Skal mure leca og undrer mig om nogen har nogen pejl på murbrug-tørprodukt-forbrug cirka, så jeg kan estimere hvor meget jeg skal købe da jeg skal mure op 650 st lecablokke i en 6-varvs torparfundament. Nogen??
I som har muret selv, hvor mange sten når man i timen hvis man ikke skal knokle ryggen af sig. I et passende tempo altså.
mvh
Anders
 
Hvad jeg har hørt, så når man ca. 1 kvm / time / person men har ingen egen erfaring (endnu). Fortæl resultatet!
 
hasse_f sagde:
Hvad jeg har hørt, så når man ca. 1 kvm / time / person, men jeg har ingen egen erfaring (endnu). Fortæl resultatet!
1 kvm leca / time? Bedre tempo end en sten hvert niende minut kan man vel holde, eller indgår der kaffe? :)
 
Hvis man tæller blandetid, bære sten og mørtel, fiks armering osv., så er 1 kvm/t ikke så dårlig, det går betydeligt hurtigere og bliver meget sjovere (nåja ;)) hvis man er flere.

Jeg kan ikke huske det præcise forbrug, vi har muret ca. 1000 sten 25x19x59 og til det har vi brugt ca. 230 sække ifølge mine fakturaer. Der indgår også fugning, altså fyldning af fuger på ind- og yderside for at få en jævn overflade.

Vi har brugt stød- og liggefuge, hvis man kører uden stød- og liggefuge, går der mindre til.

Et tip, anskaf mange par solide arbejdshandsker. Lecablokke er som rivejern.
 
Hvad jeg har forstået, så går det betydeligt hurtigere, hvis man har "markservice" med levering af blokke, mørtel osv. Desuden er tykkfugemuring betydeligt langsommere end tyndfugemuring.
 
Det lyder som om ca en time per kvadrat er det, der er rimeligt...
Jeg skal mure 90 kvadrat og med 8 timers arbejdsdag, så bliver det ca. 11 dage. Hvis jeg har håndlanger, måske jeg kan klare det på 7 dage?
Jeg har nu stampet ud ca. 40 kubik 16-32-makadam og skal snart bygge formen på det.
På selve strengen, der skal støbes, skal 6 lag lecablokke stilles, og et toplanshus på det. Nogen der ved, hvor man kan henvende sig for at finde ud af, hvordan jeg skal dimensionere grundsulen? Jeg overvejer at støbe strenge, der er 600x150mm alt. 600x200mm i tværsnit, med armering, tre jern øverst og tre nederst. Forskellen er lidt over to kubik beton.
Tror I, at en sule, der er 150mm tyk, er tilstrækkelig?
/Anders :-/
 
Hvis underlaget er stabilt, må det jo være tilstrækkeligt (bjerg/sprængsten), men tjek med en konstruktør, sådan noget her må jo ligesom ikke gå galt.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.