Tid til at begynde at lede/bestille træ til forårets projekt: Vi skal rive et fuskbygget/dårligt/råddent gulv op i et isoleret gammelt udhus, som skal blive til en lille pub. Overvejer dimensioner på gulvbjælkelaget. Da vi ændrede stuegulvets konstruktion fra "mullbänk" til bjælkelag på plint, var bjælkelaget 45x195 og bærbjælkerne 150x150. Ingen regnede på dimensioneringen, men vi tog bare solidt - og dyrt - træ. Nu, når jeg læser lidt rundt, ser jeg, at mange bruger 45'ere også til bærbjælker? Holder det? Gulvet skal ikke belastes mere end normalt (måske tilføjer vi en lille kamin, men den kommer højst til at veje 100 kg).
Billigere og mere håndterbart alternativ i og for sig, men denne gang skal svigerfar hjælpe til, og han vil mumle om "kællingebyggeri og korthus," hvis jeg ikke har meget stærke argumenter (han ved selvfølgelig bedst i alle situationer, og da han er venlig nok til at hjælpe, må jeg bare bide tænderne sammen...).
Billigere og mere håndterbart alternativ i og for sig, men denne gang skal svigerfar hjælpe til, og han vil mumle om "kællingebyggeri og korthus," hvis jeg ikke har meget stærke argumenter (han ved selvfølgelig bedst i alle situationer, og da han er venlig nok til at hjælpe, må jeg bare bide tænderne sammen...).
Bøjstyrken får man primært på grund af højden på reglen/bjælken, dvs. kán en 220x45 stående på højkant være stærkere end en 150x150. Nu ved jeg altså ikke om det er sådan, jeg forsøger bare at belyse hvordan det fungerer. Med lidt held tager nogen, der har god litteratur, og kigger dette op i en tabel, så vi får et svar. ...
Men vil du virkelig dimensionere korrekt, skal du nok sørge for at få beregnet din konstruktion. Da skal man kende spændvidderne mellem understøtningerne for bærelinjen, sandsynligvis spændvidden på bjælkelaget med samt hvilken last gulvet skal bære... og sådan noget, du ved ....
Men vil du virkelig dimensionere korrekt, skal du nok sørge for at få beregnet din konstruktion. Da skal man kende spændvidderne mellem understøtningerne for bærelinjen, sandsynligvis spændvidden på bjælkelaget med samt hvilken last gulvet skal bære... og sådan noget, du ved ....
OK, lyder jo rimeligt. En fordel ellers med 150x150 burde jo være, at de lettere bliver liggende på plads under byggeriet? 45’ere lyder skrøbeligt, selvom jeg er med på, at det først og fremmest er bærbjælkerne højde, der afgør holdbarheden. At regne ved jeg sgu ikke, om jeg gør (=lader nogen anden konstruktionskyndig gøre) i dette tilfælde. Kører med normale cc 600 og tager lidt i dimensioner i stedet - det bliver garanteret bedre end det, der ligger i dag... Det er også et ret lille gulv, så omkostningen bliver nok rimelig alligevel.
Hvis man kan og vil bolte sammen 4 stk. 45x220 så man for øjet får en homogen bjælke på 180x220, hvad svarer det så til?GustavW sagde:
Eller 2 stk. 125x125 tæt på hinanden på siden eller evt. ovenpå hinanden?
Bortset fra prisen, hvilken løsning giver den stiveste bjælke?
Stivheden stiger lineært med bredden og kvadratisk med højden, altså l*h^2.
En 180*220 er altså lige så stærk som en 90*315 limtræ forudsat at du har fået sammenføjningen til at lykkes.
2 stk 125*125 oven på hinanden sammenlimet/skruet giver en konstruktion, der har 80% af styrken i ovenstående.
2 stk dito ved siden af hinanden giver 30% af samme styrke.
En 180*220 er altså lige så stærk som en 90*315 limtræ forudsat at du har fået sammenføjningen til at lykkes.
2 stk 125*125 oven på hinanden sammenlimet/skruet giver en konstruktion, der har 80% af styrken i ovenstående.
2 stk dito ved siden af hinanden giver 30% af samme styrke.
Klik her for at svare