Hej! Jeg skal lave et opbevaringsrum om til gæsteværelse/tv-rum, som ligger væg i væg med en fritstående garage. Garagebygningen er i dag isoleret med ca. 90 mm. Jeg tænkte at sætte nye indervægge op og efterisolere. Da rummet skal være opvarmet året rundt, har jeg hørt, at man bør have en dampspærre på den varme side af isoleringen eller maksimalt 1/3 inde.

Jeg har lidt udenpåliggende el på den nuværende opbevaringsrumvæg, som jeg tænkte bede elektrikeren om at omlægge eller sætte doser, så man kan komme til forbindelserne senere. Jeg fik rådet om ikke at sætte dampspærren tæt op mod den nuværende spånpladevæg. Ved dog ikke i hvilken rækkefølge jeg skal gøre dette rigtigt. Hvordan ville I have gjort det?

1. Sætte 25 mm lægte til luftspalte, bede elektrikeren fjerne al el og derefter sætte plasten mod den. Derefter bygge op med 45 mm på lægten (i alt 70 mm) og trække den nye el med doser i de nye indervægge, isolere + overflade (formodentlig gips). Måske dyr og kompliceret løsning, men hvor plasten bliver mere beskyttet.

2. Rejse 70 mm regler direkte og fræse ud til elen, som sidder nu, og hvor elektrikeren også kan komme til at trække nyt. Derefter på med isolering og plast tættest på gipspladerne. Den nemmeste løsning for mig. Men hver gipsskrue vil perforere bygplasten, selvom jeg selvfølgelig rammer reglerne. Fordelen er, at jeg kan gå i gang med det samme nu og måske undgå at fjerne hver elkabel, der ligger der, de bliver trods alt rimeligt beskyttede uden flex.

Til sidst to dummiespørgsmål.

En af væggene (den lige fremme på det ene billede) er fri for elføring, relativt lige og har garage-delen bag sig. Jeg havde ønsket ikke at skulle lave regler på den overhovedet, men lade den være, som den er. Men jeg antager, at jeg også skal plastre den ind for at gøre rummet korrekt? Risikerer fugten ellers at gå ind i den væg? Og hvis jeg skal plastre, har jeg så brug for en luftspalte, eller kan jeg trykke den direkte mod den eksisterende væg?

Havde en snedker her, som sagde, at det måske ikke engang var nødvendigt med dampspærre i dette rum på 12 kvadratmeter med det anvendelsesområde, vi havde tænkt. Det ville selvfølgelig have løst alle mine bekymringer, hvis jeg ikke behøvede plasten. Men jeg antager, at det er dumt at tage chancer?

• Et rum med træribber i loftet, isoleringsmateriale på væggene, værktøj og byggematerialer på gulvet samt en sammenklappelig stige.
  • Billede af en væg i et skur med elektriske ledninger, stikkontakter og en plade lænet op ad væggen. Træstruktur på loftet.
Senest redigeret:
Skib plasten helt, gør ingen nytte, vil kun blive besværligt at ordne. I nye huse med andre varme- og ventilationssystemer er det vigtigere med tæt plast, især i badeværelser hvor der er meget fugt, for dig, slet ikke! Held og lykke med byggeriet.

Janathan79 håber du har ret. Det ville være meget rart at slippe for at tænke på det. Med tanke på at garagen er væg i væg, kan jeg måske også have en ventilationsåbning dertil (foruden ventilationen i ydervæggen) for at få eventuel fugt ud fra varmen..

Rummet vil blive opvarmet med en oliefyldt elradiator på 1000w.

Ventil mellem gør ingen direkte effekt og det er ikke sikkert at det bliver en fra-luft effekt afhængigt af hvordan resten af husets ventilationssystem ser ud. Du kan få duft fra garagen til det nye rum i værste fald :(

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Ventil mellem gør ingen direkte effekt, og det er ikke sikkert, at det bliver en udsugningseffekt afhængigt af, hvordan resten af husets ventilationssystem ser ud. Du kan få duft fra garagen til det nye rum i værste fald :(
Ok.. Ja måske er det nok med 1-2 freshventiler i ydervæggen. Har tænkt mig at starte med en med 120 mm rør.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.