Vi skal udvide vores hus i henhold til tegning nedenfor. Når jeg beregner limtræsbjælken over vinduerne, skal det være limtræ 42x225. Samtidig angives det, at sidepillerne skal være limtræ 90x90, dog er udnyttelsesgraden kun 12% på disse. Burde vi ikke kunne klare os med almindelig regel 45x195? Se de grønmarkerede regler på billedet nedenfor.
Uden at tælle så kan man jo tydeligt se, at du klarer dig med 45x195 som vægregler. Dette under forudsætning af, at du stabiliserer i siderne ved hjælp af f.eks. pladebeklædning på indersiden.
Jeg ville ikke sige, at det kan ses på lang afstand, det afhænger jo af, hvor høje de er, men spontant tror jeg det også. Jeg har dog lært ikke at give spontane svar på Byggahus forum, når man kan afvente fakta. De er ikke stagade sidelæns, hvilket er den største begrænsning. Knækbyrden i den svage retning for 45x195 C 24 er ca. 15 kN ved 2 m højde.
@vectrex & @justusandersson jeg tolker jeres svar som om, at det er fuldt tilstrækkeligt med 45x195, da der vil være både osb og gips på indersiden samt liggende panel på ydersiden. Dette burde jo tage hånd om knækbelastningen i sidled?