TommyJ sagde:
Vinkelslib klart det hurtigste valg og meget billigere end at bruge multicutteren.
Hurtigst muligvis, men man skal have styr på brandrisikoen.

At klippe 150 søm med en passende endebider tager ikke lang tid. Garanteret hurtigere end nogen "multicutter."
 
At køre med vinkelsliber indendørs kræver, at man ved, hvad man laver, så man ikke brænder huset ned.

Alfredos tip om endavbitare er betydeligt sikrere. Den lille bit, som evt. bliver tilbage, trykkes jo ind i gipspladen.
 
kør med en 1mm kapskive, så går det rigtig hurtigt!
 
Jeg forstår det ikke helt!
Du har masonit indenfor badeværelsesvæggene, og sømmene, der holder den på plads, stikker ind ca. en centimeter på reglarne , hvis jeg har forstået det korrekt.

Men hvor lange er sømmene, eller hvor tynde vægge har du?

Normalt er vægreglar næppe tyndere end 45 mm for at få en væg, der ikke giver efter, hvis nogen skulle falde mod den. Hvis sømmene er trængt igennem væggen på den ene side, ender de i hulrummet mellem vægpladerne og skaber ikke nogle problemer.
 
Mikael_L
Mine råd er:
* Endebideren som allerede er linket til

* Kraftbidetang (Jeg har selv en kort Knipex, virkelig god, klarer det meste, jeg ville selv have startet med at teste den)
Rød og blå Knipex kraftbidetang, designet til at klippe stærke materialer såsom metaltråd, med ergonomiske håndtag for bedre greb og komfort.

* Tigersav med et ret godt metalblad.



Brug ikke vinkelsliberen, brandrisikoen er åbenbar, og det kan blive en meget svag lille glød, der tager flere timer om pludselig at flamme op.
 
150 søm er ikke særlig meget. Skaff en kraftafbidder, så har du klippet dem af på mindre end et kvarter.
 
Jeg forstår det ikke, er masoniten virkelig fastgjort fra "forkert" side med søm, der går lige igennem væggen? Det virker jo helt skørt.

Hvis ikke masoniten er fastgjort på en anden måde, føles det som en åbenbar risiko, at masoniten enten løsner sig, eller endnu værre, sømspidserne laver huller i vådrumsmåtten.
 
S
Mange der misforstår, er jeg så uklar? Reglarne er 50mm tykke, masoniten i badeværelset er 9mm tyk, sømmene masoniten er fastgjort med er cirka 69mm lange, hvilket gør at spidsen stikker ud med cirka en centimeter på "forkert" side af reglen.

Klart som glas nu? :)
 
Nu forstår jeg endda! :D
Men jeg begriber ikke, hvorfor nogen sømmer masonit med så lange søm! 3 gange længere end tykkelsen på det, der skal sømmes fast, er mere end tilstrækkeligt. Men en solid tang afhjælper denne fejl.
 
SueCia sagde:
Mange der misforstår, er jeg så uklar? Reglerne er 50mm tykke, masoniten i badeværelset er 9mm tyk, sømmen masoniten er fastgjort med er cirka 69mm lange, hvilket gør at spidsen stikker ud med cirka en centimeter på "forkert" side af reglen.

Glasklart nu? :)
Normalt sømmes masonit med mange meget korte søm, omkring 20mm lange, direkte på for eksempel ca. 20mm tyk råspont. Altså intet som stikker ud. Disse småsøm er en elendighed at fjerne, når man river gammel masonit ned, det har nok de fleste som har renoveret gamle huse prøvet... Så det er nok ikke så mærkeligt, at det bliver misforstået hvordan det ser ud hos dig. Lidt usædvanlig konstruktion.

Stikker de ud så langt som en cm så burde det gå godt at bøje dem uden at de kryber ud også. Det er værre med sådant som stikker ud nogle mm bare.
 
S
Fast krølle dem er ikke den rigtige vej at gå, føler jeg, for hvis vi nogensinde skal renovere den anden side, bliver det umuligt at få spigerne ud da :/
 
Mikael_L
Tror jeg du tænker rigtigt i.
Klip eller sav dem

Men vær omhyggelig så de ikke stikker ud senere. Eller at det I så sætter på er så blødt, at det ikke presser dem ud på den forkerte side. Gips er jo ret blødt.
 
I
SueCia sagde:
Men at bøje dem er ikke den rigtige vej at gå, føler jeg, for hvis vi nogensinde skal renovere den anden side, bliver det umuligt at få spikene ud da :/
Kan du ikke klippe dem senere da? Når og hvis du skal rive badeværelsesvæggen?

Men at kappe dem er nok det rigtige, alligevel.:confused:
 
Senest redigeret af en moderator:
Den største risiko ved at bøje dem, føler jeg, er risikoen for, at man risikerer at slå nogle søm lidt tilbage. Det ville medføre, at et "skarpt" sømhoved presser mod vådrumsmåtten med risiko for skade som følge.
 
  • Synes
Mikael_L
  • Laddar…
S
Kan aflægge en rapport, tog tigersaven og fjernede alle sømmene på cirka 20 minutter :) Kanonsmidigt!

Tak for tipsene!
 
  • Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.