Min kæreste og jeg købte for næsten to år siden et rækkehus/atriumhus/vinkelhus bygget i 1974. Kælderen er på 130 kvm og formet som en vinkelhage. Indvendige vægge i kælderen var opsat med ubehandlede trælægter, isolering og gips. Trælægterne stod direkte op mod betonen. Da de borede huller i væggen under inspektion, var der 'lugt af mikrobiel vækst', og vi besluttede os for at rive alt ud i kælderen og bygge det op på en mere holdbar og sund måde fra ren beton.
I øjeblikket har jeg revet væggene ud i størstedelen af den ene 'vinge' af bygningen, hvor der var et stort hobbyrum og en sauna. I hobbyrummet var lægterne ikke så mugne, men bag saunavæggen var der meget skimmel. Nu tænker jeg langsomt at begynde genopbygningen.
Vi har også for høje radonværdier i kælderen, og det er konstateret at være jordradon. Som første forsøg på at afhjælpe problemet tænkte vi at tætte alle rørgennemføringer og revner, vi opdager, efterhånden som vi river i kælderen.
Ved de frilagte vægge er der 'skader', som en nabo siger skyldes dårlig støbning af betonen. Dette er intet, der kom frem ved købet, og antagelig har ingen af de tidligere ejere kendt til det. Jeg undrer mig over, om det er noget man kan få penge for et eller andet sted (husforsikring, en anden forsikring, skjult fejl eller lignende), altså noget jeg skal gøre krav på, inden jeg begynder at genoprette. Jeg undrer mig også over, om nogen kan sige, hvad det skyldes, og hvordan jeg bedst reparerer væggen og tætner. Vedhæfter nogle billeder nedenfor.
Der sidder også flamingostykker i huller i væggen, som vi tror er rester fra formen, da de støbte væggen. Skal jeg forsøge at skrabe flamingoen væk, inden jeg fylder hullerne? Hvad fylder jeg hullerne med?
Vi vil altså tætne for evt. radon, der kommer ind, og også få væggene pænere. Vi hælder til ikke at bygge indvendige vægge op igen, men blot male væggene (måske pudse dem). Selvom det ser ud til, at man let kan pille mere ud af betondefekterne, så sidder det hårdere, end at det går med fingrene i hvert fald.
Det der plejer at kaldes "rotterede" det fås ved, at man vibrerer for dårligt, når man støber, det kan også være, at der gik for lang tid mellem betonlastbilene, så det nåede at brænde lidt fast, så det ikke kunne vibreres sammen ordentligt. Revnen i gulvet er sikkert en form for sætning i huset, helt almindelig.
Jeg ville foreslå, at almindeligt gipsmørtel og lidt reparationsmasse ville kunne fikse væggen.
Det der med at tætne radon er nyt for mig, men jeg antager, der findes en eller anden super dyr fugemasse til det
Tak Donwoody! Så vi har altså rottereder. Lidt synd at det er ubeboet, når der er sådan en boligkrise i Stockholmområdet. Tror dog ikke, at vi skal tage nogen firbenede lejere ind. Risikoen er vel, at de kommer med erstatningskrav i fremtiden, hvis de bliver syge.
Jeg ved heller ikke rigtig, hvad der gælder for radontætning. Det er jo en gas, der skal stoppes under alle omstændigheder.
Jeg har tidligere forsøgt at finde sikker information på nettet om, hvordan man skal gøre, men fandt ikke ligeså detaljeret info, som jeg gerne ville have. F.eks. materialer til tætning, der forhindrer radon.
Vi tænkte begynde med at tætne det vi kan, for så at foretage en ny langtidsmåling. Vi bor i øjeblikket kun på stueetagen, og der er værdierne ok. Har kun opbevaring og vaskerum som vi bruger i kælderen endnu. Vi har målt i kælderen og vil fortsætte med det eftersom vi på sigt har tænkt os at bruge det som beboelsesrum.
Eftersom vi skal rive hele kælderen ned til betonvæggene, burde vi i det mindste have en chance for at komme til alle eksisterende sprækker, huller, brønde og rørgennemføringer. Jeg ved faktisk ikke, hvad vi kan forvente os for resultat med de tiltag. Jeg gætter på, at man ofte ikke blotlægger så meget for kun at tætne mod radon.
