skal bygge en etageadskillelse på 9x7 meter og planlægger at lægge en stålbjælke på 3,5 meter og derefter bruge "almindeligt" træ til resten. Hvem på dette vidunderlige forum kan hjælpe mig med at finde den rette dimension af bjælken?

Vi er nogle stykker, der har den nødvendige viden.

-Er bjælkelaget 9 eller 7m bredt, dvs. hvor bred er den totale spændvidde, længden er ikke lige så interessant (vi kender jo allerede bjælkens længde).
-Hvordan ser konstruktionen af mellem bjælkelaget ud, hvad er det bygget af (for at vurdere egenvægten).
-Er det almindelig boligareal ovenover, eller skal der tages hensyn til nogle ekstraordinære belastninger?
-Hvad er vigtigst, at få en lav bjælke eller en let bjælke?

Det bedste er altid at have en skitse af belastningstilfældet for at undgå misforståelser.

Læste mit spørgsmål i dag og forstod knap selv, hvad jeg mente:confused:
Gør et nyt forsøg:
Byggetegning af husudvidelse med dimensioner, stålbalk og værelser markeret. Viser garage, teknikrum, depot og krybekælder.

Ovenfor kommer der til at være stue med brændeovn, dog ikke et monster, men ret enkel og let. Soveværelse, lille toilet.
Så nu på billedet, at bjælken ikke ligger på væggen, men det kommer den til at gøre senere og også hvile på stående bjælke og ekstra armering i pladen.
Garagen bliver muret i leca.
Håber dette hjælper jer til at forstå.

Jeg forbeholder mig for evt. misforståelser.
Lasttilfældet jeg har beregnet på ser ud som følger:
Spændvidde: 9m, frit oplagt bjælke med jævnt fordelt last.
Last: 250kg/m2
Godkendt nedbøjning midt på bjælken: 2cm

Dette giver et nødvendigt inertimoment på ca. 17500 cm4

Forslag til bjælker, (vægt):
HEA 300 (800kg)
HEB 280 (930kg)
IPE 400 (600kg)

Af ovenstående giver IPE 400 mindst nedbøjning.

Takker og bukker, det ser ud til at blive en robust bjælke:thumbup: burde være nok for at undgå svaj i gulvet

Hvad bliver nedbøjningen på en 400?

1.5cm midt på ved belastningen 250kg/m2 på hele bjælkelaget.

Takker Gabbe1, hvad tror du, vil det svigte eller blive gyngende? Leder efter et stumt gulv. Har en ven som byggede med kerto, og han har raslen i fine glasene, når han går på overetagen:(

Mikael_L
Glem bare ikke, at der, hvor kræfterne fra bjælkens oplag skal optages, og søjler eller lignende som fører kræfterne videre nedad, samt hvordan de så håndteres af fundament og jord, også skal gives en vis omtanke. Alt dette skal kunne tåle nogle ton ekstra.

Hvor mange kN er det i oplagskræfter Gabbe1?
Jeg får det til ca. 80kN, dvs. ca. 8 ton.

Gulvet er 9x7m, belastningen 250kg/m2 og halvdelen af belastningen ligger på bjælken.
Hvis man ser bort fra bjælkens egenvægt og kun ser på belastningen på bjælkelaget, bliver det 38,7 kN i hver søjle (2 stk. søjler).

Hvis TS kan overveje en ekstra søjle midt på bjælken (bør blive midt i garagen, hvis jeg har forstået det korrekt), så kan man reducere bjælkestørrelsen betydeligt, hvilket giver mindre svaj i bjælkelaget.

Gabbe1 sagde:
Om TS kan tænke sig en ekstra søjle midt på bjælken (burde blive midt i garagen, hvis jeg har forstået det rigtigt) så kan man gå ned ordentligt i bjælkestørrelse og det giver mindre svigt i etageadskillelsen.
Det er netop den søjle jeg vil undgå og plads i loftet har jeg, 3m minus 400 bliver jo 260 i mindste lofthøjde:) det klarer jeg mig med.

Er væggen mellem garage og opbevaring bærende? I så fald bliver der betydeligt mindre belastning på stålbjælken. Er den ikke bærende, bliver det på den anden side svært at klare gulvbjælkerne i det rum, der bliver 5,5 m.

Støb et mellemloft i stedet.....:)

Den e bærende:)

• Synes
eddih19
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.