2,201 læst ·
16 svar
2k læst
16 svar
Det blæser ind ved bjælkerne!
Side 1 af 2
Hej,
Vi bor i et nybygget hus med grove massive bjælker. Facaden er en pudset dobbeltmur af leca.
Nu har bjælkerne vredet sig og det blæser ind! Sidste vinter var det rigtig koldt. Det hjælper ikke hvor meget man hæver varmen eller tænder op i ovnen
. Nu må vi udbedre inden vinteren! Har nogen et tip til, hvad vi skal tætne med? Første tanke er at fuge med hør - men en eller anden type fugeskum eller silikone frister mere.......
Vi bor i et nybygget hus med grove massive bjælker. Facaden er en pudset dobbeltmur af leca.
Nu har bjælkerne vredet sig og det blæser ind! Sidste vinter var det rigtig koldt. Det hjælper ikke hvor meget man hæver varmen eller tænder op i ovnen
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Dreva er godt, men fug med blød fugemasse indvendigt. Hvis det er muligt at tette med vindbeskyttelse udvendigt er det godt, men ikke med plast, fugemasse eller lign.
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Vindsikring plejer at være pap eller lignende eller plade som udvendig gips, men da jeg ikke ved, hvordan det ser ud, er det svært at vide, hvad der kræves. Forstår ikke "kasse" under tagudhænget?
Udvendig gips lyder godt! Det vidste jeg ikke, at det fandtes. Tak for tippet.
Bjælkerne går helt ud i ydervæggen, og der sidder intet uden for dem.
Med kasse mener jeg, at man ikke ser råsponten, men at taget ligesom er indklædt. Der findes et ord for det, som jeg ikke kan komme på....;-)
Bjælkerne går helt ud i ydervæggen, og der sidder intet uden for dem.
Med kasse mener jeg, at man ikke ser råsponten, men at taget ligesom er indklædt. Der findes et ord for det, som jeg ikke kan komme på....;-)
Nybygget hus? Er der ikke garanti da, og skal entreprenøren ikke udbedre fejlene?
Det bliver en god kuldebro der. Som desuden kan lokalt sænke temperaturen i et lille område i væggen, så der udfældes fugt der, med evt. kommende skimmelproblemer.
"Kassen" kaldes vel normalt "indbygget/indklædt tagfod".
Det er egentlig ikke en god udførelse.Babbo sagde:
Det bliver en god kuldebro der. Som desuden kan lokalt sænke temperaturen i et lille område i væggen, så der udfældes fugt der, med evt. kommende skimmelproblemer.
"Kassen" kaldes vel normalt "indbygget/indklædt tagfod".
Senest redigeret:
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Observer at "utv gips" ikke kan være ubeskyttet. Så er det bedre at du bruger en mineritplade el lign. Kassen er indklædt udhæng som Mikael_L skriver. Hvis tømmerender stikker ud så er det vel ingen speciel kuldebro at tale om. Det er jo massivt træ. Jeg siger også som den foregående skribent, at hvis det er nybygget, så har du jo garanti og der er også 10 års garanti mod byggefejl. Tjek kontrakt og huspapirer.
Entreprenøren kan ikke tale med. Har allerede haft en omgang med ham i retten. Om pladen som var helt ujævn. Det er mærkeligt at vi fik energiberegningen igennem med den konstruktion. Det passer nok som du siger, at det bliver en kuldebro. Eller mange! En ved hver bjælke. Vi er bekymrede for fugt hvis vi "plaster" facaden udendørs bjælkerne så gips var måske en god idé. I weekenden skal min mand rive den inddækkede tagfod ned (ja, det er det, det hedder) og vi skal se, hvordan det ser ud under.Mikael_L sagde:Nybygget hus? Er det ikke garanti da, og entreprenøren skal udbedre fejlene?
Det er ikke en god udførelse egentlig. Det bliver en god kuldebro der. Som desuden kan lokalt sænke temperaturen i et lille område i væggen så der kan fældes fugt der, med evt. kommende problemer med skimmel.
"Lådan" plejer vel at blive kaldt "indbygget/inddækket tagfod".
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Vi ved jo ikke, hvordan det ser ud. Det kan være muligt at bygge noget funktionelt pænt udenfor.
hvis byggefirmaet ikke kan tales med, er der vel en byggeskadeforsikring, men der er jo selvfølgelig selvrisikoer, som er trælse.
hvis byggefirmaet ikke kan tales med, er der vel en byggeskadeforsikring, men der er jo selvfølgelig selvrisikoer, som er trælse.
Jeg kan jo bare nævne, at man aldrig må sætte helt fugt- og damptætte materialer, typ plast, længst ud i en ydervægskonstruktion. Tætte materialer skal ligge mod den varme side, og det skal være diffusionsåbent mod den kolde udeluft (efterår/vinter/forår).
Vi har været i kontakt med Garbo, som siger, at selvrisikoen er højere end, hvad det koster at rette fejlen.seniorkonsult sagde:Observer at "utv gips" ikke kan være ubeskyttet. Så er det bedre, du bruger mineritskiva eller lign. Kassen er beklædt tagfod som Mikael_L skriver. Hvis tømmerender stikker ud, så er det vel ingen speciel kuldebro at tale om. Det er jo massivt træ.
Jeg siger også som forrige skribent at, hvis det er nybygget, så har du jo garanti, og der er også 10 års garanti mod byggesjusk. Tjek kontrakt og huspapirer.
Tvisten om pladen blev en dyr historie med advokater involveret. Som sagt, entreprenøren gør aldrig nogen fejl ifølge ham selv. Så vi har besluttet os for at prøve at fikse det selv. Men vi ved ikke hvordan? Manden er handy, men vi har ingen anelse om, hvordan vi skal løse det.
Byggeveteran
· Åland
· 2 077 indlæg
Tegning med billede? :|. Mineritskive er tæt. Bruges som vindskydd.
Mineritplade er ikke diffusionstæt. (men vindtæt)
OK, man kan sikkert ønske sig noget med endnu lavere dampgennemgangsmodstand, men hvis jeg forstår dig ret, er det bare nogle mindre stykker I ønsker at sætte op præcis der, hvor I har sprækker?
I så fald tvivler jeg på, at det vil blive nogle problemer.
edit:
Minerit ser ud til at ligge på ca. 5 gange så høj dampgennemgangsmodstand som gipsplade, nu når jeg kiggede databladet lidt hurtigt.
OK, man kan sikkert ønske sig noget med endnu lavere dampgennemgangsmodstand, men hvis jeg forstår dig ret, er det bare nogle mindre stykker I ønsker at sætte op præcis der, hvor I har sprækker?
I så fald tvivler jeg på, at det vil blive nogle problemer.
edit:
Minerit ser ud til at ligge på ca. 5 gange så høj dampgennemgangsmodstand som gipsplade, nu når jeg kiggede databladet lidt hurtigt.
Senest redigeret: