Huse, der er supertætte, har smarte opvarmningsalternativer eller smarte materialer i al ære, men er der nogle "enkle sandheder", som vi har lært under de seneste 100 års småhusbyggeri?

Uden tvivl er der mange huse, der er bygget i 1900-tallet, som har været udsat for forskellige problemer, men der er også mange huse, der står rigtig godt 100 år senere.

Hvis man som amatør vil bygge et lille billigt og energibesparende hus, hvad skal man da gøre for valg for at minimere risikoen for fejl? Det er selvfølgelig et subjektivt spørgsmål, hvad man er interesseret i, men for eksempel mener jeg, at et passivhus ikke er en mulighed, det har for høje krav til høj og opmålt tæthed. Jeg skal kunne bygge huset "selv" i dag, og det skal være sandsynligt, at det står om 100 år.

Kælder/ikke kælder?
Stående/liggende panel? Træsort? Sten? Puds?
Hvilken type isolering? Kan jeg have tykke velisolerede vægge, risikerer jeg så skimmel der, eller er det bare at køre på?
Slamfarve? Linoliemaling? Moderne maling fra TV-reklamen? Puds?
Gulvvarme? Radiatorer? Luftvarme?
Piller? Solvarme? Brænde? Varmepumpe?
1 Etage? To etager?
Fladt tag? Møne? Hældende i én retning?
Tagbelægning? Tegl? Plade? Græs? Andet?
Grundkonstruktion?
Stolpe?

Der er sikkert en mængde interessante spørgsmål, jeg er simpelthen nysgerrig på, hvilke valg gammel-farfar ville have truffet i dag, hvis han skulle bygge et hus? De fleste huse, der blev bygget ved århundredeskiftet, er selvfølgelig væk, men mange er tilbage og trives. Måske er det de "dyre kvalitetshuse", der har overlevet, men jeg får fornemmelsen af, at det lige så meget er huse, der blev bygget "hvem som helst".

Jeg vil altså ikke bygge et gammelt hus med brændeovn og tømmer, bare træffe de valg, som er velafprøvede, billige og enkle. Eller findes disse valg ikke? Handler det bare om at bruge den rigtige teknik på den rigtige måde?

Tim

Energibesparende huse i vores klima er ikke noget, der har eksisteret længe nok til at kunne kaldes "velafprøvede", så allerede der falder din idé.

Byg med sten (Leca eller tilsvarende), plade på jord, puds ud (og ind) vendigt, læg tegl på taget så står huset i tusind år. At der findes træhuse tilbage som er hundrede år eller ældre skyldes at de var med dagens mål næsten isolerede, væggene og taget var varme som udtørrede evt fugt samt at ildstedet stod på jorden og tørrede op fundamentet. Dagens superisolerede og tætte huse har som Maztor skriver ikke eksisteret så længe, fanden ved hvor længe de står tilbage. At bygge i o-organisk materiale er jo ret indlysende hvis man tænker efter.
Held og lykke

Jeg foretrækker materialer, der HAR været brugt længe - som træ og lerpuds. Nu vælger jeg selv at bygge et hus, der er isoleret med hårdtpressede halmballer, fordi det er økologisk, billigt, og man KAN bygge det selv uden at være uddannet bygningsingeniør. Halmballerne er den del, der ikke har været brugt i flere 100 år, men dog 100 år. Hvis man bygger det RIGTIGT, holder det meget længe. Der er en smule vedligeholdelse med lerpuds med kalkpuds yderst, men ikke mere end på bindingsværkshuse. Forskellen fra tidligere er, at du nu kan gøre det til et passivhus, fordi væggene bliver så tykke.

Jeg overvejer også at udskifte betonen i gulvet med lergulv - meget mere behageligt at gå på, og de kan lægges i omgange, hvilket er mere upraktisk med betongulvet (fordi det kommer med lastbil). Naturligvis har man 300 mm isolering under, og alt andet på samme måde som ved almindelig plade på jord.

