useless useless sagde:
Eller stenuld... Men det afhænger vel af hvilke krav man har... Gips på begge sider og glasuld er nok i de allerfleste tilfælde i en normal bolig.
Har man større krav end det, må man jo have lydisolerede døre, ventilation, osv...
Præcis, det bliver hurtigt akademisk :) Gips begge sider, osb, nogen form for isolering er godt nok til de fleste.

• Synes
mattiasohult
  • Laddar…
useless useless sagde:
Eller stenuld... Men det afhænger vel af hvilke krav man har... Gips på begge sider og glasuld er tilstrækkeligt i de fleste tilfælde i en normal bolig. Har man større krav end det, skal man jo have lydisolerede døre, ventilation osv...
Viktor.J Viktor.J sagde:
Præcis, det bliver hurtigt akademisk :) Gips begge sider, osb, nogen form for isolering er godt nok til de fleste.

Så sammenfattende er dette tilstrækkeligt for en almindelig villa: 45x70 > 45 isolering > OSB > gips?

Ja. Så bliver væggen ca. 118 mm tyk, hvilket er standard på karme til indvendige døre, hvilket letter en hel del.

• Synes
mattiasohult
  • Laddar…
M mattiasohult sagde:
Så sammanfattningsvis räcker detta för en vanlig villa: 45x70 > 45 isolering > OSB > gips?
Jeg ville ikke have sparet på isoleringen. Hvis man alligevel skal i gang med at lave det om, kan man lige så godt gøre det ordentligt :)
Forskellen bliver i badeværelset, hvis du skal trække rør i væggen, der plejer man at have 45x90. Det afhænger også af, hvordan man som person ønsker, at væggen skal føles, hvad man vil hænge op osv.

• Synes
mattiasohult
  • Laddar…
T
M mattiasohult sagde:
Hej på er!

Jeg er i gang med at renovere et hus fra -79, hvor de nuværende indervægge består af "reglar" som er 28x45, en tynd plade limet på reglarne og ingen isolering i væggen. Eftersom jeg tænker at trække ny el og også vil have isolering i indervæggene, så er min tanke, at det er ligeså godt at rive og lave alle indervægge om. I dette tilfælde er ydervæggene bærende, så jeg behøver ikke tænke på den bærende funktion.

Så er der et par spørgsmål, hvor jeg synes, man hører forskellige anbefalinger.

Dimension på reglar? 45x70 eller 45x95?
Isolering? 45, 70 eller 95? Stenuld eller glasuld?
Plader? Enkelt gips, spånplade + enkelt gips, OSB + enkelt gips, dobbelt gips?

Hvordan ville I have gjort?
På vores nye overetage har vi bygget alle indervægge med gips + OSB på stålreglar 45x70 og har 45 mm glasfiber.
Reglarne står på en stålregel med EPDM-gummiliste mod gulvspånpladen, pladerne har forskudte samlinger og vi har tætnet hjørnerne med latexfuge. Også op mod loftet og gulvet.
Ved at have 45 mm isolering i et 70 mm hulrum får lydbølgerne en yderligere overgang mellem materialer, som dæmper lyden.
OSB gør, at man kan hænge hvad som helst op, hvor som helst på væggene, men hvis du vil have yderligere lydisolering, så kan dobbelt gips og mere kompakt isolering hjælpe.
Der findes også isolerende lim/masse at anvende mellem pladerne og på reglarne, men så bevæger vi os op på øvre niveau for villavægge.

Så kræves der jo også lydisolerede døre, som matcher væggene, så det kan også være noget at tænke på.

Vi er tilfredse med vores vægge. Godt afprøvet efter et par år med hjemmekontor og computerspillende unge... :D

• Synes
useless
  • Laddar…
M mattiasohult sagde:
Hej på jer!

Jeg er i gang med at renovere et hus, der er bygget i '79, hvor de nuværende indervægge består af "reglar" som er 28x45, en tynd plade limet på reglarne og ingen isolering i væggen. Da jeg planlægger at trække ny el og også ønsker isolering i indervæggene, er min tanke, at det er lige så godt at rive ned og lave alle indervægge om. I dette tilfælde er ydervæggene bærende, så jeg behøver ikke tænke på den bærende funktion.

Så er der et par spørgsmål, hvor jeg synes, man hører forskellige anbefalinger.

Dimension på reglar? 45x70 eller 45x95?
Isolering? 45, 70 eller 95? Stenuld eller glasuld?
Plader? Enkeltgips, Spånplade + enkeltgips, OSB + enkeltgips, dobbeltgips?

