Tænkte at bygge en carport til campingvognen ved siden af spiketeltet. Jeg følte straks, at højprofil tagplader ville være nemmest, da tingene skal bygges 35 mil herfra oppe i fjeldverdenen. Tanken er at opsætte en bærende linje parallelt med forhaven og simpelthen lægge tagpladerne hvilende på forhaven og den bærende linje. Forhaven har i princippet fladt tag, cirka 7 grader, og hælder væk fra den planlagte carport. Er dette for enkelt og simpelthen ikke holdbart? Se billede. Med højprofilplader, kan man da helt undlade tagbjælkerne, eller har man brug for dem i mindre dimensioner for stabilitet?
De tre stolper tænkte jeg mig skruepæle 0,7 m lange.

3D illustration af en rød bygning med carport, der viser dimensionsspecifikationer for stolper og bærelinjer med brug af højprofilert tagplade.

Hvis du vælger f.eks. Plannja 70 med tilstrækkelig pladetykkelse, så kan den være fribærende mellem bærelinjen og husvæggen, og du kan på den måde undvære tagspærene. Hvis du vælger en lidt kraftigere limtræsbjælke, f.eks. 78x270, kan du undgå midterstolpen. Konstruktionen skal dog stabiliseres med regler mellem bærelinjen og husvæggen på to steder. I ventetiden på at tagpladen kommer på plads, er der brug for en midlertidig diagonal i tagets plan.

Nogen idé om dimension på forstærkningen mellem bærende bjælke og husvæg? Er 45x95 tilstrækkeligt? Behøver man krydsforstærke mellem stolperne?

ltfrebac ltfrebac sagde:
Nån aning om dimension på stagningen mellan bärlina och husvägg?
Det är mest en udseendespørgsmål. Jeg vil foreslå 45x145 som placeres så de ligner vindskeder men under pladekanten. Yderligere stivning af stolperne er ikke nødvendig, da pladen udfører den opgave.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.