Hej,

vi planlægger at bygge et tæt plankeværk, der er ca. 10 m langt og 180 cm højt. Plankeværket er tænkt at beklædes vertikalt med 20 x 120 brædder, som skrues/nagles på en indfældet sømregel (20 x 120) øverst og nederst. Stolperne er tænkt at fastgøres med plitjern (350 mm), som støbes i paprør sammen med armeringsjern.

Mit spørgsmål er: Tror I, det bliver for spinkelt med 70 stolper, hvis man har en stolpeafstand på ca. 150 cm? Det ville være meget rart at slippe for disse klodsede og uhåndterlige 95 stolper.

Taknemmelig for svar.

Håkan

Senest redigeret:
Claes Sörmland
Jeg tror det holder, men det føles spinkelt for de dimensioner. Med indfældet 34 mm regel bliver der vel desuden kun 36 mm træ tilbage over 120 mm, som bærer planket. Tænker på kræfterne fra vind.

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Jeg tror det holder, men føles svagt for de dimensioner. Med indfældet 34 mm regel vil der desuden kun være 36 mm træ tilbage over 120 mm som bærer planken. Tænker på kræfterne fra vind.
Undskyld, jeg havde ved en fejl skrevet forkert tykkelse på sømregel og beklædning. Det skulle være 20 x 120. Men som du skriver, måske for svagt alligevel.

K Kvaddis sagde:
Undskyld, jeg havde ved en fejl skrevet forkert tykkelse på sømmeregel og beklædning. Det skulle være 20 x 120. Men som du skriver, måske for spinkelt alligevel.
20 mm er alt for spinkelt som sømmeregel til planker

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.