Hej hej,
Jeg har et ældre hus, der blev efterisoleret udvendigt, så den samlede tykkelse på væggen er ca. 18 cm. På indersiden vil jeg fjerne gammel tretex og erstatte den med gipsplader, som derefter skal tapetseres og males.
Mit spørgsmål er: Vi har i dag ingen dampspærre i huset, skal jeg sætte denne inden for gipsen, eller skal jeg undlade at sætte plast? Jeg vil jo skrue hver 20. cm i gipsen = mange huller i plasten.
Jeg vil også tilføje, at efter efterisolering har vi sat en friskluftsventil i hvert rum, bortset fra i køkken & badeværelse, hvor vi har udsugning.
Hvordan ville I have gjort??
mvh // Y
Jeg har et ældre hus, der blev efterisoleret udvendigt, så den samlede tykkelse på væggen er ca. 18 cm. På indersiden vil jeg fjerne gammel tretex og erstatte den med gipsplader, som derefter skal tapetseres og males.
Mit spørgsmål er: Vi har i dag ingen dampspærre i huset, skal jeg sætte denne inden for gipsen, eller skal jeg undlade at sætte plast? Jeg vil jo skrue hver 20. cm i gipsen = mange huller i plasten.
Jeg vil også tilføje, at efter efterisolering har vi sat en friskluftsventil i hvert rum, bortset fra i køkken & badeværelse, hvor vi har udsugning.
Hvordan ville I have gjort??
mvh // Y
I kan overveje at indsætte vindtæt, diffusionsåben, væv i stedet for plast, det bliver en lidt mere tolerante konstruktion end plast, når man ikke kan få det 100% tæt i alle samlinger (vægge, bjælkelag mm).
Den største fugtvandring ud i væggen kommer via luftlækage, en mindre del kommer via diffusion, så sats på at stoppe luftlækagen med en væv.
Den største fugtvandring ud i væggen kommer via luftlækage, en mindre del kommer via diffusion, så sats på at stoppe luftlækagen med en væv.
Medlem
· Västmanland
· 108 indlæg
Jeg ser ikke nogen grund til, hvorfor du ikke skulle kunne bruge nogen diffusionsplast på dine ydervægge.
Et alternativ kunne måske være, at du fjerner tretexen og bruger diffusionsplasten direkte på væggen og skruer fast 45*45 stående på c/c600,
(benyt lejligheden til at rette væggen op, hvis den er skæv og buet)
brug en 45'er isolering, så sætter du OSB-plader på, som du så sætter gipsen på, eller alternativt sætter gipsen direkte på reglarne. Det er et alternativ, jeg kan forestille mig, hvis du ikke vil have en 45'er isolering på indersiden, men vil sætte gipsen direkte på væggen, ved jeg ikke helt, hvordan du skal gøre for at undgå alle skruehuller i plasten.
Ulempen ved ovenstående idé er vel, at du skal flytte eludtagene, hvis du har nogle sådanne på væggen, også karme omkring vinduer og døre skal fikses.
//Nogen anden der har nogle bedre synspunkter/idéer?:blushing:
Forresten...
Nogen der kan svare på, hvad man gør med elektriciteten, hvis man gør på den ovennævnte måde, kan man flytte eludtagene på en eller anden nem måde, eller hvordan fungerer det?
//MVH
Et alternativ kunne måske være, at du fjerner tretexen og bruger diffusionsplasten direkte på væggen og skruer fast 45*45 stående på c/c600,
(benyt lejligheden til at rette væggen op, hvis den er skæv og buet)
brug en 45'er isolering, så sætter du OSB-plader på, som du så sætter gipsen på, eller alternativt sætter gipsen direkte på reglarne. Det er et alternativ, jeg kan forestille mig, hvis du ikke vil have en 45'er isolering på indersiden, men vil sætte gipsen direkte på væggen, ved jeg ikke helt, hvordan du skal gøre for at undgå alle skruehuller i plasten.
Ulempen ved ovenstående idé er vel, at du skal flytte eludtagene, hvis du har nogle sådanne på væggen, også karme omkring vinduer og døre skal fikses.
//Nogen anden der har nogle bedre synspunkter/idéer?:blushing:
Forresten...
Nogen der kan svare på, hvad man gør med elektriciteten, hvis man gør på den ovennævnte måde, kan man flytte eludtagene på en eller anden nem måde, eller hvordan fungerer det?
//MVH
At tillægsisolere indefra har vi ikke plads til
. Vindtæt, er det samme dug som man har på ydersiden?
Det skal også tilføjes, at vi har indervægge, der består af 17mm råspont. Burde ikke råsponten hæmme diffusionen noget??
Konvektionen føles lidt lettere at udbedre gennem omhyggelig tætning mellem gulv/ væg/ loft/ hjørneforbindelserne.
mvh Y
Det skal også tilføjes, at vi har indervægge, der består af 17mm råspont. Burde ikke råsponten hæmme diffusionen noget??
Konvektionen føles lidt lettere at udbedre gennem omhyggelig tætning mellem gulv/ væg/ loft/ hjørneforbindelserne.
mvh Y
Her er nogle værdier for dampgennemgangsmodstanden for nogle materialer,
angivet i [10^3 s/m] for forskellige tykkelser.
