2,316 læst ·
13 svar
2k læst
13 svar
Dårlige savsnit, fejl på maskine eller træ?
Hej
Er ved at save til en trappe af 120mm terrassebrædder, og når de stående brædder skal geringsskæres 45°C, bliver det ikke godt, vedhæfter billede.
Har prøvet at vinkle saven 45°C ned og save fra både højre og venstre med samme resultat. Derefter prøvede jeg at save brættet på højkant fra begge sider, men det blev det samme der.
Brættet fastspændes af en tvinge, der findes på saven, og den del, der hænger udenfor, hviler på et bord for at undgå, at det hænger frit.
Saven er en Makita LS1018L årgang 2016 med 91mm sawdybde (i virkeligheden klarer den et par millimeter over 95mm).
Blev irriteret ved købet over, at den vibrerede ved opstart, og det blev løst ved at tage alle skiver og savklinge af, gøre rent, smøre samt bytte plads på skiverne og rotere skiven 180°C.
Klingen blev skiftet til en Makblade Plus quiet cutting 260mm 60T.
Maskinen er kalibreret med vinkelhak og har skåret godt før..
Er ved at save til en trappe af 120mm terrassebrædder, og når de stående brædder skal geringsskæres 45°C, bliver det ikke godt, vedhæfter billede.
Har prøvet at vinkle saven 45°C ned og save fra både højre og venstre med samme resultat. Derefter prøvede jeg at save brættet på højkant fra begge sider, men det blev det samme der.
Brættet fastspændes af en tvinge, der findes på saven, og den del, der hænger udenfor, hviler på et bord for at undgå, at det hænger frit.
Saven er en Makita LS1018L årgang 2016 med 91mm sawdybde (i virkeligheden klarer den et par millimeter over 95mm).
Blev irriteret ved købet over, at den vibrerede ved opstart, og det blev løst ved at tage alle skiver og savklinge af, gøre rent, smøre samt bytte plads på skiverne og rotere skiven 180°C.
Klingen blev skiftet til en Makblade Plus quiet cutting 260mm 60T.
Maskinen er kalibreret med vinkelhak og har skåret godt før..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 742 indlæg
Bliver det ikke sådan når brættet er kuperet?
Og?T Tosse sagde:
Har man ikke større krav end sådär på kapen kan man jo lige så godt knække træstykkerne over knæet, omtrent der man vil have dem af.
Selvfølgelig er der noget, der er galt med maskinen, det afhænger ikke af evt. kupning af brættet (som i så fald ville vise sig når brættet rettede sig ud eller kuplede sig sammenlignet med tilstanden ved savning).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 742 indlæg
Jeg tror som sagt, at brættet er kuperet, så blev det på min geringsboks, når jeg savede kuperede brædder...
Og?MathiasS sagde:
Og?
Hvis man ikke har større krav end sådan til savningen, kan man jo lige så godt knække træstykkerne over knæet, cirka der hvor man vil have dem delt.
Selvfølgelig er der noget galt med maskinen, det skyldes ikke eventuel kuvelse af brættet (som i så fald ville vise sig, når brættet rettede sig ud eller kuplede sig sammenlignet med tilstanden ved savning).
Det er da klart det skyldes kuvningen. Eller hvordan tror du, at en roterende sav kunne forårsage det der? Ville jo kræve, at man flyttede anlægget eller arbejdsemnet under savningen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Hvis vi fik se brættet nedvinklet 45 grader med en vinkelhake mod den savede overflade.
Protte
Protte
Klik her for at svare