Skal lægge plåttak af typen Plannja royal hardcoat og har tramsäkerplast som underlagstag og cc1200 mellem tagstolperne.
Samt snözon 3 Norrland, men hvilken grovhed skal man have på bærlelængden, skal det være 45*70 eller 45*90 har tjekket på Plannjas hjemmeside, men kan ikke finde noget svar.
Taknemmelig for hjælp!
Samt snözon 3 Norrland, men hvilken grovhed skal man have på bærlelængden, skal det være 45*70 eller 45*90 har tjekket på Plannjas hjemmeside, men kan ikke finde noget svar.
Taknemmelig for hjælp!
Skubbe i hop strølægten til C/C 600 kan være 16X70, og læg 28X70 på pladen så holder det,
god tykkelse at skrue i, jo lavere det nye kommer desto lettere med beslagene, skorsten, tagrender osv.
Når du lægger plade, kan du ikke komme til noget under uden at rive halvtaget af,
jeg har royal men tog trykbehandlet til strø og bærelekt, behøver nok aldrig bekymre mig om taget mere
det er 15 år siden
Royal kræver en ret præcis strølægning
god tykkelse at skrue i, jo lavere det nye kommer desto lettere med beslagene, skorsten, tagrender osv.
Når du lægger plade, kan du ikke komme til noget under uden at rive halvtaget af,
jeg har royal men tog trykbehandlet til strø og bærelekt, behøver nok aldrig bekymre mig om taget mere
det er 15 år siden
Royal kræver en ret præcis strølægning
Som jeg forstår dette, skal jeg have 45*90 som bærende lægte.
Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg vil være sikker, fordi de tømrere, der er hyret ind, er begyndt at sømme 45*70 bærende lægte op.
Det føles ikke godt, da jeg tidligere har haft problemer med dem, og nu bliver det måske endnu mere, hvis jeg skal påpege, at det er forkerte regler.
Grunden til, at jeg spørger, er, at jeg vil være sikker, fordi de tømrere, der er hyret ind, er begyndt at sømme 45*70 bærende lægte op.
Det føles ikke godt, da jeg tidligere har haft problemer med dem, og nu bliver det måske endnu mere, hvis jeg skal påpege, at det er forkerte regler.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
I plannjas monteringsvejledninger findes oplysninger om passende dimension på bærlægterne ved forskellige snelzoner og undertagstyper. I dit tilfælde bør den være 45x95. Forskellen mellem 45x70 og 45x95 i den svage retning er dog ikke stor. En 70x70 er meget stærkere end en 45x95.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det kan jo være interessant at sammenligne nedbøjningen ved maks snelast 3 kN/kvm, c/c for tagspærene 1200 mm og for bærelekterne 375 mm. Referenceværdien 1/300 af spændvidden (dvs 1200 mm) er 4 mm. 45x95 giver 3,7 mm og 45x70 5 mm! Man skal have godt syn for at bemærke den forskel.
Klik her for at svare