Hej

Er ved at save til en trappe af 120mm terrassebrædder, og når de stående brædder skal geringsskæres 45°C, bliver det ikke godt, vedhæfter billede.
Har prøvet at vinkle saven 45°C ned og save fra både højre og venstre med samme resultat. Derefter prøvede jeg at save brættet på højkant fra begge sider, men det blev det samme der.
Brættet fastspændes af en tvinge, der findes på saven, og den del, der hænger udenfor, hviler på et bord for at undgå, at det hænger frit.

Saven er en Makita LS1018L årgang 2016 med 91mm sawdybde (i virkeligheden klarer den et par millimeter over 95mm).
Blev irriteret ved købet over, at den vibrerede ved opstart, og det blev løst ved at tage alle skiver og savklinge af, gøre rent, smøre samt bytte plads på skiverne og rotere skiven 180°C.
Klingen blev skiftet til en Makblade Plus quiet cutting 260mm 60T.
Maskinen er kalibreret med vinkelhak og har skåret godt før..:thinking:

• En nærbillede af en træbræde i en bordrundsav, hvor brættet er fastspændt, med en del af savklingen synlig i baggrunden.
Bliver det ikke sådan når brættet er kuperet?

• Synes
nimhed
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine sagde:
Bliver det ikke sådan, når brættet er kuplet?
Har tænkt det samme og undrer mig i så fald over, hvordan gør alle, der bygger noget med 120mm terrassebrædder? Alt træ, som jeg har, og som fandtes på byggmax er sådan noget?:/

Træet vil stadig bevæge sig så meget senere... de perfekte gerninger er ikke perfekte specielt længe. Selv kuperingen vil ændre sig.

T Tosse sagde:
Virket kommer ändå röra sig så mycket sen... de perfekta gerningarna är inte perfekta speciellt länge. Även kupningen kommer ändras.
Og?

Har man ikke større krav end sådär på kapen kan man jo lige så godt knække træstykkerne over knæet, omtrent der man vil have dem af.

Selvfølgelig er der noget, der er galt med maskinen, det afhænger ikke af evt. kupning af brættet (som i så fald ville vise sig når brættet rettede sig ud eller kuplede sig sammenlignet med tilstanden ved savning).

Jeg tror som sagt, at brættet er kuperet, så blev det på min geringsboks, når jeg savede kuperede brædder...

• Synes
JanneJanne123 og 1 anden
  • Laddar…
13th Marine har ret. Vinkler du klingan 45 grader og saver gennem et kuperet bræt, bliver det sådan.

Altså intet galt med saven

• Synes
JanneJanne123
  • Laddar…
...udover at planken ikke har et 45gr snit da.....hvad tænker I?

Jovist. Planken er savet i 45 grader. Ses bare ikke fra den vinkel.

• Synes
Tosse og 2 andre
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
Og?

Hvis man ikke har større krav end sådan til savningen, kan man jo lige så godt knække træstykkerne over knæet, cirka der hvor man vil have dem delt.

Selvfølgelig er der noget galt med maskinen, det skyldes ikke eventuel kuvelse af brættet (som i så fald ville vise sig, når brættet rettede sig ud eller kuplede sig sammenlignet med tilstanden ved savning).
Og?

Det er da klart det skyldes kuvningen. Eller hvordan tror du, at en roterende sav kunne forårsage det der? Ville jo kræve, at man flyttede anlægget eller arbejdsemnet under savningen.

Du skrev, at du vendte pladen. Mener du, at den nu drejer baglæns?

Læg en vinkelhagen eller ryggen på en sav mod træet, så ser du nok, hvad problemet er - Jeg er enig med de andre, træet er buet, og derfor bliver alle dine 45 grader snit på denne måde.

Hvis vi fik se brættet nedvinklet 45 grader med en vinkelhake mod den savede overflade.

Protte

nimhed nimhed sagde:
Jodå. Plankan er savet i 45 grader. Synes bare ikke fra den vinkel
I så fald er konklusionen ok.

• Synes
nimhed
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.