Polyuretanfilm 0,2mm > 2000
Fyrpanel 25mm = 7-125
EPS 100mm = 71-111
Mineraluld 100mm = 8-12
Letbeton 100mm = 21-48
Beton 100mm = 50-81
Krav for tætlag i vådrum =1000
(tror det er det seneste krav for vådrum, de ændrer sig jo med jævne mellemrum...)
Råsponten hindrer nok ikke diffusionen i nogen større udstrækning,
så længe du ikke maler den med tæt maling...
angivet i [10^3 s/m] for forskellige tykkelser.
Polyuretanfilm 0,2mm > 2000
Fyrpanel 25mm = 7-125
EPS 100mm = 71-111
Mineraluld 100mm = 8-12
Letbeton 100mm = 21-48
Beton 100mm = 50-81
Krav for tætlag i vådrum =1000
(tror det er det seneste krav for vådrum, de ændrer sig jo med jævne mellemrum...)
Råsponten hindrer nok ikke diffusionen i nogen større udstrækning,
så længe du ikke maler den med tæt maling...
Senest redigeret:
ok, interessant. Vi skal sætte gips(og evt. OSB-plade) på råsponten+tapetsere+male. Ved du, hvad dampgennemgangsmodstanden er på gips?
Jeg mener, jeg har læst om en specialfarve netop map diffusion, noget du kender til?
mvh Y
Jeg mener, jeg har læst om en specialfarve netop map diffusion, noget du kender til?
mvh Y
Dampgennemgangsmodstanden er temmelig uinteressant egentlig. Det, der forårsager problemer med fugt, er især konvektion og ikke diffusion. Konvektionen stopper du lige så godt med vindspærre eller en velspartlet gipsvæg.
frhe; Ok det føles lidt som to skoler, hvor det er nemt at føle sig opgivende...
Jeg talte lige med Isolver, og de sagde absolut at sætte diffusionsplast. Selv hvis jeg i min evt. situation vil sætte den på råspontvæg og derefter skrue væggips (skruer hver 20 cm). Dette selvom det ikke skulle blive "helt" tæt, kan det ikke blive værre end at ikke have en diff.spærring.
Hvad mener du, når du siger, at dampgennemtrængningsmodstanden er uinteressant??
Er det kun konvektion, der skaber fugtproblemer i konstruktioner?
mvh Y
Jeg talte lige med Isolver, og de sagde absolut at sætte diffusionsplast. Selv hvis jeg i min evt. situation vil sætte den på råspontvæg og derefter skrue væggips (skruer hver 20 cm). Dette selvom det ikke skulle blive "helt" tæt, kan det ikke blive værre end at ikke have en diff.spærring.
Hvad mener du, når du siger, at dampgennemtrængningsmodstanden er uinteressant??
Er det kun konvektion, der skaber fugtproblemer i konstruktioner?
mvh Y
Ifølge SP har man i test set, at det i særklasse vigtigste for at undgå fugt på lofter er konvektionen, og man mener, at diffusionen står for en ubetydelig del af fugtproblemerne. At forhindre strømming af varm luft er således det vigtigste, og det gør man lige så godt uden plast.
Men fugt i vægge da? I en ydervæg har man jo en vindbeskyttelse mod den kolde side, hvilket i min tanke gør væggen tættere, sværere for fugt at tørre ud. På loftet har du isolering og intet mere, mao luftigere og evt. fugt tørrer lettere ud.
Kan tilføje, at jeg ekstremt modvilligt vil sætte plast, fordi jeg tror ikke, jeg kan få det helt tæt (har desværre ikke besluttet mig endnu). Forsøger at skabe frie veje for luften gennem ventiler og holde trykket nede indendørs, overvejer at sætte en paxventilator ind, som altid kører, for at skabe undertryk.
Mvh Y
Kan tilføje, at jeg ekstremt modvilligt vil sætte plast, fordi jeg tror ikke, jeg kan få det helt tæt (har desværre ikke besluttet mig endnu). Forsøger at skabe frie veje for luften gennem ventiler og holde trykket nede indendørs, overvejer at sætte en paxventilator ind, som altid kører, for at skabe undertryk.
Mvh Y
Jeg er enig med frhe, sats især på at få vægge & loft lufttætte indefra.
Dette kan du gøre lige så godt med dug som med plast...
-Bygger man nyt i et klima, hvor AC ikke er aktuelt om sommeren;
så byg med plast, men vær især omhyggelig med at få det ordentligt tæt.
Dette kan du gøre lige så godt med dug som med plast...
-Bygger man nyt i et klima, hvor AC ikke er aktuelt om sommeren;
så byg med plast, men vær især omhyggelig med at få det ordentligt tæt.
Har tænkt over at montere en OSB plade inden gipsen for blandt andet at udjævne eventuelle ujævnheder i råsponten. Hvis jeg derefter sætter gipsen med forskudte samlinger og er meget omhyggelig med at tætne i hjørner samt loft/gulvtilslutninger, så burde dette vel modstå konvektionen?
Har I et eksempel på en vindvævsprodukt??
Mvh Y
Har I et eksempel på en vindvævsprodukt??
Mvh Y
Klik her for at svare