Jeg har lige købt et hus bygget i 1910 i Skåne. Det er et pudset murstenshus med 10 cm isolering i væggene. Bygget på betonplade direkte på jorden. Der er ingen synlige ventiler i huset, hverken udvendigt eller indvendigt. Huset har på overetagen åbent til kip med ukendt isolering. En stor åben pejs med installeret brændeovn findes i stueetagen.
Huset skal renoveres, og jeg vil gøre de rigtige ting i den rigtige rækkefølge.
Det største problem lige nu er, at det trækker lidt rigeligt både her og der. Hvis jeg åbner et gulvbræt, blæser der frisk kold luft fra gulvet. Der er et hul i soklen under køkkenskabene, hvor det trækker så meget ...
I sprækkerne og hjørnerne, hvor det ikke er tæt i entréen, trækker det lige sådan. Trækker er måske en underdrivelse. Blæser er mere rigtigt.
Jeg er lidt bekymret for at tætte til indefra pga. fugt og kondens, er det en rigtig tanke?
Samtidig har jeg installeret en varmepumpe, så nu har jeg varme i huset, men ... uden ventiler, er det så redningen, at huset er så utæt? Samtidig med at der trækkes kold luft ind fra alle mulige retninger, så sender VP varm luft ind, som jo skal ud et sted ...
Hvordan ville I tænke, er det bare at vente, til det bliver snefrit, så man kan inspicere huset udefra, eller skal jeg åbne op for ventiler med det samme ...
Snefrit kan tage et stykke tid, da haven tiltrækker al sneen, der hvirvler rundt, og jeg har mellem 1,2 op til 2,2 meter sne i haven, som er absolut stenhård og ikke "skovlbar". Så sneen står højt op ad facaden mod haven.
Hvor slemt er det, at der står så meget sne mod facaden?
For det første, hvis det har stået siden 1910 fungerer ventilationen. At der ikke er nogen ventiler er selvfølgelig ikke nogen tilfældighed, det er designet sådan. Jeg ville have været forsigtig med, hvad jeg ændrede, når noget åbenlyst har fungeret i over 100 år...🤔
For det første, hvis det har stået siden 1910, fungerer ventilationen. At der ikke er nogle ventiler er selvfølgelig ikke nogen tilfældighed, det er designet sådan.
Jeg ville have været forsigtig med, hvad jeg ændrede, når noget åbenlyst har fungeret i over 100 år...🤔
Men i over 100 år har der ikke været nogen indbygget kamin eller varmepumpe. Den åbne pejs, der var dengang, var sikkert nok til at ventilere huset, men med nyt rør i skorstenen og kamin er den vej mere eller mindre lukket nu. Det træk jeg har, køler i øvrigt huset ordentligt, hvilket kan ses på elregningen.
Deraf mit spørgsmål... men måske har du ret i, at det er normalt, at det blæser så meget, som det gør i gulvbjælkelaget, jeg ved det ikke, men synes det er mærkeligt. Har haft gamle huse tidligere, men aldrig oplevet det så meget.
så skickar VP in varmluft som ju ska ut nån stans ...
Det tror jeg ikke, medmindre du har en meget unik variant.
Varmepumpen suger luft indefra, varmer den og blæser den ud i huset igen. Ingen udeluft blæses ind.
Snöfrit kan tage et stykke tid, da haven tiltrækker al den sne, der virvler rundt, og jeg har mellem 1,2 op til 2,2 meter sne
Har du 1m sne mod facaden rundt om hele huset og stadig træk på gulvniveau? Det var jo iofs lidt underligt. "Før" så skovlede man jo op sne rundt om soklen for at isolere og slippe for træk.
Det tror jeg ikke, medmindre du har en meget unik variant.
Varmepumpen suger luft inde fra, varmer den og blæser den ud i huset igen. Ingen udeluft blæses ind.
😆 nej, det tror jeg ikke, jeg har, den er nok ret normal. Men uden ventiler er jeg bekymret for, at den trænger varmen ud i konstruktionen, hvilket jeg tænker absolut ikke er godt. For hvor tager varmen ellers hen, men jeg er absolut ikke nogen ekspert. Vil bare vide ...
Har du 1m sne mod facaden rundt hele huset og stadig træk i gulvniveau? Det var jo i og for sig lidt underligt. "Før" så skovlede man jo sne op rundt om fundamentet for at isolere og slippe for træk.
