D
Hej.

Tænkte eventuelt at opsætte lidt dekorationssten af letbeton i vores kælder.

https://www.byggmax.se/inredning/dekorsten/dekorsten-palermo-graphite-gra-p6753153

Er det ok at sætte sådan et materiale mod vægge, hvor der er fugtvandring?

Er materialet tilstrækkeligt åbent til at tillade den fugt, der kommer indefra og udefra, at passere?

Tænkte i så fald at opsætte dette mod puds eller mod betonelementer. Dum idé?

Al hjælp værdsættes!

A
Stenmaterial er jo det, man stræber efter at bygge væggene af, hvor der forekommer netop fugt. At disse dekorsten skulle være så pass tætte, at fugt har problemer med at trænge igennem, har jeg svært ved at tro.

Dobbeltkontroller bare pudsen, så du ikke har nogle huller et sted, og stenene falder ned, fordi pudsen har sluppet.

D
Tak for svaret. Jeg vil fortsætte med sådan sten, så får vi se. Som sagt, det kan jo ikke mugne :)

Øvrig info:

Min kælder er drænet med isodrän og pudset har ikke løssluppen, men er lidt smuldrende nogle steder (kun på toppen) og andre steder (især indvendige vægge) stenhård dræningen blev lavet for kun 3-4 år siden.

D
Et interessant spørgsmål er, om denne lättbetong (som stenen er lavet af) er blevet malet for at opnå farven på forsiden, og i så fald med hvilken farve?

Kan jeg teste, om det er diffusionsåbent på nogen måde? Vil helst have åbne vægge, så fugten kan vandre. I hvert fald ydervæggene.

D
Tak for tippet!

"We do not use paint only special pigments.

Our tiles are moisture resistant as any concrete.

Please remember that we have in our offer also gypsum (plaster) tiles.

They are not water resistant."

Fik svar på mail fra producenten, det ser ud til, at lättbetong altså er bedre at sætte end fliser i en kælder, da det ånder gennem hele pladen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.