Sidder og grubler over, hvilke tagbjælker der kunne bruges til at lave et tag over to vægge. Mellem væggene er der 5.80 m (altså indenfor hammarbåndene på hver væg).

Det tag, der er der i dag, er gammelt og lavhældende (3-4 grader). Jeg ville gerne fordoble det til 8 graders hældning.

Har læst denne lærebog, og der kan jeg finde diverse dimensioner, men der står, at maksimal taghældning er 5 grader:
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf

Kan man ikke bygge et tag på den måde med 8 graders taghældning? Skal jeg i så fald bruge tagspær i stedet, eller hvad?

Mats-S
5 eller 8 grader ... skal nok ikke spille nogen større rolle. Men hvis du vil være på den sikre side, kan du jo lægge bjælkerne tættere (typ CC60cm), tabellen i linket er jo regnet på CC 120cm. (Læs fodnoten under tabellen)
Lidt dyrere da, men ikke dyrere end at begynde lave spær :)

Tak for linket, havde ikke set denne lathund før, SUPERGODT :-)

Et enkelt pulpettag kan bygges med tagbjælker, der placeres i ønsket hældning. Passende hældning afhænger mest af valget af tagmateriale. Med en spændvidde på 5,8 meter kræves limtræ eller lignende, hvis du ikke ønsker at bygge en fackverk.

S SnickareHobb sagde:
Kan man ikke bygge et tag på den måde med 8 graders taghældning? Skal jeg i så fald bruge spær i stedet eller?
Jeg vil tro, at de skriver sådan for ikke at behøve tage hensyn til hældningen i deres tabeller. Med større hældning bliver bjælken lidt længere, så hvis du ligger tæt på grænsen, er det nok det nemmeste at gå op en dimension for at være på den sikre side.

Ok så kan det være forstås. Interessant at de gamle tagbjælker er ca. 50x200 (uhøvlet). Det har holdt i 50 år. Ifølge tabellen kræves der mindst 90x270. Men der er selvfølgelig en del margin i beregningen. Med 50x200 bøjes taget måske lidt mere ned end anbefalet ved stor snelast.

50x200 er egentlig 2x8 tommer. Forskellen mod 45x195 kan synes lille, men den førstnævnte har 20 % højere overfladeinertimoment. Tilføj dertil en høj trævarekvalitet, der nærmer sig limtræ i stive egenskaber. Jo fladere taget er, desto større betydning får nedbøjningen, som da kan forårsage "huller" i overfladen. Større taghældning er altid bedre, også fra et konstruktionssynspunkt, da en større del af tagbelastningerne så optræder som normalkræfter i bjælkerne längderetning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.