Er det nok med en 45x220 som bærende bjælke under gulvbjælkerne.
Bærende bjælke står på sokler. C/C 2000 mm.
C/C gulvbjælker er standard 600 mm.

Det gælder et etplans fritidshus med betontegeltag, træfacade. Ganske standard.
Se billede.

Glemte billedet.
Er det tilstrækkeligt med en 45x220 som bærende bjælke under gulvbjælkerne.
Bærebjælken står på sokkelsten. C/C 2000 mm.
C/C gulvbjælker er standard 600 mm.

Det gælder et étplans fritidshus med betontagsten, træfacade. Ganske standard.
Se billede.

• Tværsnit af konstruktion med bærende bjælke 45x220 på pæle, gulvbrædder 45x220, gulvbjælker c/c 600 mm og pæleafstand 2000 mm.
Du skal fortælle, hvor langt der er mellem plintene på den anden led, vinkelret mod tegningen.
Dvs. hvilken spændvidde skal bjælkerne have?

Det er 2.5 meter.

Er der nogen, der kan give et godt svar?
Jeg er lidt uenig med snedkeren og har brug for "a second opinion"

Da tror jeg, at det passer fint med den dimension. Dog uden at have regnet på det.

Ved spændvidder 2,40 og 2,05 mellem plintarna klarer du dig med en 45x195 ifølge en tabel, jeg har. Det er i øvrigt fra en bog om terrassebyggeri, men det burde vel være anvendeligt også i en almindelig gulvbjælkelag.

Anaitis, hvad baserer du din beslutning på?
Fremag, hvor får jeg fat i tabellen du nævner.

Ifølge träguiden.se - bærende bjælker eller fundamentbjælker til et 1-planshus: Den har to 45x220 i tabellen uanset snezone. Plitafstand minskes med øget snezone. Dog ved jeg ikke, hvilken bygningsnorm der gælder.

Tak

Lang erfaring!
(Snezonen påvirker ikke de indre bærere! Som jeg opfattede situationen, var det disse, der var beregnet. Ved kanten, dvs. facaden, ville jeg også anbefale noget grovere don.)

Men hvis man laver en hurtig beregning med en belastning på 2 kN/m2, får man en max. spænding på ca. 5 Mpa. Ikke urimeligt altså.
Har dog ikke tjekket nedbøjningen, men den burde ikke give noget problem med så kort spændvidde.

Regnet på fri hånd uden adgang til referencer.

Det er de ydre bærbjælker, det drejede sig om.
(Men det fremgår ikke tydeligt af min beskrivelse.)
Er bekymret for tryk mod soklen og knækning, da en 45x220 er ret høj og slank.
Men det bliver sikkert ikke mere end 2-3 N/mm2 (2-3 MPa) tryk i den bjælke, der ligger over en ydre sokkel.
Men knækningsrisikoen? Det bliver ca. 15-18 kN vertikal last (værste tilfælde) på hver sokkel i yderrækken.
Men jeg bekymrer mig måske unødvendigt.

Hvis du mener det, jeg tror, så vil jeg berolige dig med det samme: Der er ingen risiko for knækning af dine bjælker. Slankhedstallet bliver meget lavt (220/45= 4.9).

Eller tænkte du på stolpefundamenterne?

Tænkte på bjælkerne.
Har faktisk ikke tænkt på plinten.
(Hver plint er støbt sammen med en bundsål på 600x600 med højde 170. Den cylindriske plint er Ø200 x 1200 mm med 4x Ø8 mm armeringsjern. Der er også armering i sålen. Så er der jordisolering naturligvis.)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.