Hej!
Jeg begynder at få lyst til at bygge en altan over en del af vores terrasse, i dag er der en lille altan, som vil blive revet ned og erstattet med en større. Den skal bygges i et indvendigt hjørne af huset, så to fastgørelsespunkter vil være i væggen, bredden er tænkt til at blive 5100mm, og dybden bliver 2700mm. Jeg ønsker kun at have en stolpe i det ydre hjørne af altanen, så det bliver en bærelinje med en spændvidde på 5100mm. Er det nok med en limtræsbjælke med dimensionen 90x315 som bærelinje, samt en limtræstolpe med målene 115x115 i det ydre hjørne?

Bygningstegning af balkon måler 5100mm x 2700mm med en stolpe i hjørnet på 2500mm.

Solrige hilsener Lars
 
90x315 bør række. Jeg har ikke beregnet svigten, men nyttig last på 3,5 kN/kvm plus snølast på 3 kN/kvm er i sig en faktisk overdimensionering. Stolpen kan være 90x90.
 
Hej jeg har et lignende projekt, en altan i et indre hjørne med en stolpe. 4 m spændvidde og 3 m dybde. Jeg undrer mig over, om jeg kunne bruge 2 stk. 45x220x4000 i konstruktionstræ til bærelinje? Hvis det ikke er tilstrækkeligt med 2 stk. 45x220x4000, ville det være nok med 56x315x4000, eller hvad synes I, jeg bør bruge af mål på bærelinje?
 
Dobbelt 45x220 er ikke tilstrækkeligt. Limträ 56x315 er i underkanten med hensyn til, at bjælken er udendørs. Jeg foreslår 78x315 i stedet.
 
Tak for svaret, duger det med 66x315x4000? Det er, hvad jeg kan få fat på her i området? Ellers bliver det bestillingsvare.
 
Det vil ikke falde ned, men er lidt for kort. Bestiller du den, kan du få den i den rigtige længde, ellers plejer lagerudgaven at være 6 m lang.
 
  • Synes
Pagno
  • Laddar…
Ok tak så meget. Jeg har allerede købt en 90x315, men synes den er lidt klodset at håndtere. Kan få en 66x315 fra en ven, deraf mit spørgsmål.
 
90x315 er meget bedre. Brug den.
 
J justusandersson sagde:
90x315 er meget bedre. Brug den.
J justusandersson sagde:
90x315 er meget bedre. Brug den.
Tak for hurtige svar, jeg bestiller nok så. Hav en god aften.
 
Et spørgsmål til, tænkte bruge reglar 3000x195x45 med mellemrum på 60cm. Undrer om det duger med 195 reglar eller skal jeg bruge 220 mm?
 
Jeg ville bruge 45x220. 45x195 bliver unødvendigt svajende ved 3 meters spændvidde på en balkon.
 
Tak for svaret. Hav en god aften nu.
 
Hej nu har jeg besluttet mig for at udvide altanens areal. Undrer mig over hvilken ydre bærliste jeg skal tage. Se gerne billedet.
Tak for alle svar. Bygningsteknisk tegning viser udvidelsen af en altan med dimensioner, stolper og bjælker angivet i millimeter.
 
Jeg foreslår limtræ 90x270 til den ydre bærende bjælke. Dobbelt 45x220 er ikke tilstrækkeligt.
 
jeg blev anbefalet at tage 270X90 til min bærende bjælke, som bærer meget mere end den yderste kommer til at gøre. Tak alligevel for svaret.
Ha' en god dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.