Men hvad angår væggene kan du jo ikke tætne. Du har jo revet alt bort på grund af problemer med fugt i de gamle vægbeklædninger, så hvis du sætter noget op, der holder tæt mod en gas, vil du jo lukke fugt inde og få de problemer tilbage. Forudsat selvfølgelig, at du ikke har drænet om, så ingen fugt trænger ind længere, men det kan man vel ikke være hundrede procent sikker på?
Ikke gipsbruk på væggen...... Brug noget cementbaseret.
Radon: tætning er godt, og det gør man med almindelig fugemasse. Men endnu vigtigere er det at slippe luft ind, hvor den skal ind. Sørg for, at du har tilstrømning arrangeret på passende vis.
Metalregler synes at være en god vej fremad til væggene.
Radon: tætte er godt, og det gør man med almindelig fugemasse. Men endnu vigtigere er det at slippe luft ind, hvor den skal ind. Sørg for, at du har tilførsel af luft ordnet på passende vis.
Jeg tænkte mest på det der med nogen slags tætte tapeter eller maling. Jeg er ikke læst i spørgsmålet, men det føltes forkert direkte på betonen. Eller? Ret mig, hvis jeg tænker tosset.
Jeg ved heller ikke, hvordan sådan farve skulle kunne fungere, men tapet er jo ikke den rigtige vej at gå direkte på en ydervæg under jord.
Afhængig af graden af problemet er det sandsynligvis sådan, at radontætning hovedsageligt gøres i gulvet, ikke i væggene. Men det afhænger jo lidt af, om det er jordradon eller radon fra byggematerialet, vi taler om (her ser det jo dog ud som almindelig beton, og så er det jo jordradon, vi taler om).
TS overvejede skjult fejl, angående hvordan betonen så ud... Da skal man først konstatere, at det er en fejl, og ikke bare en skønhedsfejl. Desuden, er det ikke så dyrt at reparere de "huller" der er, for at det overhovedet skal være ulejligheden værd at tale med sælgeren om skjult fejl. Huset har stået siden '74, jeg tror ikke der er nogen fare med holdbarheden.
Tak for svarene, jeg føler mig mere sikker på, hvordan jeg skal gå videre.
Der var en periode med inaktivitet, dels på grund af længere arbejdsdage, men måske hovedsageligt fordi jeg lykkedes med at stikke hovedet i sandet et stykke tid. Nu føles det dog interessant at arbejde videre igen.
Overvejer også at bestille noget af Makitas 18V kit fra Storbritannien. En tanke som allerede var der i efteråret, men jeg kom aldrig i gang dengang. Nu, hvor det britiske pund er så lavt, og vi har en del renovering foran os både indendørs og udendørs, føles det værd igen. Eventuelt overvejer jeg at købe en 'skruvpistol' til gipsvægge også. Jeg fik lidt blod på tanden, da vi lånte en tidligere. Det, der komplicerer indkøbet, er, at de svenske Makita-pakker føles mere moderne/bedre, synes jeg, uden at jeg har nogen større indsigt.
Hvis vi bygger indervægge, bliver det med stålskeletter. Vi har ikke tænkt os at tætne væggene med plast. Vi har isoleret udvendigt med 10 cm pordrän, da vi drænede om. Vi har ingen blåbeton, det handler om jordradon.
Vi reparerer væggene selv uden at bruge energi på at forsøge at få nogle enkelte kroner ud af det. Tak for vejledningen der også!
Angående radon:
Jeg har hørt, at der findes noget lignende DEFCON 1 - 2 afhængigt af hvor meget radon der er i luften?
Hvis I nu har "bare lidt passende" mængder, så kan det ofte være nok med lidt mere forceret udsugning i kælderen, (+ betonforsegling), og at tilluften helt eller delvis kommer fra beboelsesplanet, (for at ingen radonluft skal trænge op). Vaskerum og WC/brusebad er jo oplagte udsugningspunkter og bør allerede være der?
En positiv bieffekt er, at ventilationen og tørringen bliver bedre, og risikoen for fugtproblemer mindskes. Skal I derefter indrette kælderen til beboelse, så er den ofte nødvendige forbedrede ventilation allerede på plads.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.