1,447 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
Dilemma:montering af gulvspån mod ydervæg?
Hej,
Jeg skifter undergulv i stuen i et ældre hus med planke-stolbekonstruktion og ser, at hverken gulvbjælkerne eller det gamle gulv er fastgjort mod ydervæggene, altså kun mod syllen. Jeg kunne forestille mig, at man gjorde det sådan tidligere på grund af bevægelser i væggene.
Gulvspånpladerne kræver en yderregel ifølge instruktionerne, og jeg vil nødigt fastgøre gulvet til væggen af ovennævnte grund.
Spørgsmålet er så - hvad gør man, skal man undlade reglen eller finde en anden løsning?
Jeg skifter undergulv i stuen i et ældre hus med planke-stolbekonstruktion og ser, at hverken gulvbjælkerne eller det gamle gulv er fastgjort mod ydervæggene, altså kun mod syllen. Jeg kunne forestille mig, at man gjorde det sådan tidligere på grund af bevægelser i væggene.
Gulvspånpladerne kræver en yderregel ifølge instruktionerne, og jeg vil nødigt fastgøre gulvet til væggen af ovennævnte grund.
Spørgsmålet er så - hvad gør man, skal man undlade reglen eller finde en anden løsning?
Renovatør
· Uppsala
· 2 169 indlæg
Jeg ville nok have lagt kortlængder mellem gulvbjælkerne langs med væggen. Lidt usikker på hvordan man bedst havde fastgjort kortlængderne, hvis du ikke vil fastgøre dem i væg eller syll. Måske kan man bruge vinkeljern eller skrueskæv. Jeg ville i hvert fald ikke have ignoreret at give gulvspån en eller anden form for støtte inde ved væggen.
Hej,D DaLjo sagde:Hej,
Bytter ut undergulv i v-rummet i ældre hus med plankestolpe og ser, at hverken gulvbjælkerne eller det gamle gulv er fæstnet mod ydervæggene, dvs. kun mod syllen. Kan forestille mig, at man gjorde sådan før på grund af bevægelser i væggene.
Gulvspånpladerne kræver en yderregel ifølge instruktionen, og jeg vil nødigt fæstne gulvet mod væggen af ovennævnte grund.
Spørgsmålet er da - hvad gør man, undlader reglen eller gør løsningen mere besværlig?
Interessant spørgsmål, fandt I frem til en løsning på dette?
Klik her for at svare