På badeværelset har jeg overvejet Tadelakt - en type puds fra Tyrkiet, der kan tåle at være i badeværelset uden at slippe fugten igennem. Utroligt smukke.

Jeg blev lidt chokeret, da jeg læste, at huse i dag forventes at have en levetid på 50 år!!! Wow. Jeg vil gerne, at mit skal holde i 200 år helst! Dagens brug-og-smid-væk samfund...

Desuden vil jeg for øvrigt have moderne indretning, bortset fra en masovn i midten (+gulvvarme).

Har du nogen mere info om Tadelakt? Vi er meget interesserede i pudsede vægge i badeværelset.

Søg efter det på internettet - der er i hvert fald en leverandør jeg ved, som gør det - og en anden site, som nok både gør det + hvor man kan købe materialer fra:

De der kun udfører det:
E-Art-H Sweden
www.tadelakt.se
info@tadelakt.se
0761-720070

De der nok både udfører og sælger materialer:
DECO Material & Design:
http://www.decomaterial.se/

(Priserne jeg fik)

Prisen på vores Tadelakt er:

20 kg: 3 990 kr inkl. moms, beregnet til at række til ca. 10-12 m2
5 kg: 1 190 kr inkl. moms, beregnet til at række til ca. 2-3 m2
Materialeforbruget er beregnet til +- 2 kg/m2
1L olivenoliesæbe 260 kr inkl. moms
Primer (om det er nødvendigt) 520 kr inkl. moms.

På Decos side findes flotte billeder, der viser, hvordan det kan se ud..

Man vælger et godt sted at bygge på, ret højt oppe på en sydskråning med masser af træer bagved. Tørt og varmt. Husets form som en kube og en brændestabel på nordsiden for ekstra isolering. Typ :-)

• Synes
colombus
  • Laddar…
Ja præcis sådan! Mit hus bliver 8-kantet form men ellers præcis sådan.

For resten - ekstra vigtigt hvis du isolerer godt er at have god ventilation - måske helst FTX ventilation som genvinder indendørsvarmen til 80-90%.

På mit tag - sukkulenter (tagløk) og jordbærplanter, altså levende tag.

• Synes
colombus
  • Laddar…
Hvordan er det med levende tage, hvilke krav stilles der til den underliggende konstruktion? Jeg har f.eks. betontage med 27 graders hældning og ventileret loft under. Vejer levende tage mere eller mindre end betontage? Skal man tætne ekstra omhyggeligt nedenunder, da jeg forestiller mig, at det holder på fugten ret længe efter en regn, eller?

Ja, levende tage kan blive tungt. Naturligvis forskelligt tungt afhængigt af, hvad planterne skal vokse i. Søg efter "Vegtech" - en virksomhed på Gotland (tror jeg), som har en del brochurer på sin hjemmeside, som man kan downloade. Ja, man har brug for et tæt tag + helst en eller anden form for rodstop, der gør, at planter (som måske sår sig selv) ikke får rødder, der søger ned til de spontede brædder. Man skal altså heller ikke så hvad som helst, men gerne sukkulenter (tagløg af en speciel slags, der tåler kulde/tørke/varme/sol) eller også jordbærplanter - dvs. planter, der ikke har kraftige rødder eller har brug for et tykt jordlag at vokse i.

K
Jeg synes det lyder hårdt at klatre op på taget for at plukke jordbær :rolleyes:

Ha, ha... men tænk at være "snäll" mod miljøet OG få jordbær oveni!! Fniser.... Man bør i øvrigt heller ikke have for skrånende tag, hvis man skal kunne plukke jordbær der...

Jonazz, vi kigger også på levende tage, et sedumtag dog for at holde vægten nede og minimere vedligeholdelsen. Vægten og vandingsbehovet ved en tør sommer samt 'udrensningsbehov' fik os hurtigt til at afskrive tørv/jordtag. Sedum beregnes til at veje ca. 50 kilo/kvm i våd tilstand, og du kan have en maksimal taghældning på 27 grader, hvilket du har :) Lagret på skrå tage er omkring 40mm og lægges på tagpappen.

