Jeg forstår det ikke helt!
Du har masonit indenfor badeværelsesvæggene, og sømmene, der holder den på plads, stikker ind ca. en centimeter på reglarne , hvis jeg har forstået det korrekt.
Men hvor lange er sømmene, eller hvor tynde vægge har du?
Normalt er vægreglar næppe tyndere end 45 mm for at få en væg, der ikke giver efter, hvis nogen skulle falde mod den. Hvis sømmene er trængt igennem væggen på den ene side, ender de i hulrummet mellem vægpladerne og skaber ikke nogle problemer.
Jeg forstår det ikke, er masoniten virkelig fastgjort fra "forkert" side med søm, der går lige igennem væggen? Det virker jo helt skørt.
Hvis ikke masoniten er fastgjort på en anden måde, føles det som en åbenbar risiko, at masoniten enten løsner sig, eller endnu værre, sømspidserne laver huller i vådrumsmåtten.
Mange der misforstår, er jeg så uklar? Reglarne er 50mm tykke, masoniten i badeværelset er 9mm tyk, sømmene masoniten er fastgjort med er cirka 69mm lange, hvilket gør at spidsen stikker ud med cirka en centimeter på "forkert" side af reglen.
Nu forstår jeg endda!
Men jeg begriber ikke, hvorfor nogen sømmer masonit med så lange søm! 3 gange længere end tykkelsen på det, der skal sømmes fast, er mere end tilstrækkeligt. Men en solid tang afhjælper denne fejl.
Mange der misforstår, er jeg så uklar? Reglerne er 50mm tykke, masoniten i badeværelset er 9mm tyk, sømmen masoniten er fastgjort med er cirka 69mm lange, hvilket gør at spidsen stikker ud med cirka en centimeter på "forkert" side af reglen.
Glasklart nu?
Normalt sømmes masonit med mange meget korte søm, omkring 20mm lange, direkte på for eksempel ca. 20mm tyk råspont. Altså intet som stikker ud. Disse småsøm er en elendighed at fjerne, når man river gammel masonit ned, det har nok de fleste som har renoveret gamle huse prøvet... Så det er nok ikke så mærkeligt, at det bliver misforstået hvordan det ser ud hos dig. Lidt usædvanlig konstruktion.
Stikker de ud så langt som en cm så burde det gå godt at bøje dem uden at de kryber ud også. Det er værre med sådant som stikker ud nogle mm bare.
Fast krølle dem er ikke den rigtige vej at gå, føler jeg, for hvis vi nogensinde skal renovere den anden side, bliver det umuligt at få spigerne ud da :/
Men vær omhyggelig så de ikke stikker ud senere. Eller at det I så sætter på er så blødt, at det ikke presser dem ud på den forkerte side. Gips er jo ret blødt.
Men at bøje dem er ikke den rigtige vej at gå, føler jeg, for hvis vi nogensinde skal renovere den anden side, bliver det umuligt at få spikene ud da :/
Kan du ikke klippe dem senere da? Når og hvis du skal rive badeværelsesvæggen?
Den største risiko ved at bøje dem, føler jeg, er risikoen for, at man risikerer at slå nogle søm lidt tilbage. Det ville medføre, at et "skarpt" sømhoved presser mod vådrumsmåtten med risiko for skade som følge.