Hvordan ville I have gjort?
God mellemvej med 45 x 70 reglar, krydsfiner eller spånplade + 13 gips på begge sider. Fuldisoleret med 70 stenuld. Jeg ville ikke hænge overskabe i køkkenet med to skruer i en gipsplade.

Isoleringen i en væg tager sig af indre resonanser, intet andet. Vægten på overfladerne og afstanden mellem disse overflader bestemmer, hvilken egenfrekvens væggen får. Gips fx er billigt, godt og forholdsvis tungt ca. 10kg/m2. Ulempen er, at det taber et antal dB ved harmoniske overtoner på egenfrekvensen. Siger vi, at den er 100 Hz, så taber gipsen ved 200, 400 osv. En 70 væg med dobbeltgips ligger i reduktionsværdi omkring 35 dB korrekt udført. Med 45 isolering ligger det på 40 dB i reduktion. Det er jo bedre. Så det skader absolut ikke. Det er også vigtigt at fuge med blødfuge, så det bliver tæt mod gulv og loft.

Isoleringen fungerer som en absorbent i rummet. Tænk dig en PET-flaske på 1,5 liter, har en resonansfrekvens på lad os sige 100 Hz. Stikker du isolering i den, absorberer den i stedet den frekvens.

Senest redigeret:
  • Synes
Jochi
  • Laddar…
I Installation sagde:
Isoleringen i en væg tager sig af indre resonanser, intet andet. Vægtoverfladerne og afstanden mellem disse overflader bestemmer, hvilken egenfrekvens væggen får. gips f.eks. er billigt, godt og forholdsvis tungt ca. 10kg/m2.
Ulempen er, at det taber et antal db ved harmoniske overtoner på egenfrekvensen. Siger vi er den 100 hz, så taber gipsen ved 200, 400 osv.
En 70 væg med dobbeltgips ligger i reduktionsværdi omkring 35 db korrekt udført. Med 45 isolering ligger det på 40 db i reduktion. Det er jo bedre. Så det skader absolut ikke. Det er også vigtigt at fugte med blød fuge, så det bliver tæt mod gulv og loft.

Isoleringen fungerer som en absorber i rummet. Tænk dig en pet-flaske på 1,5 liter har en resonansfrekvens på sig 100 hz. Stikker du isolering i den, absorberer den i stedet den frekvens.
Husker en gammel tommelfingerregel: hvis man fordobler vægten på en væg, øger lydreduktionen med 5 dB.

J Jochi sagde:
Jeg kan huske en gammel tommelfingerregel: hvis man fordobler vægten på en væg, øger man lydreduktionen med 5 dB.
det kan nok passe nogenlunde.

Det er muligt at bygge stive og stumme vægge med 45mm reglar også, hvis man vil udnytte hver cm. Jeg skruelimede OSB på 45 reglar cc30. På det skruelimede jeg gips. Stumt som bare pokker.

• Synes
hapazard og 2 andre
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
Man kan også bygge stive og stumme vægge med 45mm reglar hvis man vil udnytte hver cm.
Jeg skrue-limede OSB på 45 reglar cc30. På det skrue-limet gips.
Stumt som tusan.
Hvordan er lydisoleringen i væggen? :)

M mattiasohult sagde:
Hvordan er lydisolering i væggen? :)
Har ikke bemærket, at den skulle være dårligere end andre vægge.
Fylede væggen med stenuld.

Huddingebo Huddingebo sagde:
Det er muligt at bygge stive og faste vægge med 45mm lægter også, hvis man vil udnytte hver cm. Jeg skrue-limede OSB på 45 lægter cc30. På det skrue-klæbede gips. Faste som bare pokker.
Hej, hvor spændende, jeg tænkte på at bruge 45*45 for at spare centimeter. Jeg overvejede cc afstand på lægterne. Hvorfor valgte du cc 300? Havde du 900 eller 1200 gips? Jeg vil have begge varianter.

N NatBat sagde:
Hej vad spännande jag tänkte använda 45*45 för att spara centimetrar. Funderade över cc avstånd på reglar. Varför valde du cc 300? Hade du 900 eller 1200 gips? Jag kommer ha bägge varianterna
Valgte det eftersom 45 reglar har betydeligt lavere bøjningsmodstand sammenlignet med 70 reglar. Bøjningsmodstanden stiger jo kvadratisk med "dybden", hvis man beregner geometri.
Så cc30 bliver typisk som det af 70 reglar som er cc45.

Men med skrueklæbede plader i lag bliver det stadig meget stift.

Derudover er 45 reglar meget billige, så man kan overså det. Jeg havde liggende 70 mod gulvet og 45 i loftet, og så fik jeg to stående af en skåret 4800mm længde.

• Synes
NatBat
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.