Ligesom EvaS kiggede vi på vegtech, men hvis man googler, findes der flere firmaer, dog synes prisen at være mere eller mindre den samme, omkring 500kr/kvm ifølge andre kommentarer vi har hørt fra andre, men så skal montering og en slags garanti være inkluderet.

Hej!

K.I.S.S = Keep It Simple Stupid er lige så sandt i dag som i 50'erne. Som Plutus sagde "Man vælger en god placering at bygge på....." Første regel! Lagom højt, gode jordbundsforhold, ikke for vindblæst, godt udsyn mod syd.

Søg på Keck og Bruno Matson solhus, og du vil finde ud af, hvor fremsynet man tænkte allerede i 40'erne og 50'erne uden ekstreme løsninger. Store vinduesflader mod syd og passende afskærmning mod vest for at undgå den kvalme eftermiddagssol fungerer også i dag.

Konstruktionsløsninger? Ja, hvilke har historisk set fungeret, når de er udført korrekt? Husk, at du nok ønsker et næsten vedligeholdelsesfrit hus. Følgende svar er baseret på, at det, der ikke findes, ikke kan mugne.

Kælder/ikke kælder? IKKE kælder.
Lodret/vandret panel? Træsort? Sten? Puds? Murstensfacade eller lodret træpanel. Puds i det rette klima.
Hvilken type isolering? Kan jeg have tykke, velisolerede vægge, risikerer jeg skimmelsvamp der, eller er det bare at køre på? Der er ingen skimmelsvamperisiko ved korrekt konstruktion, søg på internettet. I princippet gælder lodrette regler med isolering imellem og så diffusionsspærre på indersiden (gælder forudsat, at huset er opvarmet hele året).
Kalkmaling? Linoliemaling? Moderne maling fra TV-reklamen? Puds? Enhver maling af god kvalitet. Vil påstå, at malingens kvalitet betyder mere end hvilken type det er. Samt at du kan male godt.
Gulvvarme? Radiatorer? Luftvarme? Har aldrig set et eneste sagligt argument imod radiatorer bortset fra, at det er mere besværligt at gøre rent. Der er dem, der hævder, at energiforbruget sænkes, fordi man kan sænke indetemperaturen et par grader, så længe fødderne er varme, men jeg kan ikke huske en eneste videnskabelig rapport på en stor gruppe huse, hvor forbruget sænkes ved gulvvarme. Dernæst skal vi ikke tale om reparerbarhed...... Tror det er sjovere at tætne en lækage om 70 år i et system med udenpåliggende radiatorer og rør.
Piller? Solvarme? Brænde? Varmepumpe? Vandbaseret system, piller eller brænde, hvis du har plads til akkumulatortanke. Luft-luft VP som supplement, det er jo let at udskifte, når der kommer en bedre.
1 Etage? To etager? 1 etage giver bedre tilgængelighed, men koster mere i opvarmning, dit valg.
Fladt tag? Nock? Skrånende til en side? Sadeltag > 14 graders hældning.
Tagbelægning? Tegl? Metal? Græs? Andet? Tegl eller metal.
Grundkonstruktion? Plade på jord, som er korrekt udført med dræn, fugtspærre og isolering.
Skeleton? Lodrette træregler

Derefter et par generelle regler: LAD ALDRIG huset stå uopvarmet. Brug ALTID brusekabine eller badekar med forhæng. Brug KUN fabriksfremstillede slanger til opvaskemaskine og vaskemaskine. SCHEMALÆG vedligeholdelsen som for eksempel maling. SPAR ALDRIG på elinstallationen.

Så, det var mine egne personlige meninger, nu venter jeg på proteststormen.........

Med venlig hilsen,

Anders Nilsson

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.