OK, nybegynder her med et stykke prefab hus at flytte ind i.
Ydervæggene består af 13mm gips og 11mm plyfa. Jeg skal sætte et vægopbevaringssystem (Algot fra IKEA) op i min indbyggede garderobe, men er et stort spørgsmålstegn hvad angår plug og skrue. I reglarne antager jeg, at jeg "bare" borer ind almindelige træskruer. Men skal jeg bore og plugge, hvor jeg har gips & plyfa? Hvilken plug og hvilken skrue i så fald?
Tak for hjælpen
Ydervæggene består af 13mm gips og 11mm plyfa. Jeg skal sætte et vægopbevaringssystem (Algot fra IKEA) op i min indbyggede garderobe, men er et stort spørgsmålstegn hvad angår plug og skrue. I reglarne antager jeg, at jeg "bare" borer ind almindelige træskruer. Men skal jeg bore og plugge, hvor jeg har gips & plyfa? Hvilken plug og hvilken skrue i så fald?
Tak for hjælpen
Længden kan være bedragerisk at se på alene. I dit tilfælde bør du sikre, at du har gevind på skruen ved din plywood. Skader jo ikke ved gipsen heller, men din plywood vil tage al belastningen. Tilpas hovedet til det, du skal sætte op med.
Det bliver rigtig godt! Tænk på ikke at stramme for hårdt, hvis du bruger en maskine; hvis man er usikker, er det bedre at håndskrue det sidste stykke, indtil man lærer det. Hvis man strammer for hårdt, kan træfibrene rives løs i hullet, og skruen fæster dårligt.
At bruge momentindstillingen på skruetrækker kan være ret svært. Det er nemmere at snige den sidste del i stedet, da mærker man, når skruen er i bunden, og lige da slipper man "gassen" 
Eller håndskru den sidste del som corre foreslog.
Eller håndskru den sidste del som corre foreslog.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Enig. Bruger aldrig momentindstillingen
Medlem
· Västernorrland
· 9 indlæg
Jeg har også et spørgsmål om skruer og plugs.
-hvad er præcis en universal plug? Altså, er det universalt for skruen eller hullet man laver med boret? Hvilket ikke lyder korrekt uanset... (hvis pluggen kunne tilpasses i form og størrelse, så ville jeg forstå, hvordan den var "universal")
-jeg har en plug, der er 3 cm lang og en skrue, der er 3,5 cm lang, fungerer det?
Jeg talte med en ven, der sagde, at det er ok, at skruen er længere end pluggen. Faktisk, at det foretrækkes, da det får bedre greb... Er det sandt?
-hvad er præcis en universal plug? Altså, er det universalt for skruen eller hullet man laver med boret? Hvilket ikke lyder korrekt uanset... (hvis pluggen kunne tilpasses i form og størrelse, så ville jeg forstå, hvordan den var "universal")
-jeg har en plug, der er 3 cm lang og en skrue, der er 3,5 cm lang, fungerer det?
Jeg talte med en ven, der sagde, at det er ok, at skruen er længere end pluggen. Faktisk, at det foretrækkes, da det får bedre greb... Er det sandt?
Medlem
· Västernorrland
· 9 indlæg
"Normalt set SKAL skruen gå længere end pluggen."
Men det gør den jo i så fald; med 5 mm. Men det er alligevel ikke tilstrækkeligt mener du?
"Så 35mm til 30mm plug lyder noget kort, skruen skal vel også passere materialet på det der skal fastgøres?"
Og det gør den også. Naturligvis.
Men det gør den jo i så fald; med 5 mm. Men det er alligevel ikke tilstrækkeligt mener du?
"Så 35mm til 30mm plug lyder noget kort, skruen skal vel også passere materialet på det der skal fastgøres?"
Og det gør den også. Naturligvis.
Klik her for at svare