Ok, det vidste jeg ikke.
Nej jeg har det ikke rundt om hele huset men kun på to sider og på de andre måske 3 dm.
Måske skal jeg skovle lidt der i stedet med da?
😀
😆 næ, det tror jeg ikke jeg har, den er nok ret normal. Men uden ventiler er jeg bekymret for, at den trænger ud varmen i konstruktionen, hvilket jeg tænker absolut ikke er godt. For hvor tager varmen vejen ellers, men jeg er absolut ikke nogen ekspert. Vil bare vide ...
Varmen går absolut ud i væggene, det kan ikke undgås og er ikke farligt.
Men den skaber ikke overtryk inde. Det havde været dårligt.
Det skal absolut ikke blæse ind kold luft fra fundamentet/bjælkelaget. At det gør, viser at det ikke er lufttæt mod udsiden.
Men, huset har som sagt stået siden 1910, så der er ingen akut panik. Vent til foråret og undersøg huset og dets konstruktion/funktion. Først skal man vide, hvad man har, før man begynder at pille ved noget. Når man ved, hvad man har, kan man begynde at overveje, hvilke behov man har, samt prioritere mellem dem.
Jeg ville dog tætne gulvet mod træk ved fugning, så godt det nu går, med det samme. Uanset hvor meget du tætner, er det næsten umuligt at få et gammelt trækfyldt hus helt tæt.
Vi har et hus fra 30'erne og hos os blev gulvene iskolde i stueetagen, når det blæste det mindste om vinteren. Jeg havde en fornemmelse af, at isoleringen i bjælkelaget måske ikke var den bedste, så jeg begyndte at fjerne loftsbeklædningen fra kælderen. Kunne da konstatere, at isoleringen var gammel tørv, der var sunket sammen, så der var blevet et 3-5 cm luftspalte under gulvet, hvor det trak friskt fra de tynde ydervægge.
Nu har jeg lagt gulvvarme ind nedefra og isoleret ordentligt, blev stor forskel. Næste projekt er ydervæggene i køkkenet, som ser ud til at være isolerede med en slags papplade.
Det største problem lige nu er, at det trækker lidt for meget både her og der. Åbner jeg en gulvbræt blæser det frisk kold luft fra gulvet. Der er et hul i soklen under køkkenskabe hvor det trækker så meget.
Der er en grund til, at det lå rya-tæpper overalt i gamle huse 😉
Disse hjalp meget om vinteren.
Vi har et hus fra 30'erne, og hos os blev gulvene iskolde i stueetagen, når det blæste det mindste om vinteren. Jeg havde en anelse om, at isoleringen i bjælkelaget måske ikke var den bedste, så jeg begyndte at fjerne loftet fra kælderen. Kunne da konstatere, at isoleringen var gammel tørv, der var sunket sammen, så der blev en 3-5cm luftspalte under gulvet, hvor det trak friskt fra de spredte ydervægge.
[billede]
Nu har jeg lagt gulvvarme ind nedenunder og isoleret ordentligt, blev stor forskel. Næst er ydervæggene i køkkenet, som ser ud til at være isoleret med en kartonskive omtrent.
Jeg har overvejelser om, at når jeg renoverer køkkenet, at løfte gulvet op og se, hvordan det ser ud, og om det er nødvendigt at lægge ny isolering i.
Lyder jo lidt mærkeligt, at du løfter på gulvbrædder og får træk, når huset er bygget med plade på jord. Du skriver, at det er pudset mursten i ydervægge med 10 cm isolering. Hvad er det for isolering, og hvor er den placeret.
Kaminen, bruger den indeluft eller udeluft til sin forbrænding. Er det indeluft, så skaber det jo undertryk, som gør, at udeluft trækkes ind gennem sprækker og revner.
Brændeovnen, bruger den indeluft eller udeluft til sin forbrænding. Hvis det er indeluft, skaber det jo undertryk, som gør, at udeluft trækkes ind gennem sprækker og revner.
Plus på den. I lumpen i Boden lærte vi hurtigt, hvilken temperatursforskel det blev af at tage ekstra brænderør med for at lægge fra under brændeovnen og ud under teltdugen, så brændeovnen brugte udeluften i stedet for den opvarmede luft inde i teltet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.