Skal bygge en carport og have en åben del ifølge tegning.
Behøver en stålbjælke for at undgå at tage for meget højde.
Ifølge beregning af konstruktøren skal det være en hea 340.
6533 spændvidde ydervæg åbning.
Betontagsten uden isolering snesone 2
27 graders hældning på taget
Lyder godt tiltaget synes jeg.
Er der nogen, der har styr på det? Plan over carport med stålbjælke, 27 graders taghældning, betonfliser og et skur på 19,7 m². Spændvidde på 6533 mm, designet til betontagsten.

6,5 meter er langt. Det kræves ordentligt grej. Ellers må du bruge en fed limtræsbjælke. alternativt en sokkel i midten af lænken. Så kan du gå ned i dimension.

Kommer der en storm vil man sove trygt. :)

Ja selvfølgelig er det langt men det er ikke noget stort byggeri.
Ville tro at jeg klarer mig med en 450-495*115 limträ.
Synes det burde være nok med 260 hea.
Nu er jeg jo bygger og ikke konstruktør men lidt har man jo set alligevel.
En 340 hea vil jo veje nærmere 700kg:(
Vil bare have lidt andre øjne på det da jeg tror han har regnet med både livrem og dobbelte seler.
Havde gerne sat en midterstolpe hvis det var op til mig.

Hvor meget bygger 340 hea?

Synes det er et meget interessant spørgsmål, for jeg går med samme tanker med en dobbeltcarport og at have et lavprofiltag.

Har du undersøgt, hvad det ville koste med materialet og kran for at løfte bjælken op? Om det er det værd?

moroten sagde:
Havde gerne sat en midterstolpe hvis det var op til mig.
Er det ikke dit byggeri?

Som det lyder 340*340mm:)
Har ikke tjekket men tipper på omkring 2000kr/m
Kran afhænger jo af transportafstand mm men mellem 1000-1500/time

Jeg synes dimensionen lyder overdrevet, men man skal tænke på, at det ikke kun er spændvidden på bjælken. Du har 7m spændvidde på spærstolene også, hvilket gør ret stor flade som vejer.

öringen sagde:
Är det inte ditt bygge?
Nej men jeg skal bygge det.
Kan ikke beregne stålbjælker selv så fik en enkel beregning af en "tegner".
Synes bare det lyder lidt vel..eller?
Ellers må jeg overtale kunden til at have en stolpe til og limtræ i stedet..billigere og bedre ifølge mig.

Jeg har beskæftiget mig en del med bjælkeberegninger når det gælder stål, og jeg synes (spontant, jeg har ikke regnet på det) også at en HEA340 lyder i voldsomste laget.

P
Så bliver det, hvis man skal have åbningen på langsiden.
Ikke kun bjælken, men også opbygningerne skal kunne tåle virkelig meget. Jeg havde samme problem og tog beslutningen om at sætte en midterstolpe. En bred, så der bliver afstand mellem bilerne inde i garagen.
Spørgsmålet er også, hvor i landet vi taler om.

Senest redigeret:
hempularen sagde:
Jeg synes dimensionen lyder overdrevet, men man skal tænke på, at det ikke kun er spændvidden på bjælken. Du har 7m spændvidde på spær også, hvilket gør det til et ret stort areal, der vejer.
Ca 29 m2 tagflade skal den tage.

HEB320 fungerede med, men den vejer jo 127kg/m og næsten samme dimension desuden.

Hvis vi lidt forenklet antager, at bjælken skal klare 10 ton udbredt last (snezone 2 x 30m2 + tagsten + spær), så viser mine beregninger, at det kræves et inertimoment på ca. 10400cm4 for at opfylde tommelfingerreglen om, at maksimal nedbøjning må være Længde/400 (ca. 16mm i dette tilfælde).

Det opfylder en HEA260.

Jeg har ikke medregnet nogen vindlast, men på den anden side er der flere gange sikkerhedsmargin mod plastificering (kollaps), da denne bjælke kan bøje betydeligt mere ned end 16mm.

Gabbe1 sagde:
Om vi lidt forenklet antager, at bjælken skal klare 10 ton udbredt last (snesone2 x 30m2 + tagsten + tagspær) så giver mine beregninger, at det kræver et træghedsmoment på ca. 10400cm4 for at klare tommelfingerregelen, at max nedbøjning må være Længde/400 (ca. 16mm i dette tilfælde).

Det opfylder en HEA260

Jeg har ikke regnet med nogen vindbelastning, men på den anden side er der flere gange sikkerhedsmargin mod plastificering (kollaps), da denne bjælke kan bøje meget mere end 16mm
Det lyder jo mere rigtigt:) det var omtrent den dimension, jeg havde gættet på.
Også lidt margin på en "rigtig vinterdag"
Jeg undrer mig over, hvor han har fået HEA340 fra?
Kan det være, at han har regnet ren punktbelastning, tror?

Tak for besværet :thumbup:

Hvis vægten har større betydning end højden, kan man vælge en IPE330 i stedet, den vejer ca. 20kg/m mindre og bliver formentlig en billigere løsning også.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.