Hej

Skal sænke et eksisterende loft. Problemet ligger i, at vi vil have en lofthøjde på loftet, der er på 1,9m samt en lofthøjde i det skab, der ligger under, på 1,9m. Eftersom lofthøjden er på 3,9m, er der egentlig kun 10cm tilbage til at bygge selve rammen på.
Målene på den sænkede del vil være 2.25x2.87.
Kan man have mellemgulv på 45x70 med 30c/c og oven og under lægge skrue-limet spånplade?
Vil det blive vaklende?
Nogen der har styr på, om dette kan fungere?

Kan man bygge med stålregler i stedet for at komme ned i tykkelse, og i så fald, hvor finder man sådanne?

Uden at vide, konstruktionen vil blive stabil. Læg reglarne langs den korteste spændvidde. Jeg forudsætter, at loftet skal fungere som seng og til ca. 2 personer.

3D-tegning af loftsrum med spiraltrappe, skrivebord, seng og to niveauer, detalje af loftsstruktur og placering af møbler. Illustration af en trækonstruktion med parallelle bjælker og mål angivet som L1 og C, relateret til loftprojekt. Ja i dag løber loftet over et areal på 5,95x2.87. Loftshøjden i selve loftet er kun 1,55m. Vi ønsker, at en del af loftet skal blive 1,9m, altså ståhøjde. Her skal der være et lille kontor samt mere komfortabelt område til at tage tøj af og på. Sengen vil så blive stående på den "ikke sænkede" del af loftet.

Den sænkede del vil kun sænkes ned i garderoben, der ligger under. Vi vil samtidig bevare en loftshøjde på mindst 1,9m for ikke at reducere kvm-arealet af lejligheden, når den i fremtiden sælges.

Problemet er så, at vi kun har 10cm til at bygge selve rammen inkl. gulv på. Når jeg har brugt en side til beregninger, vil den, at man skal have 45x120 regel med 30cc. Der burde findes en måde at komme udenom dette.

Jeg tænker så en regel på 45x70 med 30cc og på det en spånplade på 15mm.
Men jeg vil jo ikke, at loftet skal bøje ned i garderoben, hvis nogen skulle komme til at hoppe en gang.

Men tror du, det vil blive stabilt?

Tilføjede to billeder, der viser cirka, hvordan jeg har tænkt, samt et billede af selve loftet med sænkning. Selve loftbilledet er fra en tidligere tanke, vi havde, så selve ophængningen er ikke korrekt længere, mest for at give et billede af, hvordan loftet ser ud.

Senest redigeret:
Svært at sige om det bliver stabilt, men et alternativ kan jo være at bygge med stålbjælker, typ I-bjælke eller firkantbjælke. Måske kan man erstatte nogle af træbjælkerne med stål?

Handelsstål tror jeg det hedder, hvis man vil købe stål at bygge med.

Hej og tak for svaret.
Jeg læste lidt rundt og fandt en, der havde lignende problemer, ikke helt det samme. De løste det ved at lægge 45x70 reglerne kant til kant over hele overfladen, som et gulv, og limede og skruede alle sammen som en gigantisk limtræsdrager.
Måske ikke den mest elegante løsning, men ville en sådan konstruktion fungere? Overfladen er jo ikke så stor, så det bliver ikke specielt dyrt. Mest arbejdet som tager tid.

Kør på cc 300 70 mm reglar. Stål bliver ikke nødvendigt. Om det skulle svaje. Udveksle i garderoben. Er trappen eksisterende?

Al kraft føres ned i søjlen i midten. Er det et bjælkelag? Hvis ja, så ville jeg være bekymret for det punkt, ikke loftet.

Senest redigeret:
Hej og tak igen for svaret, det værdsættes.
Billedet af hele loftet er ikke aktuelt længere, mest bare for at I skulle få en idé om, hvordan det ser ud hos os.

Der skal gå et bjælkelag tværs over i garderoben med støtter fra gulvet (alle vægge, du ser på billedet, er bærende). Derimod skal kun den gamle del af loftet understøttes af den. Så skærer vi den del, der skal sænkes, og bygger et nyt bjælkelag, der holder den nye sænkede del op, og på den anden side er der en bærende væg. Forstår du?

Hvad er godt at tænke på, når det kommer til det understøttende bjælkelag, der bærer den gamle del af loftet, altså den der ikke skal sænkes?

Det ville være perfekt, hvis det er muligt at bruge en 70mm regel, så får vi præcis 1,9m i lofthøjde både på loftet og i garderoben.

Jeg tror du skal gå ned til c-c 150. Jeg ved ikke, om det vil svaje med c-c 300, men det opfylder i hvert fald ikke boverkets styrkekrav. Du kunne jo sætte en stålbjælke i midten ellers, men det føles som om, man besværliggør det lidt for sig selv da.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.