Skal begynde med loftet på vores attefallhus. Hvad skal jeg have for dimension spær mellem gulvbjælkelaget på det tænkte loft?
En håndtegnet skitse af et loftdesign til et byggeprojekt, med mål angivet som 320 cm i bredden og 240 cm i dybden.
Det er 320cm bredt og 240cm dybt.
Tak på forhånd.

T trojlee sagde:
Skal begynde med loftet på vores attefallshus. Hvad har jeg brug for af dimension på mellemspærret på det tænkte loft?
[billede]
Det er 320cm bredt og 240cm dybt.
Tak på forhånd.
Hvad er det meningen, der skal være der, hvor loftet slutter? Skal der være en væg, der kan tage last, eller skal det være åbent nedenunder?

Det er åben planløsning. Muligvis et lille toilet i øvre højre hjørne, der kan aflaste lidt.

Min mavefornemmelse siger, at du klarer dig med 45x120 (c-c 60 cm) på åsene, som skal være 240cm lange.
Men derefter kræves der nok en limtræsbjælke (320cm lang) til at fæstne den ene ende af disse åse i.

Hvad bør man have for dimension på limtræsbjælken?

Hvis du lægger bjælkelaget den anden vej, er der ikke brug for en bjælke. 3200mm er ikke en lang afstand. Du skal bare gå lidt op i dimension på gulvbjælken. Skal det være dimensioneret til boliglast, eller skal det kunne holde til to personer plus seng?

Det er for to personer og en seng bare

Det kommer jo lidt an på, hvad I prioriterer. Et par ekstra cm i højde, på bekostning af flere bjælker.
Denne tabel er lavet til boliglast, så man kan nemt gå ned i dimension, hvis man vil, men så må man acceptere lidt mere nedbøjning over tid. 195mm med skruelimmet gulvspån er mere end tilstrækkeligt på cc600mm

Skema over gulvbjælkedimensioner og tilsvarende frie længder for forskellige centrumafstande ved skruefast gulvspånplade.

• Synes
trojlee
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.