Hej, nu tænkte jeg stille det samme spørgsmål, som sandsynligvis er blevet stillet 100 gange før.

Jeg skal lave garage i et eksisterende hus og åbne op for 2 garageporte i ydervæggen og skal derfor aflaste, nu til spørgsmålet hvilken dimension skal jeg bruge på bjælken?

Talte med k-bygg og de regnede ud, at jeg skulle bruge en 405x90 til hver port, hvilket selvfølgelig ikke virker, da den bygger for meget.

I midten af tegningen står en lille væg, hvor der kommer til at ligge limtræsbjælker 6 rep 7 meter som aflastning.

Taghældningen er på 22 grader, isoleret pladetag med fer og not brædder på indersiden, fer og not loft med gips. Snezone 3.

Er der nogen, der kan hjælpe mig og er dygtig til sådanne beregninger?
 
  • Planløsning af garage med to garageporte, hver på 4600x2400 mm. Inkluderer mål og plads til pannrum til bergvarme.
Jeg forstår ikke helt beskrivelsen. Kunne du tegne en enkel sektion af bygningen?
 
Ok, vender tilbage med enklere tegning.
 
Rødmarkeret linje bliver limtræ, der er det intet problem, da bjælken ligger oven på tagstolene.
Det er de grønne linjer, jeg undrer mig over, der skal jeg have stålbjælke for at undgå, at taghøjden bliver for lav ved portene. Glemte at sige, at det er cc1200 på tagstolene.
 
  • Byggetegning viser en sektion af bygning med rødt markeret linje målt til ca. 10 m.
  • Bygningstegning af nordfacade med markeringer til porte og bemærkninger om bjælker.
  • Plan over garage med røde og grønne linjer for strukturelle bjælker, rød repræsenterer limtræ og grøn står for stålbjælker ved garageporte.
Hvad er funktionen af limtræsbjælken i midten? Er det selvbærende spær mellem langsiderne?
 
Nej spærfagene er ikke selvbærende, deraf limtræsbjælken i midten.
 
Det er ikke helt uproblematiske at lægge stålbjælker i facade mhp forskelle i længdeudvidelse. En limtræsbjælke 90x405 kan erstattes af en som er 190x315. Det burde k-bygg have oplyst dig om. Det svarer til HEA 180 i stål. Dimensionsvalget peger på en udbredt last på lige under 15 kN/m, hvilket vel ikke lyder helt urealistisk. Spørgsmålet er om du tør stole på k-bygg.
 
I må undskylde mig 450x90 skal det være.

Sådan ser kbyggs beregninger ud: Byggeksempler med dimensioner for limtræ og konstruktion. Viser antal understøttelser, åbningens mål og husets bredde, brugt til beregning af belastning.


Tak for svar, men en 190x315 bliver for høj alligevel.
Og k-byggs beregninger er baseret på, at tagstolene skulle være selvbærende, hvilket de ikke er, så når limtræsbjælken er på plads på loftet, bør den tage en del af taglast/snelast, hvilket burde aflaste bjælken ved garageporten noget i hvert fald.

k-bygg bruger i øvrigt Dimensionsprogrammet, der findes på fx bejers byggs hjemmeside.

Hvilken HEA eller HEB kunne jeg erstatte 450x90 med?
 
HEA 200 eller HEB 180 groft regnet.
 
Lastar du af nocken med limtræsbjælken så halveres næsten lasten over portene sammenlignet med beregningen. Skal der være nogen opbevaring på underrammen?
 
Hvis du sætter garageportene sammen, så de kun adskilles af en søjle og lægger en enkelt bjælke over begge åbninger, kan du reducere bjælkedimensionen yderligere, da du får en kontinuitetseffekt. Havde du benyttet en kompetent konstruktør fra starten, ville du hurtigere være kommet frem til en optimal løsning. Man bør undgå at bruge kommende entreprenører som konsulenter. Som det fremgår af @bossespecials indlæg, kan en mere præcis beregning føre til mere elegante løsninger.
 
J justusandersson sagde:
Hvis du sætter garageportene sammen, så de kun adskilles af en søjle og lægger en enkelt bjælke over begge åbninger, kan du yderligere reducere bjælkedimensionen, fordi du får en kontinuitetseffekt. Havde du benyttet en kompetent konstruktør fra starten, havde du hurtigere fundet frem til en optimal løsning. Man skal undgå at bruge kommende entreprenører som konsulenter. Som det fremgår af @bossespecials indlæg, kan en mere grundig beregning føre til slankere løsninger.
Jo forstår det nu, er ret ny til dette.
Angående at sætte portene ved siden af hinanden er ikke en mulighed, da årsagen til, at portene sidder, hvor de sidder, er, at jeg skal bygge hen over 2 vinduer og 2 døre.

Hvilken deformation kan jeg regne med på fx HEB 180?
 
B bossespecial sagde:
Lastar du av nocken med limträbalken så halveras nästan lasten över portarna jämfört med beräkningen. Ska det vara någon forvaring på underramen?
Nix ingen forvaring, jeg havde bare tænkt at lægge limträbalken ovenpå underarmene og fæstne dem i balken og fæstne balken i ydervæggen og på søjlen i midten.
 
M MrPajjas sagde:
Ang sätta portarna bredvid vara är inte ett alternativ
Det forstår jeg ikke helt? Ser man på plantegningen så virker den højre port til at sidde alt for langt til højre.
Når jeg skriver HEB 180 så er det bare en omregning der udgår fra dine oplysninger. Man bør have en korrekt opfattelse af lasterne inden man regner på deformeringen.
 
M MrPajjas sagde:
Nix ingen förvarning, jeg havde bare tænkt at lægge limträbalken ovenpå underarmerne og fæste dem i balken og fæste balken i ydervæggen og på pelaren i midten.
Om limträbalken skal have nogen afvekslende funktion af taget, skal nocken kobles til balken. Fæster man bare underrammen, så fungerer det ikke som tænkt uden bare risikerer at knække underrammen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.