger en skitse af kviste.
Hvordan får man lavet spær til hvælvede tage? Jeg tænker typisk, at man sætter tre stykker af lidt grovere dimensioner sammen i en halvbue og derefter saver i den rigtige form.
Hvis jeg forsøger mig med lidt egenfortolkning, så finder jeg på træguiden.se en tabel for dimensioner af en ydervæg og maksimal længde på huset, hvor de første værdier giver for 145*45 træ i ydervæg, hvilket kunne gøre, at jeg kan bygge et 9,8 m langt hus. (hvis jeg tolker tabellen korrekt)
Da kvistene vil blive 1,4*2,05 virker det jo som om 145*45 næsten er lidt overdimensioneret. Skulle man måske kunne gå ned til 120 mm men stadig kunne bære vægtene, dog kunne man have brug for 145 for at få isolering, selvom størstedelen af kvisten vil være vindue, hvor jeg antager, at det meste af varmen vil stråle ud alligevel.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.