Y
Mange ser ud til at bruge MDF eller hvad det nu hed som grund, så på med 13mm gips... men er en tynd MDF nok til, at man kan montere ting uden rawplug?

* Hvor tynd kan den være... tager I 120 plader... så 60 gips? eller 120 af begge bare at I tænker på, hvor skruerne sidder, så de ikke støder ind i hinanden?

* Limmer I noget, og hvad slags lim bruger I?
Dette med at lime føles skræmmende, men nødvendigt, ellers vil det nok lyde mærkeligt...

* Er det kun fordele og ingen ulemper udover de ekstra omkostninger?
* Er en 6 eller 8 mm plade nok?

Er det OSB på væg du mener?

Y
ja det måske var OSB alle talte om.. men fasten, de er jo 11mm tykke... så må det jo blive renoveringsgips på 6mm i stedet, ellers bliver der jo ikke noget tilbage af rummene... :(

Mdf lyder i mine ører meget dyrt som underlag. Husfabrikanterne bruger ofte tynd råspont, spånplade eller osb-plade. Det føles overflødigt at lime mellem gips og plader. Det går helt fint med 120 gips ovenpå, men det skader måske ikke, hvis du forskyder samlingen en halv plade.

Jeg ville nok ikke have skruet/sømpet den nederste plade så tæt, men i stedet valgt at bruge længere gipsskruer, som går igennem begge lag plader og ind i regelstammen.

Glem ikke, at hvis du har nogle krav til lydisolering, er det gips, der gælder. Normalt er det vel at have mindst 13 mm på hver side, men gerne 2x13 mm.

Jeg brugte OSB bagved gipsen på de vægge, jeg vidste, at jeg måske skulle montere noget tungt, fx et fladskærms-TV. Billigt materiale!

Y
Findes der osb, der er tyndere end 20?

Kontra med; er der nogen mening med 20mm + 6mm renoveringsgips?

Yrrol sagde:
Findes der osb, der er tyndere end 20?

Kontra med; er der nogen mening med 20mm + 6mm renoveringsgips?
Du skriver jo selv, at de er 11mm. Hvor fik du 20 fra?

Y
Åh, jeg er ved at sammenligne alt fra antennekabler, netværkskabler og forskellige vægplader, så det bliver forvirrende :)

Hej!

Måske misforstod jeg, men hvorfor bruger du ikke bare plyfa gips (evt. renoveringsgips)?

Angående mål så bruger du 900 underlag og så forskyder du det yderste lag med 450, så bliver alt fryd og gammen? d^_^b

MVH!

Y
Jeg kan faktisk godt lide tanken om at blande materialer... Tror på teorien om, at forskellige materialer stopper forskellige slags lydbølger..

Samtidig er jeg så usikker, når det kommer til at bruge det rigtige dyvel osv., så det ville være rart at slippe det...

Byggingenjören sagde:
Hej!

Kanske missförstod, men varför kör du inte bara plyfa gips(alt. renoverings gips)?

Angående mått så kör 900 underlag og så forskyder du yderste lag med 450 så blir alt fryd og gammen? d^_^b

MVH!
Et andet alternativ er at lægge første lag (OSB) og så stille gipsen. Så behøver man ikke bekymre sig om, hvor reglarne er, når man skruer gipsen, men det er nok at skrue den i OSB pladen :)

Y
men 6mm gips ovenpå... er det for tyndt så det bare bliver skidt ud af det eller fungerer det?

det mest almindelige er vel 11 eller 12mm osb og derefter 13mm gips (for nogenlunde lyd- og brandsikkerhed). At blande mdf i dette virker dumt og dyrt, som sikkert mange er enige om.

Her har du en lille vejledning om, hvad du kan have brug for:

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=52659

Ser man på prisen, giver OSB bedst bæreevne per krone, mens krydsfiner har nogle andre gode egenskaber.

Her kan du sammenligne beijers priser. Det er muligt at komme billigere fra det!

Spånplade 12 mm 36:50 kr/m2
OSB 11mm 47:50 kr/m2
Bygningskrydsfiner 12mm 5-ply 73 kr/m2

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.